» عمومی » پزشکی سلامت » خطر نورهای مصنوعی برای سلامت بدن/ از ابتلا به سرطان تا دیابت
پزشکی سلامت

خطر نورهای مصنوعی برای سلامت بدن/ از ابتلا به سرطان تا دیابت

اردیبهشت 17, 1394 009

زندگی مدرن به همراه قرارگیری ناکافی انسان در معرض نور طبیعی در طول روز و قرار گیری بیش از حد در برابر نورهای مصنوعی در شب، برای چرخه بیداری – خواب بدن ما مناسب نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، «ریچارد استیونس»، متخصص اپیدمیولوژی در دانشگاه کنتیکت آمریکا، به همراه تیم تحقیقش عنوان می کند که احتمالاً قرارگیری بیش از حد در برابر نورهای مصنوعی با بروز سرطان، چاقی، دیابت و سایر مسائل مربوط به سلامت مرتبط است.

«استیونس» به مدت سه دهه است که بر روی این موضوع جدید تحقیق می کند.

وی در این باره می گوید: «کاملاً واضح است که نور و روشنایی بر فیزیولوژی ما تاثیر می گذارد. اما نور می تواند ارتقاء یابد. ما آموخته ایم که نور بهتر موجب کاهش این تاثیرات فیزیولوژیکی می شود. منظور ما طول موج های بلندتر در شب و پرهیز از نور آبی روشن تبلت ها و تلفن های هوشمند است.»

آن دسته از دستگاه هایی که به هنگام استفاده در شب، به قدر کافی نور آبی ساطع می کنند، موجب توقف ترشح هورمون تحریک کننده خواب موسوم به ملاتونین شده و در نتیجه در ریتم شبانه روزی بدن، مکانیسمی بیولوژیکی که باعث ایجاد خوابی راحت و آرام می شود، اخلال ایجاد می نماید.

به گفته «استیونس»، «تحلیل های ما در این مورد جدید و نو هستند، اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد استفاده بلندمدت از این نورها با سرطان سینه، چاقی، دیابت، افسردگی و احتمالاً سایر انواع سرطان ها مرتبط است.»

وی در ادامه می افزاید: «این نتیجه به معنای خاموش کردن تمامی لامپ ها راس ساعت ۸ نیست، بلکه به معنای انتخاب مثلاً بین مطالعه به صورت الکترونیکی و مطالعه یک کتاب است. مسلماً خواندن یک کتاب، ساعت بدن شما را کمتر مختل می کند. به هنگام شب بهترین نور مورد استفاده نورهای زردرنگ همانند لامپ های رشته ایی است.»

http://media.mehrnews.com/d/2014/11/24/3/709248.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×