» اخبار ایران و جهان » روحانی: ما هیچ توافقی را امضا نمی‌کنیم ، مگر آنکه در همان روز تمام تحریم‌ها لغو شود
اخبار ایران و جهان

روحانی: ما هیچ توافقی را امضا نمی‌کنیم ، مگر آنکه در همان روز تمام تحریم‌ها لغو شود

فروردین 20, 1394 0031

رئيس جمهور کشورمان با بيان اينکه ملت ايران زير بار حرف زور نمي‌رود گفت: جمهوري اسلامي ايران در مسير توسعه‌ي کشور هر جا که اراده تصميم گرفت، با همت جوانان، همت دانشمندان با ايثار و فداکاري شبانه روزي آنان بحمدالله به نتيجه رسيد، قدرتهاي دنيا موافق بودند يا مخالف تأثيري در اراده اين ملت نداشت.وي گفت: ما توافقي را امضا مي‌کنيم که در همان روز تمام تحريم‌ها لغو شود.
 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در مراسم مراسم نهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: امروز، روز بسیار مبارکی برای ملت بزرگ ایران در مسیر توسعه ی علم و دانش و پیشرفت است.

به گزارش «انتخاب»؛ وی افزود: البته امسال روز فناوری هسته‌ای با ایام ولادت بانوی اسلام حضرت صدیقه کبری(س) و همچنین ولادت بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران امام راحل مقارن و همراه شده است.

رئیس  جمهوری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه‌ی کشور هر جا که اراده تصمیم گرفت، با همت جوانان، همت دانشمندان با ایثار و فداکاری شبانه روزی آنان بحمدالله به نتیجه رسید، قدرتهای دنیا موافق بودند یا مخالف تأثیری در اراده این ملت نداشت.

روحانی بیان کرد: در زمان جنگ در سیستم پدافند زمین به هوا در لامپ قدرت دچار مشکل شدیم. معمولاً لامپهای قدرت به اعتقاد آنها احیای مجدد نمی شود و بایدبگذاریم کنار و یک لامپ نو بخریم.

وی با اشاره به اینکه در بازار سیاه هم کسی حاضر نشد این لامپ را به ما بفروشد افرود: یکی از کشورهای منطقه این لامپ را در اختیار داشت و قرار بود تعدادی از آن  را به ما بدهد اما منع شد.

رئیس جمهور اظهار داشت: عده‌ای از اندیشمندان رشته‌ی هسته‌ای که عده ای از آنها  در این سازمان کار می‌کردند دعوت شد و آنها را در جریان قرار دادیم.

روحانی با بیان اینکه اندیشمندان سه الی چهار ماه وقت و کارگاهی با تجهیزات  مشخصی خواستند ، افزود: ظرف یک هفته شرایط را مهیا کردیم و آنها در کنار این سوله‌ی بزرگ مکانی برای ماندن خواستند تا به خانه شان برنگردند.

وی با تأکید بر اینکه آنها قصد دفاع از اسمان و فناوری کشور را داشتند گفت: ظاهرا به نظر می رسید شدنی نباشد و آنها شبانه روز ظرقف کمتر از سه ماه مانند اولین لامپ قدرت را احیا کردند اما با لامپ نو تفاوتی داشت.
رئیس جمهور با بیان اینکه ملت و دانشمندان ما از آغاز این مسیر را طی کردند افزود: آن روزی که به دنیا گفتیم سوخت و فناوری غنی سازی برای تولد سوخت می خواهیم، اگر این فناوری را به ما می‌دادند شاید هیچ بحثی نبود.

روحانی گفت: آنها گفتند این فناوری را نمی‌دهیم البته حرف دومشان مهمتر بود که نمی‌گذاریم در ایران به غنی سازی برسید اما ملت ما زیر بار این حرف نرفتند و امروز هم به توسعه فناوری هسته‌ای مشغول هستیم.

وی اظهار داشت: اگر آنها در برابر خلاف مقررات بین المللی با منطق زور مقابل ایران قرار بگیرند تمام قدرتها در برابر ملت ایران شکست خواهند خورد.

رئیس جمهور ادامه داد: شرق  و غرب عالم به افلقیان و صدامیان کمک کردند و ما دست تنها بودیم، انواع هواپیما،موشک، سلاح شیمیایی که ممنوع بود، تانک‌ها و موشک‌های زمین به زمین برد بلند همه را به صدام دادند اما یک چیز را نتوانستند از ما بگیرند و آن اراده، انگیزه و ایمان ملت ایران برای ایستادگی و مقاومت، ما در نه در مقابل عراق و همه حامیان آن پیروز شدیم نگذاشتیم یک میلی متر مربع را از این سرزمین در  اشغال اشغال گران قرار گیرد.

