» اخبار ایران و جهان » از حق هسته ای ایران حمایت می کنیم/توافق هسته ای به نفع منطقه است
اخبار ایران و جهان

از حق هسته ای ایران حمایت می کنیم/توافق هسته ای به نفع منطقه است

اردیبهشت 12, 1394 007

«رضا هاکان تکین» سفیر ترکیه در تهران ضمن اعلام حمایت از توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ آن را به نفع کل منطقه دانسته و از نقش آفرینی سازنده ایران در تحولات منطقه حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق هسته ای جامع در جریان است گفتگویی با «رضا هاکان تکین» سفیر ترکیه در ایران، در خصوص موضع آنکارا در قبال این توافق و آثار توافق احتمالی آن بر روابط دو کشور ایران و ترکیه انجام شد.

در این مصاحبه که مشروح آن در زیر آمده است سفیر ترکیه به تببین مواضع کشورش در قبال توافق احتمالی هسته ای پرداخت و نتایج و تاثیرت آن بر روابط ایران و ترکیه را مورد بررسی قرار داد.

وی همچنین از وجود برخی اختلاف نظرها بین دو کشور دوست ایران و ترکیه خبر داد و در عین حال تاکید کرد که ترکیه خواهان تعامل و همکاری با ایران است و از نقش آفرینی سازنده ایران در منطقه حمایت می کند.

آیا دستیابی ایران و گروه ۱+۵ به یک توافق هسته ای و عادی شدن روابط ایران و غرب می تواند بر روابط ایران و ترکیه تاثیر گذار باشد؟

بله می تواند تاثیر گذار باشد اما تاثیرات فقط مثبت خواهند بود. ما کاملا از چنین توافقی حمایت می کنیم زیرا این توافق به نفع هر دو طرف ایران و ترکیه خواهد بود . ما در گذشته هم در این مذاکرات از ایران حمایت کرده ایم و حق ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای را قبول داریم و آن را تصریح کرده ایم و امیدواریم که این اتفاق رخ دهد و ما به هیچ وجه نمی خواهیم در دستیابی ایران به این حق خود ممانعتی به وجود آوریم. ما معتقدیم اگر ایران به جایگاه واقعی خود در جامعه جهانی برسد این موضوع به نفع همه ما خواهد بود و موجب ثبات منطقه خواهد شد. ما معتقدیم هر چند که این توافق فقط درباره مسئله هسته ای است اما آثار آن فراتر از مسائل هسته ای خواهد بود.

برخی با مقایسه اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، قبل از دیدارش از تهران که انتقادهای شدیدی را متوجه سیاست های ایران در قبال یمن کرده بود با اظهارات وی بعد از دیدارش از تهران براین باورند که رئیس جمهور ترکیه در جریان این سفر به حقایقی پی برد. نظر شما در این خصوص چیست؟

نه من چنین باوری ندارم. رئیس جمهور ما همه می دانند به صریح گویی معروف است چه وقتی که با رسانه ها صحبت می کند چه وقتی که در ملاقت ها چند جانبه با رهبران جهان حضور دارد. وی آن حرف ها را قبل از دیدارش از تهران زد که بیانگر نگرانی های واقعی و مشروع ما بود و درجریان از دیدار از تهران هم همان حرف ها را تکرار کردیم اما ما نمی خواهیم دیدگاه و نظر خودمان را به هیچ کشور و طرفی تحمیل کنیم از جمله ایران. ما می خواهیم با ایران تعامل کنیم و گفتگوهای سازنده داشته باشیم. ما نمی خواهیم مانع از این شویم که ایران نقشی در منطقه نداشته باشد . ما می خواهیم که نقش ایران سازنده باشد و به ثبات بیشتر در منطقه کمک کند و در عین حال ممکن است ما اختلافاتی هم با هم داشته باشیم و علت ابراز برخی نگرانی ها از سوی رئیس جمهور ما این بوده است. ما دو ملت دوست هستیم و دوستان باید در بین خود صحبت از حقایق و واقعیت ها بکنند.

مهمترین زمینه هایی که ایران و ترکیه می توانند با هم همکاری کنند به نظر شما چه مواردی هستند؟

زمینه های بسیار زیادی وجود دارند. من خودم زمینه ای را متصور نیستم که ما نتوانیم در آن زمینه با همدیگر همکاری کنیم. اینکه ما از نظر جغرافیایی با هم همسایه هستیم و از نظر تاریخی ارتباط نزدیکی با هم داشته ایم موجب شده است تا  زمینه زیادی برای همکاری ما وجود داشته باشند از قبیل اقتصاد، تجارت، فرهنگ، سرمایه گذاری، امنیت منطقه ای و بسیاری از زمینه های دیگر.

گفتگو: پیمان یزدانی

1674590

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×