» اخبار ایران و جهان » آغاز شمارش معکوس در مذاکرات همزان با حاکم شدن دلهره بر فضای رسانه
اخبار ایران و جهان

آغاز شمارش معکوس در مذاکرات همزان با حاکم شدن دلهره بر فضای رسانه

اردیبهشت 8, 1394 009

مذاکرات هسته ای ایران بیش از هر زمان دیگری به حصول یک توافق جامع نزدیک است. با این حال، عواملی چون کارشکنی های کنگره آمریکا و در عین حال اختلاف نظرهای باقی مانده، پیش بینی نتیجه نهایی را مشکل می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های جهان از نزدیک شدن به حصول یک توافق تاریخ ساز در زمینه برنامه هسته ای ایران خبر می دهند. با این حال،عدم قطعیت شرایط حاکم بر فضای مذاکره موجی از دلهره را به جریان انداخته و همه را همزمان با آغاز شمارش معکوس روزهای پایانی ماراتن هسته ای به تشویش واداشته است.

در این میان بی. بی .سی هم با مرور اما و اگرهایی که بر سر راه حصول توافق وجود دارد به گمانه زنی روی آورده است.

این گزارش با اشاره به تلاش سناتورهای جمهوری خواه آمریکا برای افزودن متمم های غیر ضروری به لایحه «بازنگری مذاکرات هسته ای ایران»  از زبان «پل پیلار» عضو ارشد موسسه بروکینگز، می نویسد: هرگز نباید توان کنگره آمریکا را برای به راه انداختن جنگ چریکی – سیاسی علیه توافق هسته ای ایران دست کم گرفت. اکنون باید ببینیم که ایران و ایالات متحده چگونه از پس رویارویی با مخالفان داخلی خود بر خواهند آمد، مخالفانی که با توافق از هر جنسی که باشد مخالفند. مشکل اصلی در واشنگتن و در تعامل با کنگره آمریکا است.

بی. بی. سی در ادامه مدعی می شود که پافشاری ایران بر رفع فوری و یکجای تحریم ها همزما ن با امضای توافق نهایی، سیر مذاکرات هسته ای را کند می کند و برای اثبات ادعای خود به اظهارات یکی از جمهوری خواهان سرسخت آمریکا استناد می کند.

این پایگاه خبری به نقل از سناتور لیندسی گراهام می نویسد: اگر نسخه ارائه شده از سوی ایران چارچوب نهایی توافق هسته ای را تشکیل دهد، محال است که کنگره آمریکا با آن موافقت کند.

با این حال، بی. بی. سی به نقل از «علی واعظ» کارشناس بین المللی گروه بحران، می نویسد: اگر چه هنوز اختلافاتی میان طرفین وجود دارد، اما اغلب  تصمیمات مهم سیاسی از پیش اتخاذ شده است.

در نهایت، بی. بی. سی به دغدغه کشورهای عرب خاورمیانه و صد البته رژیم صهیونیستی برای مهار قدرت ایران اشاره می کند و از تلاش باراک اوباما برای قانع کردن آنها سخن می گوید تا مذاکرات هسته ای با ایران را به عنوان نکته ای مثبت در کارنامه ریاست جمهوری خود به ثبت برساند.

این پایگاه خبری در پایان به نقل از سناتور گراهام می نویسد: رضایت دادن به توافق به این بدی خطرناک است اما عدم حصول توافق هم به همان اندازه خطرناک است.

به ادعای بی. بی. سی، چنین اظهار نظری از زبان یک سناتور جمهوری خواه  آنقدر قانع کننده هست که نتیجه بگیریم در فضای سیاسی فعلی تعداد آنهایی که خواهان دستیابی به توافق هسته ای هستند از تعداد آنهایی که مخالف آن هستند بیشتر است.

1673731

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×