» عمومی » علمی آموزشی » وقوع بزرگترین انقراض نسل تاریخ در پی اسیدی شدن اقیانوسها
علمی آموزشی

وقوع بزرگترین انقراض نسل تاریخ در پی اسیدی شدن اقیانوسها

فروردین 23, 1394 0011

دانشمندان دریافته اند میلیونها سال پیش فرآیند اسیدی شدن اقیانوس ها نقش قابل توجهی در انقراض نسل بسیاری از گونه های جانوری داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از دانشمندان دیرینه شناس دانشگاه ادینبورگ خود را به بخش هایی از امارات رسانده و با انجام مطالعاتی گسترده به این نتیجه رسیده اند که فرآیند اسیدی شدن اقیانوس ها تأثیر قابل توجهی بر دوران زمین شناسی حد فاصل «پریمان» و «تریاسه» داشته است.

حدود ۲۵۲ میلیون سال قبل فوران های عظیم آتشفشانی موجب راه یافتن حجم قابل توجهی گدازه به سطح زمین شد که در نتیجه آن مقادیر هنگفتی دی اکسید کربن سر از آسمان و جو زمین پیدا کرد. در نتیجه این فعل و انفعالات عظیم، ساختار شیمیایی اقیانوسها دستخوش دگرگونی شده که در نتیجه آن تصور می شود تغییراتی نیز در چرخه حیات زمین به همراه داشته است.

گرچه در ظاهر چنین رویدادهایی بیشتر شبیه تصاویر دیدنی و حیرت آور فیلمهای علمی و تخیلی است اما واقعیت این است که چنین حوادثی دقیقا همان چیزی است که در میلیونها سال پیش روی داده و اکنون دیرینه شناسان با آگاهی از جزئیات آن، مطالعاتی را انجام داده اند که نتایج آن در تازه ترین شماره نشریه ساینس به چاپ رسیده است.

بر اساس این یافته مهم، بزرگترین انقراض نسل تاریخ به دلیل فرآیند اسیدی شدن اقیانوسها روی داده است.

متیو کلارکسون از اعضای تیم دانشمندان دیرینه شناس که در این مطالعه حضور داشته می گوید: با استناد به این نتایج باید با نگرانی درباره آینده صحبت کنیم زیرا آنچه که بشر امروز در قالب تخریب محیط زیست و تولید گازهای گلخانه ای درحال انجام است به اسیدی شدن اقیانوس ها منجر می شود.

IMG10292756

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×