» عمومی » فرهنگی ادبی » تخريب تپه های اقماری چغاميش با چراغ سبز ميراث فرهنگی
فرهنگی ادبی

تخريب تپه های اقماری چغاميش با چراغ سبز ميراث فرهنگی

اردیبهشت 27, 1394 0010

سازمان ميراث فرهنگی رسانه ها و دوستداران ميراث فرهنگي را در حالي به دروغ‌پردازی متهم مي كند كه فرماندار دزفول می گويد تخريب تپه های اقماری چغاميش با چراغ سبز ميراث فرهنگی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، تسطیح تپه‌های اقماری منطقه تاریخی چغامیش در شهرستان دزفول توسط كشاورزان با نظر مثبت كارشناسان سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است. یكی از كشاورزان این منطقه از بازدید كارشناسان سازمان میراث فرهنگی و چراغ سبز آن‌ها در تسطیح تپه های باستانی منطقه چغامیش خبر داده است. این موضوع را فرماندار دزفول و كارشناس اعزامی او به تپه های تسطیح شده چغامیش نیز تایید می‌كنند.

سازمان میراث فرهنگی هفته گذشه كه گزارش تسطیح تپه های باستانی منطقه چغامیش در دزفول در رسانه‌ها منتشر شد تلاش كرد تا با اعلام این موضوع كه تپه اصلی ثبت ملی شده چغامیش تسطیح نشده است رسانه‌ها را به دروغ پردازی و از بین بردن اعتماد عمومی متهم كند در حالی كه رسانه ها از تخریب تپه های باستانی منطقه چغامیش خبر دادند. هنوز مشخص نیست متهم كردن رسانه‌های داخلی از سوی سازمان میراث فرهنگی به دروغ پردازی یا شایعه سازی و سلب اعتماد عمومی با چه هدفی صورت گرفته است. اما واقعیت این است كه چند تپه باستانی با نظر كارشناسان میراث فرهنگی به بهانه كاربری كشاورزی تسطیح شده‌اند و سازمان میراث فرهنگی به جای تنویر افكار عمومی سعی در القای این موضوع به جامعه ایران دارد كه رسانه‌های داخلی در مورد وضعیت منطقه چغامیش به آن‌ها دروغ می‌گویند.

حبیب‌الله آصفی فرماندار دزفول می‌گوید: كارشناس میراث فرهنگی دزفول ظاهرا اعلام كرده است كه تپه‌های تخریب و تسطیح شده تاریخی نیستند و به همین دلیل نیز توسط مالك آن با ماشین آلات تسطیح شد.

آصفی با تاكید بر این كه بلافاصله پس از انتشار این خبر كارشناس فرمانداری دزفول به منطقه اعزام شد گفت: فعالیت بولدوزرها متوقف شده و كارشناسان و باستان شناسانی كه از اهواز و دزفول و شوش به این منطقه آمدند و حتی كارشناس و معاون فرمانداری نیز كه از نیروهای متخصص در حوزه میراث است، اعلام كردند كه در بازدید خود تكه‌های بزرگ سفال را یافته اند كه قطعه‌های آن در فرمانداری دزفول نیز موجود است.

به گفته فرماندار دزفول منطقه چغامیش كه ۱۰۸ قطعه از آثار تاریخی متعلق به آن به تازگی به كشور بازگشته است منطقه‌ای تاریخی و رمزآلود است كه نباید به سادگی از كنار آن گذشت.

فرماندار دزفول با تاكید بر این كه نمی توان گفت كه تپه های واقع در منطقه چغامیش تاریخی نیستند افزود: تمام تپه ها و محوطه های این منطقه به نوعی با جندی شاپور باستانی مرتبط است.

او با تاكید بر این كه به دلیل محدودیت‌های امكانات میراث فرهنگی دزفول بسیاری از میراث فرهنگی این شهر آسیب دیده اند گفت: به تازگی توانسته‌ایم ممنوعیت فعالیت سنگ شكن‌ها در پل تاریخی پاپیلار كه قدمت آن حدود ۱۷۰۰ سال است را با فعالیت بسیار بگیریم.

آصفی همچنین بر وجود یك نگاه ملی برای حفاظت و جلوگیری از تخریب آثار و محوطه های تاریخی اشاره كرد و گفت: براساس آنچه كارشناس فرمانداری دزفول اعلام كرده است تسطیح تپه های تاریخی چغامیش با چراغ سبز كارشناسان میراث فرهنگی دزفول انجام شده است.

فرماندار دزفول با اشاره به ارزش اشیای تاریخی بازگردانده شده از چغامیش و این كه این اشیا متعلق به منطقه چغامیش در دزفول هستند از بی‌توجهی به میراث تاریخی دزفول گلایه كرد و گفت: دزفول گنجینه‌ای از میراث تاریخی ایران را در خود جای داده در حالی كه حتی یك موزه ندارد.

به گفته حبیب الله آصفی فرماندار دزفول، یكصد هكتار زمین معوض برای كشاورزان منطقه چغامیش آماده شده بود تا با خروج آن ها از منطقه چغامیش این محوطه تاریخی برای انجام كاوش های باستان شناسی آماده شود. آما آنطور كه گفته شده سازمان میراث فرهنگی با این طرح موافق نیست.

