» عمومی » پزشکی سلامت » برنامه ریزی بین شغل و زندگی
پزشکی سلامت

برنامه ریزی بین شغل و زندگی

فروردین 22, 1394 008

کار و زندگی دومورد جدانشدنی از هم هستند که افراد باید بین آن ها تعامل و تعادل برقرار کنند و برنامه ریزی برای ثبات بین آن ها داشته باشند

ترجمه افسانه محمودی یزدانی: همیشه این جمله را می شنویم که: «موفقیت مستلزم از خود گذشتگی ست. نمی توانید همه آن را داشته باشید. اگر می خواهید در شغل یا تجارت تان موفق باشید، مجبور خواهید بود که تسلیم شوید و بهای بسیار سنگینی در زندگی شخصی خود بپردازید. این روش فکری بسیاری از افراد است. اما با این وجود درصد کمی از افراد هستند که از این پس آنان را مدل نقش می نامیم، که به سوی این مصالحه غیرقابل بخشش قدیمی راه یافته اند. من این را می دانم زیرا دنیا برای یافتن این افراد جست وجو کرده ام.

کتابی درباره این که آنان چه چیزهایی می توانند به ما بیاموزند نوشته ام و این گونه بود که انتخاب کردم تا زندگی خود را زندگی کنم. در طی دهه گذشته، این مدل های نقش، از مواد بازیافتی شرکت های بزرگی به وجود آورده اند. آن ها میلیون ها دلار کسب کرده اند و این کار را از راهی بادوام و محترم به انجام رسانده اند. جالب این جاست که وقتی تجارت خود را پیش می بردند، راه هایی یافتند تا از زندگی لذت ببرند، با خود صادق باشند و در مجموع از تعادل کار و زندگی لذت بردند.

در مورد خودم بگویم که به طور متوسط 45 ساعت در هفته کار می کنم. هرسال شش هفته تعطیلات دارم و به دور دنیا سفر می کنم. وقت بسیاری را با دخترم، همسرم، خانواده ام و دوستانم سپری می کنم. در دوی ماراتن شرکت می کنم و چهار روز در هفته ورزش می کنم.

در هفت سال گذشته، به همراه بنیانگذاران همتای خود کارهایی را آغاز کردیم و بیش از 200 نفر را استخدام کرده ایم. ما بازده بسیار خوبی داشتیم و مولف همکارم جوردن میلان و من به اتفاق کتاب «بردن بدون باختن» را نوشتیم که کتاب پرفروش بین المللی است و به 11 زبان دنیا ترجمه شده است و جایزه «کتاب مدیریت سالم را از طرف موسسه منشور مدیریت و کتابخانه بریتانیا دریافت کرده است.

موفقیت و تعامل کار و زندگی، بیش از آن چه که بتوانیم فکرش را بکنیم سازگاری می یابند. اما نیاز به استراتژی های هوشمندانه ای دارد. در این جا شش مورد از مهم ترین استراتژی ها ذکر شده اند:

[B] 1- تصمیم بگیرید[/B]

چه چیزی در زندگی تان بیشترین اهمیت را دارد؟ آن پرسش را بپرسید و بیشتر ما به سرعت پاسخ می دهیم سلامتی، عزیزان و خوشبختی. اما وقتی در کار دچار تنش و استرس می شویم چه می کنیم؟ بیشتر افراد تمایل دارند که ورزش و رفتن به باغ وحش با خانواده را منتفی کنند تا اینکه فرجه را از دست بدهند. البته انجام کاری که برایش تعهد داده اید اهمیت دارد اما اگر به تعادل بین کار و زندگی اهمت دهید، استرس نخواهید داشت.