روحانی تصریح کرد: اکثر قاطع کشورهای دنیا که با ایران و با فکر ایران و فناوری صلح آمیز ایران همراه بودند، ده بار این را در مجامع بین المللی اظهار کردند ولی تعداد معدودی زورمند قدرت مندی که فکر می‌کنند اراده  و منطق زور آن‌ها باید بر دنیا حکومت کند. لذا تلاش کردند تا ملت  ایران را در برابر خواست خودشان تسلیم کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ان چه که در این مذاکرات هسته‌ای به دست آمده این نیست که بیانیه‌ای منتشر شده، آن‌چه در این مذاکرات در طول 15 الی 16 ماه گذشته با تلاش پیگیر به دست آمده این است همان که رئیس جمهور آمریکا در این روزها به صراحت گفت ما به این نتیجه رسیدیم که ملت ایران در برابر فشار، تحریم و زور تسلیم نمی‌شود.

وی افزود: پیروزی امروز ما این است که بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیا یعنی آمریکا و رئیس جمهور این کشور این واقعیت را مورد اذعان قرار می‌دهد، این یعنی ملتی که در راه و مسیر خودش پیروز شده است و رئیس جمهور آمریکا اعتراف کردکه نظام ایران قابل سرنگونی نیست، ماهیت نظام ایران که نظام مردم سالار دینی است قابل تغییر نیست.

روحانی اظهار داشت: ایران به عنوان یک کشور تاثیر گذار و مهم در  منطقه مورد پذیرش همگان است، شما بالاتر از  این می‌خواستید؟ این نکته نشان می‌دهد که اگر ملتی ایستاد و مقاومت کرد، که همین نکته را نیزرئیس جمهور آمریکا اعتراف کرد که ملت  ایران  غرور ملی خودش را با همه توان حفظ خواهد کرد، در برابر فشار تسلیم نخواهد شد.

وی  اضافه کرد:‌ ما در هشت سال دفاع مقدس این واقعیت را روشن کردیم، امروز هم تقریبا حدود 14سال است، یعنی از سال 81تا 94ملت ما ایستادگی و مقاومت کرده‌ است، امروزبه  اعتقاد من  روزی است که دانشمندان هسته‌ای ما یعنی اقتدار ملی، سرداران بزرگ خط دیپلماسی ما یعنی اقتدار سیاسی، اقتدارعلمی و  اقتدار سیاسی در کنار هم قرار گرفته‌اند و شما می‌بینید که این دو اقتدار اقتدار بزرگ ملی ما را آ‌فریده است.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: امروز به جهانیان می‌گوییم که مسیر اعتدال، منطق مذاکره، صلح، آرامش، کرامت انسان‌ها، ثبات این منطقه بر افراطی  گری و منطق زور  و خشونت و تحریم غلبه کرد و پیروز شد، این چیزی است که ما به عیان می‌بینیم و دنیا امروزمسیر تکریم ملت‌ ایران را شروع کرده است.

روحانی گفت: مسیر تحریم، فشار و تهدید را قدم به قدم در حال کنار گذاشتن است، ما هیچگاه نمی‌خواهیم در این مذاکرات کسی را شکست دهیم، ما به دنبال شکست کسی نیستیم، ما به  دنبال باخت کسی نیستیم، ما به دنبال احقاق حقوق خودمان و دنبال مذاکراتی هستیم که برد برد باشد هم به نفع ما و هم به نفع جهان باشد.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم به دنیا بگوییم که ما در یک مذاکرات قدم گذاشته‌ایم که پیروز  این مذاکرات هستیم و رو به روی ما شکست خورده مذاکرات؛ ما می‌دانیم که در  دنیایی قرار گرفتیم که مذاکرات برد باخت استمرار نخواهد داشت و باقی نمی‌ماند، آن مذاکراتی باقی می‌ماندکه برد برد باشد.

رئیس جمهورگفت: 1+5 می‌گوید ما در این مذاکرات کاری کرده‌ایم و کاری خواهیم کرد که ایران سلاح اتمی نسازد، ایران از روز اول به دنبال سلاح اتمی نبوده امروز نیست فردا هم نخواهد بود.