در حالي فرماندار دزفول براساس گزارش نماینده خود به منطقه چغاميش از چراغ سبز كارشناس ميراث فرهنگي براي تسطيح تپه‌هاي تاريخي چغاميش خبر مي دهد كه علي محمد برج پور مالك زمین چغاپهن در منطقه چغامیش كه ۴ هكتار از آن را تسطیح كرده است می‌گوید: یكسال است به دنبال تعیین حریم برای تسطیح چغاپهن بودم و هر بار از میراث فرهنگی خواستم تا به تعیین حریم چغاپهن بپردازد.

واریز پول نقدی در دو مرحله برای گرفتن نامه تسطیح چغامیش به كارشناس میراث فرهنگی

وی گفت: دو ماه پیش فردی به نام پورنوروز به عنوان كارشناس میراث فرهنگی و برخی دیگر از مسئولان آمدند و گفتند كار را شروع كنم تا مجوز بدهند و ۲۰ میلیون تومان هم از من گرفتند تا نامه تسطیح و تعیین حریم را بدهند كه ندادند. من هم كار را شروع كردم. كارشناس میراث فرهنگی به من گفت كار را شروع كن و بعد مجوز را به تو می‌دهیم.

او با ادعای این كه در دو مرحله برای گرفتن نامه تسطیح چغامیش ۲۰ میلیون تومان به كارشناس میراث فرهنگی و رابط او با فروختن خودروی شخصی و همچنین از محل دیه دولتی فرزندش كه به تازگی به شهادت رسیده به صورت نقدی پرداخت كرده است گفت: كارشناس میراث فرهنگی دزفول و مسئولین به من گفتند كه تپه را تعیین حریم كرده‌اند. به من گفتند تپه را صاف كن و من هم اقدام به تسطیح ۴ هكتار از زمین برای استفاده كشاورزی كردم.

مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی و از دوستداران میراث فرهنگی خوزستان نیز اعلام كرد كه پس از بررسی های انجام شده در هفته گذشته به همراه یك باستان شناس از منطقه چغامیش، گزارش وضعیت تپه های چغامیش، فضیلی و چغاپهن تهیه شده و به سازمان میراث فرهنگی نیز ارایه شده است.

او گفت: بلافاصله پس از انتشار خبر اولیه وضعیت تپه‌های چغامیش سازمان میراث فرهنگی، واكنش‌‌های نامناسبی به این خبر داد كه موجب نگرانی رسانه‌ها، باستان‌شناس‌ها و دوستداران میراث فرهنگی شد.

به گفته او، تپه‌های باستانی فضیلی و چغاپهن تسطیح شده‌اند و تپه چغامیش هم وضعیت خوبی ندارد.

او گفت: در بررسی‌هایی كه دوستداران میراث فرهنگی از منطقه داشتند شاهد برخوردهای ناگوار از سوی اهالی روستا بودیم كه موجب شكستگی دست و پا و خسارت به خودرو باستان شناسان و دوستداران میراث فرهنگی شد.

به گفته گهستونی، سازمان میراث فرهنگی تمام تلاش خود را كرد تا وضعیت تپه های باستانی چغامیش را مسكوت بگذارد و فشار زیادی به میراث فرهنگی استان خوزستان وارد كرد.

وی با تاكید بر این كه دوستداران میراث فرهنگی خوزستان هیچگاه از تسطیح تپه باستانی ثبت ملی شده چغامیش سخن نگفته‌اند اعلام كرد كه سازمان میراث فرهنگی سعی كرد با هدایت موضوع به این سمت كه دوستداران میراث فرهنگی مدعی شده اند تپه چغامیش تهدید شده اذهان عمومی را منحرف كند.

گهستونی گفت: هیچگاه گفته نشد تپه چغامیش به صورت کامل تسطیح شده بلكه گفته شده تپه ثبت ملي شده چغاميش با زهكشي‌ در پيرامون آن براي كاربري كشاورزي و بارش هاي فرساينده كه به ايجاد شيار بر اين تپه منتج شده است مورد تعرض انساني و طبيعي قرار گرفته است.

به گفته دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان، قرار است روز یكشنبه با توجه به اظهارات اخیر سازمان میراث فرهنگی، هیاتی از باستان‌شناس‌ها و رییس میراث فرهنگی خوزستان از منطقه چغامیش بازدید كنند.

او گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی دزفول و استان خوزستان مانع از تخریب تپه‌های چغامیش  نشدند و اداره میراث فرهنگی دزفول نیز اطلاعات غلط به میراث فرهنگی استان خوزستان ارائه كرده و میراث فرهنگی استان از ماجرا به دور است. در شرایط كنونی منطقه چغامیش به قدری ناامن شده است كه هر باستان‌شناس یا دوستدار میراث فرهنگی و دانشجویان به آن منطقه سفر كنند با برخورد فیزیكی افراد محلی مواجه می‌شوند و متاسفانه طی سه روز گذشته تعدادی از دوستداران میراث فرهنگی استان كه به منطقه سفر كرده اند از ناحیه كتف و دست دچار سوختگی و شكستگی شده‌اند. حتی مسئول تعیین حریم تپه چغامیش كه با حكم به این منطقه رفته است نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

او تاكید كرد كه معاون میراث فرهنگی كشور قادر به مدیریت صحیح در جریان اتفاقات اخیر چغامیش نبود و تنها كاری كه كرد آقای محسن حسینی را كه در مرخصی به سر می‌برد به منطقه اعزام كرد و او هم اعلام كرد كه تپه های چغامیش تخریب نشده است!

خبرگزاری مهر تمام تصاویر و صداهای مربوط به این گزارش را در اختیار دارد.

گزارش: محمد باریكانی

1691854

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×