» عمومی » فرهنگی ادبی » فرهنگ و هنر هیچ مرزی نمی شناسد
فرهنگی ادبی

فرهنگ و هنر هیچ مرزی نمی شناسد

اردیبهشت 10, 1394 009

رئیس سازمان سینمایی در نخستین نشست بین المللی هم اندیشی مدیران سینمایی تأکید کرد: فرهنگ و هنر هیچ مرزی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بعدازظهر روز پنجشنبه دهم اردیبهشت نخستین نشست بین المللی هم اندیشی مدیران سینمایی در محل مرکز همایش ها با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، شجاع نوری مشاور بین الملل سازمان سینمایی و جمعی از مدیران سینمایی کشورهای مختلف برگزار شد.

در ابتدای این مراسم شجاع نوری با اشاره به اینکه در بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر تلاش شده تا هنرمندان سراسر کشور دور هم جمع شوند، گفت: یکی از مهمترین برنامه هایی که در این دوره از جشنواره فیلم فجر اجرا شد همین نشست بین المللی مدیران سینمایی است که با توجه به تاکید رئیس سازمان سینمایی بر توسعه همکاری های هر چه بیشتر میان کشورهای مختلف و فراهم کردن زمینه  برای تولید مشترک فیلم برگزار شد. این نشست را می توان اولین گام برای زمینه سازی و جمع آوری توان کشورهای حاضر در جلسه برای توسعه سینمایی همین کشورها دانست. البته به زودی کشورهای دیگر نیز به این جمع می پیوندند.

این تهیه کننده سینما در ادامه توضیح داد: به عنوان تهیه کننده، بازیگر و مشاور بین المللی سازمان سینمایی، کمبود همکاری بین کشورها در تولید مشترک را حس می کند و فکر می کنم الان زمان جمع آوری توانایی ها برای رفع نقطه ضعف ها در زمینه سینما است تا بتوانیم در آینده سینمای قدرتمندی داشته باشیم. دنیای ما دنیای چند فرهنگی است و می توان از طریق زبان سینما، ملت ها و فرهنگ های خود را به دنیا معرفی کنیم.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در ادامه این نشست گفت: جشنواره های سینمایی بهانه‌ای برای تازه کردن بیدارها است البته در این جشنواره ها بیشتر اهالی فرهنگ و هنر و سینماگران با هم دیدار می کنند. فکر می کنم همه ما که اینجا جمع شده ایم شانس بزرگی بدست آوردیم که مدیران فرهنگی کشور خودمان باشیم و هنر سینما را که اثرگذارترین هنر به شمار می رود را رهبری کنیم. این جشنواره فرصتی مناسبی برای هم اندیشی میان ما است.

وی ادامه داد: در عالم فرهنگ و هنر هیچ مرزی وجود ندارد. بین مسائل اقتصادی، اجتماعی و ملیت ها همیشه می توان مرز ایجاد کرد اما هنر هیچ چیزی به عنوان مرز ندارد. اشعار، قصه ها و افسانه هایی که بین کشورهای ما وجود دارد نمونه بارزی از این هنر بدون مرز است. سینما یک هنر بسیار مهم و یک صنعت رسانه است. امروز رقابت در این دنیا که تبدیل به یک دهکده کوچک جهانی شده است دیگر بر سر ابزارآلات نظامی و مسائل اقتصادی نیست بلکه بر سر ارائه تصویر مناسب از خودمان است. هر کشوری که بتواند فرهنگ و تمدن خود را به بهترین شکل و در دورترین وجه موجود معرفی کند آن فرهنگ و تمدن موفق تر است.

رئیس سازمان سینمایی توضیح داد: ما در دنیایی هستیم که ارتباط و انتقال خیلی سریع در آن رخ می دهد و تصاویر به سرعت برق منتقل می شوند اما این به آن معنا نیست که درست ترین و بهترین اخبار در حال جابجایی باشد. در این دنیا ما فکر می کنیم کشورهای دیگر را به خوبی می شناسیم اما این مسأله واقعیت ندارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال کسانی که هنوز افغانستان را ندیده اند فکر می کنند که همچنان در گوشه گوشه این کشور جنگ است همچنین تصویر درستی از ایران و دیگر کشورها به آنها منتقل نشده است.

وی با تاکید بر اینکه تصاویر بسیاری در دنیا منعکس می شود اما معلوم نیست که این تصاویر، تصاویر درستی است یا نه، بیان کرد: سینما می تواند تصاویر درست را منتقل کند و ما ۱۸ کشوری که امروز دور هم جمع شده ایم در یک مسأله اشتراک داریم و آن این است که صاحب فرهنگ های کهن و قوی ای هستیم. همانطور که ما به جهان نیاز داریم دنیا هم به فرهنگ و تمدن و عرفان ما نیاز دارد. من به عنوان مدیر سینمایی ایران به تجربیات شما نیاز دارم و شما هم نیازمند آن هستید که بدانید ما چه تجربه هایی را در حوزه سینما پشت سر گذاشته ایم.

وی ادامه داد: در واقع موفقیت سینمایی هر کدام از کشورهای حاضر در این جلسه می تواند موفقیت دیگری باشد.

ایوبی با اشاره به اینکه سینمای ایران توانسته است در جهان جایگاه متفاوتی پیدا کند توضیح داد: اگر سینمای ایران در جشنواره های مطرح بین المللی مانند کن با موفقیت بسیاری همراه است نشان می دهد که فیلم های ایرانی ذائقه متفاوتی را در جهان ایجاد کرده و کشورهای مختلف را تحت تاثیر قرار داده است.

وی توضیح داد: ما در ایران سالیانه صد فیلم بلند، هزاران فیلم کوتاه و صدها فیلم مستند تولید می کنیم و در کنار آن بیش از ۲۰۰ تله فیلم سالیانه تولید می شود. البته اگر کمبود قطعات و ابزارآلات سینمایی وجود نداشت حتما میزان تولیدات دو یا سه برابر می شد.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه فیلم های ایرانی برای ذائقه کشورهای مختلف مناسب است گفت: فیلم های شما نیز می تواند برای بسیاری از کشورها جذاب باشد.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این جلسه این است که مشکلات خود را در حوزه سینما مطرح کنیم و بدنبال راه حل مناسبی در این زمینه باشیم. نباید فراموش کنیم که سینما رقیبان فراوانی دارد علاوه بر هالیود که می تواند یکی از مهمترین رقیب ها در حوزه سینما باشد و تلویزیون نیز بسیار رقیبان بزرگی هستند. تلویزیون در تمام دنیا رقیب سینما است چرا که تلویزیون از مردم می خواهد در خانه های خود بمانند و بیرون نروند اما سینما می خواهد مردم بیرون از خانه فیلم ببینند.

وی تاکید کرد: ما باید بدنبال راه حل های مناسبی باشیم تا غول، نهنگ و ماهی زیبای تلویزیون، سینمای ما را نخورد.

ایوبی بیان کرد: ما هنوز به راهکارهای مشترکی با تلویزیون برای حل این مشکل نرسیده ایم اما می توانیم در این جلسه از تجربیات شما استفاده کنیم.

رئیس سازمان سینمایی در پایان گفت: انقلاب تصویر یک ساده انگاری در جهان ایجاد کرده و آن زمان که بچه های ما کتاب در دست می گرفتند گذشته است، امروز بچه های ما می خواهند سؤالهای خود را در گوگل سرچ کنند و به سرعت به جواب برسند و ما باید فکر کنیم که در این دنیای پرسرعت چگونه می توانیم فرزندان خود را با گذشته فرهنگی و تمدنی خود آشنا کنیم.

1673390

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×