[B] 2- باور کنید که ممکن است[/B]

مشکل بزرگ این جاست که بسیاری از ما باور نداریم که می توانیم هم موفق و هم متعادل باشیم. اگر به آن باور نداشته باشیم، شانسی نخواهیم داشت. ادراک و احساس ما، واقعیت زندگی ما می شوند. به همین دلیل است که می خواهیم از سوی آن تعداد کم که این نمونه جدید را تجربه کرده اند الهاماتی بگیریم؛ آن ها که از تعادل لذت می برند و در عین حال بسیار موفق هم هستند. دانایی آن افراد را به خود تلقین کند تا زمانی که واقعا باور کنید که تعادل کار و زندگی امکان پذیر است. برد بدون باخت منبعی برای چنین الهاماتی ست.

[B] 3- زمینه بازی را که نیاز دارید، بسازید[/B]

من اولین نفری هستم که اعتراف می کنم که نه همه شرایط امکان تعادل کار و زندگی را فراهم می سازند. ده سال قبل مشاور در یک شرکت مشاور مدیریت موفق در سطح جهانی بودم. مهم نبود که چه  کاری انجام می دادم. تعادل در آن جا غیرممکن بود. می توانستید بگویید که عدم تعادل در ژن این شرکت خاص وجود داشت و راهی نبود که یک مشاور درجه دو بتواند آن را تغییر دهد. بنابراین آن جا را ترک کردم و شرکت خودم را تاسس کردم.

از آن زمان تفریح و موفقیت بیشتری نسبت به هر زمان دیگری در موقعیت خود یافتم. نمی گویم که کار خود را رها کنید، فقط حرفم این است که برخی شرایط تعادل را غیرممکن می کنند و اگر این سناریو را ادامه بدهید شاید لازم باشد که انتخاب های خود را مجددا ارزیابی کنید.

[B] 4- روی بسیار مهم تمرکز کنید[/B]

جالب است بدانیم که همه ما در این دام گرفتار آمده ایم که همه چیز اهمیت یکسان دارد و باید هم اکنون انجام شود. درواقع، یک یا دو چیز برای پیشرفت ما حیاتی هستند و باقی امور ممکن است حاشیه های مربوط به آن باشند.

[B] 5- ساعات جاری را بهینه کنید[/B]

بسیاری از ما می خواهیم تعداد ساعاتی را که کار می کنیم، بهینه کنیم. این رویکرد هرگز ما را به تعادلی خوب یا کارایی خارج از معمول رهنمون نمی شود. به جای آن مقدار ساعاتی را که در جریان هستند، بهینه سازید.

جریان یعنی حالتی که در آن زمان ومکان وجود ندارد زیرا شما به طور تمام و کمال در کاری که پیشروی شماست حضور دارید. در این حالت عجیب نیست که ده برابر نسبت به زمانی که کارهایی را که باید انجام دهیم با سختی به انجام می رسانیم، کارآیی داریم. تونی شاورتز توضیح می دهد که در «قدرت پرداختن کامل به کاری» چگونه می توانیم برای مدت 90 تا 120 دقیقه در حالت جاری باقی بمانیم.

سپس باید یک زنگ تفریح داشته باشیم، مانند این که ده دقیقه تمرکز کنیم یا 30 دقیقه بدویم یا در اطراف منزل پیاده روی کنیم.

[B] 6- بدترین را ابتدا انجام دهید[/B]

تعویق، این کلمه را بگویید. این کلمه قاتل خلاقیت و دشمن تلاش های ما برای رسیدن به تعادل کار و زندگی ست. اگر چیزی ست که باید انجام شود، از آن می ترسید، تنها یک استراتژی وجود دارد که به اندازه کافی کارایی دارد: آن را ابتدا انجام دهید.

قبل از چک کردن ایمیل، قبل از اولین جلسه، قبل از هر چیزی که شما را در مغاک فعالیت های روزانه فرو می بلعد. آن را اکنون انجام دهید و به پایان برسانید. افتخار خواهید کرد، آسوده خواهید شد و برای باقی روز سرشار از انرژی خواهید بود.

مجله پنجره خلاقیت

index.jpg5475

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×