» عمومی » فرهنگی ادبی » پرونده جشنواره بین المللی فیلم فجر بسته شد/ شرح افسانه سیمرغ
فرهنگی ادبی

پرونده جشنواره بین المللی فیلم فجر بسته شد/ شرح افسانه سیمرغ

اردیبهشت 13, 1394 1011

پرونده سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در بخش بین الملل با معرفی برگزیدگان این رویداد سینمایی و ارائه پیشنهادهایی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر عصر روز ۱۲ اردیبهشت ماه همزمان با سالروز میلاد حضرت علی (ع) در میان مهمانان خارجی در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این یک گروه سه نفره موسیقی به روی صحنه آمدند و در مدح حضرت علی (ع) قطعه ای اجرا کردند و پس از آن علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش ملی و بین المللی به روی صحنه آمد و ضمن خوش آمدگویی به حاضرین در سالن گزارشی از روند برگزاری جشنواره ارائه کرد.

اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در ابتدای صحبت های خود گفت: دفتر سی و سومین جشنواره فیلم فجر با کوله باری از یافته ها و دست آوردهای گرانقدر، با معرفی برگزیدگان در بخش بین الملل بسته شد.

وی ادامه داد: استقلال در برگزاری بخش بین الملل جشنواره از مهمترین اهداف سیاستگذاران بود و خداوند کمک کرد و توانستیم در ایجاد این راه قدم اول را برداریم و جشنواره فیلم فجر در بخش بین الملل از این پس می تواند تفاوت های خود را به نمایش بگذارد.

علیرضا رضاداد در پایان صحبت های خود با ارائه آماری از حضور کشورهای مختلف در این دوره از جشنواره گفت: ۱۹۶ اثر از کشورهای گوناگون با سلایق متفاوت در این رویداد سینمایی حضور پیدا کردند و به جرات می توان گفت که آثاری منحصر به فرد در بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر خواهیم داشت.

اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر

پس از پایان صحبت های دبیر جشنواره سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمد و بار ارائه پیشنهادهایی درباره این رویداد سینمایی سخن گفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره فیلم فجر را فرصت مناسبی برای ارزیابی نگاه انسان گرفتار در بحران هویت دانست و گفت: جشنواره بین المللی فیلم فجر از این جهت اهمیت دارد که می تواند در دنیا به عنوان تنها رویداد سینمایی مطرح شود که مشکلات انسان گرفتار در بحران هویت را در معرض ارزیابی قرار می دهد.

اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر

وی با اشاره به ساختار جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: جشنواره بین المللی فیلم فجر تلاش می کند در جهانی که هنوز تروریسم، خشونت و دیکتاتوری همه را می آزارد وجوهی از انسانیت و اخلاق را برای مخاطبان به نمایش بگذارد.

جنتی این جشنواره را شکوفایی سینمای آینده نگر دانست، سینمایی که دغدغه اش صلح و آرامش است. وی برای ارتقای جشنواره پیشنهاداتی اراده داد و گفت: نکته اول اینکه هر چند سه بخش سینمای سعادت، جلوه گاه شرق و هنر و تجربه بیانگر رویکرد بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر است، به نظر می رسد این جشنواره در طراحی خود باید مضمون و ذایقه مشخصی را هدف بگیرد، مضمونی برگرفته از ویژگی های خاص سینمای ایران که گرایش به اخلاق، صلح و تحکیم خانواده از آن دست است.  

وی افزود: دومین پیشنهادم درباره حضور عوامل فیلم های خارجی است. حضور عوامل فیلم های خارجی و منتقدین معتبر در عرصه بین المللی جذابیت های بسیاری به پیکره جشنواره فیلم فجر در بخش بین المللی می دهد. این حضور باید برنامه محور باشد و در عین حال اهداف و برنامه های خود را به مخاطب نیز معرفی کند.

وزیر ارشاد در بیان پیشنهاد سوم خود توضیح داد: گاهی دیده می شود آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم. سینماگران ایرانی بسیاری در دنیا وجود دارند که نام های جهانی پیدا کرده اند و حاضر به همکاری با جشنواره فیلم فجر نیز هستند. بنابراین باید از همه ظرفیت های هنرمندان و صاحبنامان سینمای ایران به درستی استفاده کرد. همچنین در این دوره از جشنواره جای خالی دانشجویان سینما و مخاطبان جدی سینمای دیده می شد.

جنتی در ادامه سخنان خود گفت: در اینجا ضمن تشکر از خبرنگاران فعال سینمایی پیشنهاد می کنم برای سال های آینده از خبرنگاران مشهور در دنیا دعوت شود تا در جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور پیدا کنند چراکه آن ها به اعتبار جشنواره بین المللی فیلم فجر خواهند افزود.

اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر

وی در پایان تأکید کرد: اگر می خواهیم جشنواره ای با استانداردهای بین المللی برگزار کنیم که به نظر من الزامی نیز هست، باید تمام شرایط را سنجید و قدم برداشت. آماده سازی زیرنویس خارجی فیلم ها، اطلاع رسانی و راهنمایی دقیق و اعلام برنامه ها باید قبل از آغاز جشنواره به شکل گسترده انجام شود تا بتوان بر اساس داده ها برنامه ریزی کرد. البته برخی از این کاستی ها بدیهی است و ناشی از فاصله برگزاری بین دو بخش ملی و بین المللی جشنواره فیلم فجر است. از همین رو ازبیر محترم جشنواره می خواهم که برای سال آینده از همین فردا فعالیت خود را آغاز کند و ما را از روند برگزاری جشنواره نیز غافل نگذارند.

مثنوی خوانی توسط «لیلی انور» مولاناشناس و همراهی ساز نی با اجرای شاهو عندلیبی از دیگر برنامه های ترتیب داده شده در برگزاری مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر بود.

اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر

مثنوی خوانی لیلی انور و همراهی شاهو عندلیبی از جمله برنامه هایی بود که مورد توجه مهمانان خارجی حاضر در مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره فیلم فجر قرار گرفت و پس از آن حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به روی صحنه آمد و نشان شمس را به ولادیمیر مالایشوف مولاناشناس روسی و همچنین لیلی انور به پاس شناساندن این شاعر بزرگ ایران زمین، اهدا کرد.

ایوبی لیلی انور را سفیر توانمند فرهنگ و ادب ایرانی در جهان دانست که مسلط به زبان‌های مختلف است.

رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ولادیمیر مالایشوف را هم از چهره‌هایی معرفی کرد که مدیریت‌های مختلف فرهنگی در شوروی سابق و روسیه فعلی را عهده‌دار بوده و در حال حاضر رییس یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های سینمایی روسیه است.

اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر

پس از اهدای نشان شمس به دو مولاناشناس، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی درباره سی و سومین جشنواره بین الملیل فیلم فجر سخن گفت: مردم ایران و سینماگران ایرانی در جهانی پر از غبار، سوءتفاهم و زنگارهایی که بر دل ها بسته شده است منادی سینمایی هستند که می خواهند دل از غبار بزدایند و در آن نور عشق و محبت و تفاهم را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: جا دارد از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کنم که به کمتر از بهترین قانع نیست و معتقد است که برنامه های فرهنگی باید در اوج اجرا شود و حتما تلاش خواهیم کرد جشنواره بعد بهترو باشکوه تر برگزار شود.

این مدیر سینمایی در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که جشنواره بین المللی فیلم فجر ظرفیت برگزاری به شکل مستقل را دارد گفت: پیکره سینمای ایران ظرفیت برگزاری جشنواره فیلم فجر در دو بخش ملی و بین المللی به شکل مجزا را دارد ودر میان جشنواره های خارجی از استانداردهای لازم برخوردار است.

اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر

ایوبی با اشاره به بازار فیلم جشنواره فیلم فجر گفت: بازار فیلم فجر پر رونق برگزار شد، کاتالوگ و دفترچه هایی که به منظور معرفی سینمای ایران تهیه شده بود از نگاه مهمانان جامع و کامل بود.همچنین کارگاه های خوبی برگزار شد و جلسه بسیارخوب با عنوان هم اندیشی مدیران سینما داشتیم.

رئیس سازمان سینمایی در پایان صحبت های خود با اشاره به زمان برگزاری جشنواره فیلم فجرگفت: زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر مورد تایید است و طبق زمان بندی درنظر گرفته شده با هیچ جشنواره ای در دنیا تداخل ندارد و امیدوارم در سالهای بعد نیز در همین زمان برگزار شود.

حجت الله ایوبی درادامه این بخش از صحبت های خود، برای میهمانان خارجی افسانه سیمرغ را به زبان انگلیسی تعریف کرد و به برندگان سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر ارزش معنوی سیمرغ های بلورین را توضیح داد.

اهدای جوایز به برگزیدگان از جمله بخش های مهم مراسم که به تناوب در طول برنامه به برگزیدگان اهدا می شد.

اجرای دف نوازی توسط گروه موسیقی «نارینا» توسط بانوان دف نواز از دیگر برنامه های ترتیب داده شده در مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش بین الملل بود.

1677122

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×