» مطالب ویژه » مقاله: سخنی صادقانه با شورا های اسلامی شهرستان مبارکه
مطالب ویژه - مقاله

مقاله: سخنی صادقانه با شورا های اسلامی شهرستان مبارکه

اردیبهشت 29, 1394 0411

سخنی صادقانه با شورا های اسلامی شهرستان مبارکه؛آیا هدف از ابتدا انتخابات :«مجلس شورای اسلامی» دیگری بوده است.

چند روزی است که از گوشه و کنار شهرستان خبری نگران کننده شنیده می شود و شنیده ها حاکی از این است که تعدادی از افراد شوراهای اسلامی شهرستان مبارکه به دلیل شرکت در انتخابات مجلس تصمیم به انصراف از شورا و کاندیدشدن برای نمایندگی مجلس هستند.

با توجه به اینکه شوراهای اسلامی به عنوان نهادی بر آمده از دل آرای مستقیم شهروندان هستند اگر چه در طول این سال ها فراز و فرودهای بسیاری را شاهد بوده اند و به نظر می رسد هنوز به حداکثر بهره برداری از ظرفیت های فراوان خود نرسیده اند اما با توجه به همان تکیه کردن بر آرای مردمی،امروز توانسته اند به عنوان پلی رابط بین مردم و مسئولین و دستگاه های دولتی و اجرایی عمل نمایند، ظرفیت هایی که گرچه در یک پارادیم کلی شبیه به قابلیت های مجلس شورای اسلامی به نظر می آیند اما دارای یک ویژگی منحصر به فرد می باشند، این که نمایندگان مجلس در سطح کلان تنها به قانون گذاری می پردازند اما شوراهای اسلامی غیر از این که به مسئله تدوین قانون، در حوزه مسائل شهری در جهت کمک به شهرداری ها ورود پیدا می کنند اما به واسطه ظرفیت های فراوان، در بحث اجرا و کمک به روند توسعه و پیشرفت امور شهری و شهروندی نقش به سزایی دارند.

مردم شریف شهرستان مبارکه با حضور آگاهانه در پای صندوق های رای، اراده خویش در گزینش منتخبان دوره چهارم شورای اسلامی شهر و روستارا به منصه ظهور رساندند و سازوکاری را برای تحقق مشارکت مردم سالاری دینی و حماسه سیاسی فراهم نمودند. با توجه به این که شوراها خود نقش مهمی در پیشرفت و ترقی شهرها دارند، سوالی که پیش می آید این است که دوستان اگر به فکر انتخابات بوده اند چرا در شورا شرکت کرده اند آیا صحیح است که با اعتماد مردم برای عضویت در شورا به معروفیت رسیده اند و حالا به فکر منافع شخصی و انتخابات باشند.

در بند 15 منشور اخلاقی شوراها اسلامی شهر و روستا آمده است که یکی از محورهای منشور اخلاقی شوراها؛:«پرهیز از بهره برداری سیاسی، جناحی و حزبی از نهاد شورا است» چنانچه در ماده 14 آیین نامه داخلی شوراها قید شده است «هر گاه تقاضای استعفای تعدادی از اعضا به نحوی باشد که مانع از رسمیت جلسه گردد، قابل طرح در شورا نیست» و در هنگام تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا هنگام شروع کار سوگند نامه ای را همگی می خوانند و تعهد می نمایند که به آن پایبند باشند.

متن سوگند نامه بدین شرح است «من در برابر کلام الله مجید به خداوند متعال سوگند یاد می کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که در حفظ امانت و انجام هر چه بهتر وظایفم و خدمت به مردم کوشا باشم و قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات کشورم رادر چارچوب وظایف و اختیارات خود مراعات نمایم و در همه موارد زمینه های عدالت و انصاف را در نظر داشته و مادام که در شورا عضویت دارم در رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت و آبادانی کشور و حوزه انتخابیه خود اهتمام نمایم» متاسفانه برخی از افراد به دنبال سیاسی کاری، سیاسی بازی، و سو استفاده از شوراهای اسلامی هستند،شوراها از تاثیر گذارترین افراد هر منطقه تشکیل شده اند، و همین امر سبب شده تا برخی به فکر تبلیغات انتخاباتی مجلس برای خود از بین اعضای شوراها باشند.

در پایان یادآوری مینمایم که مردم فهیم شهرستان مبارکه می دانند که هرکسی در هر پست و مقامی خود اگر بهترین فعالیت را داشته باشد می تواند توفیقات بیشتری برای مردم و شهرش داشته باشد. و اگر کسی هدفش خدمت به مردم هست لازم نیست از عضویت در شورا انصراف دهد بلکه با توجه به پتانسیل های زیادی که شوراهای شهر و روستا دارند بهتر است در همان سنگر شورای شهری انجام وظیفه نماید. و ضمنا باید توجه داشت که با برخی از استعفاها برخی از شوراها از حد نصاب خارج می شود واین حرکت نوعی توهین به رای و انتخاب مردم است… به امید موفقیت وآرزوی خدمت بیشتر برای شوراهای اسلامی شهر وروستای شهرستان مبارکه

عباس ابوطالبی –کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس

sss

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

تعداد دیدگاهها: 4

  1. محسن

    سلام افرین .خیلی خوب بود

  2. unknow

    اميدوارم مردم مباركه افرادي نظير ……. رايت :D و امثالي مانند ان را بن خوبي شناخته باشن و از انتخاب …. انها صرف نظر كنند

  3. احسان

    خوب بهرحال اعضامستعفی شوراها می خواهند اگر مقدر شد در سنگر دیگری به نام مجلس به خلق الله خدمت کنند و هدفشان جز رضای خدا وم ردم نیست و احساس تکلیف کرده اند. خداخیرشان دهد……

    • unknow

      نه خيلي تو شورا و فرمانداري به مردم خدمت كردن … الان ميخوان دايره خدمتشون گسترش بدن :D خدا خيرشان بده :D

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×