وی اضافه کرد: اگر ما به دنبال سلاح کشتار جمعی بودیم  ساخت سلاح شیمیایی که مراتب آسان‌تر از سلاح اتمی است، ما که قربانی سلاح شیمیایی بودیم علیه ما سلاح شیمیایی استفاده  کرده‌اند نه در میدان جنگ که در شهر سردشت علیه مردم ما استفاده کرده‌اند.

رئیس جمهوراظهار داشت:‌ ما دنبال ساخت سلاح شیمیایی نرفتیم بلکه به  معاهده وکنوانسیون منع سلاح شیمیایی پیوستیم لذا این ملت به دنبال سلاح کشتارجمعی نبوده،  نیست و نخواهد بود، بالاترین دلیل ما علاوه بر معاهدات بین المللی و عملکردما وگزارش آژانس بعد از 14سال،فتوای رهبر  انقلاب است و ما می‌بینیم که رئیس جمهور آ‌مریکا به این فتوا نیز استناد می‌کند.

روحانی با تأکید بر اینکه ملت ما از لحاظ دینی اخلاقی، مذهبی به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و نخواهد بود افزود: اگر کشورهای گروه 1+5 به عقیده‌ی خودشان به این پیروزی رسیدند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد رفت، باید بگویم شما قبل از اینکه بدانید پیروز بوده‌اید زیرا ایران هیچ گاه به دنبال این نوع سلاحها نبوده است.

وی اظهار داشت: اگر دنبال این بوده‌اید که ملت ایران را از اراده ، توسعه و اقتدار ملی باز دارید باید بگویم نتوانسته‌اید و نخواهید توانست و ملت ما در توسعه ملی راه خود را ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مذاکره کنندگان شجاع ، غیورما در صدها جلسه به جرأت به آنها گفته‌اند که ما دست از فناوری صلح آمیز بر نمی‌داریم و نطنز به فعالیت خودش ادامه خواهد داد و همچنین غنی سازی در نطنز ادامه خواهد داشت، گفت: بیش از هزار سانتریفیوژ مستقر بوده که در آینده هم باقی خواهد ماند.

روحانی بیان کرد: در اراک یک رآکتور آب سنگین برای تولید دارو خواهیم داشت و ما تحقیق و توسعه را بر مبنای اندیشمندان و دانشمندان و اهداف ملی خودمان ادامه خواهیم داد.

وی با تأکید بر اینکه ما هیچ توافقی را امضا نخواهیم کرد مگر اینکه در روز اول اجرای توافق تمامی تحریم‌ها فوراً لغو شود، افزود: به امید خدا در مسیری که ملت ما تعیین کردند و خواست ملی ما است و همچنین در چهارچوبی که رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده تلاش خواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: ما مدعی نیستیم دولت پیروز میدان است زیرا این ملت است که پیروز میدان خواهد بود و این اراده ملت ایران است که پیروز میدان است و خواهد بود.

روحانی با اشاره به اینکه دولت با هر عنوانی خادم مردم است و همچنین تیم مذاکره کننده به عنوان شخصیت‌ها و چهره‌هایی که خود را از طرف مردم مأمور می‌دانند، تلاش خودشان را انجام داده‌ و خواهند داد، بیان کرد: ملت ما هیچ گاه فداکاری سربازانش را فراموش نکرده و امروز هم این چنین خواهد بود.

وی اظهار داشت: ما این مسیر را تا موفقیت نهایی با گام بزرگی که در لوزان برداشته شده، گامهای بعدی به حول و قوه الهی برداشته خواهد شد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تمام مذاکره کنندگان، وزارت خارجه،سازمان انرژی اتمی، حقوقدانان، اقتصاد دانان و تمام کسانی که همواره حمایت و این مسیر را هموار کردند، گفت: البته قوه قضائیه و تمامی نیرو‌ها و نیرو‌های مسلح باعث اقتدار این کشور و دولت هستند و همه‌ ما در سال همدلی و همزبانی منسجم بوده و خواهیم بود.

روحانی گفت: امروز از شهدا و شهدای هسته‌ای تجلیل می‌کنیم و از همه دانشمندان و دانشگاه‌‌های سراسر کشور تجلیل تشکر می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز نمونه‌ مجمع سوخت نشان از آن است که راه علمی خودمان را ادامه خواهیم داد، افزود: در زمینه‌ پزشکی، درمان و تشخیص بیماری‌ها، صنعت، رشد و توسعه را  نشان می‌دهد.

رئیس جمهور اظهار داشت: برخی از قدرت‌هایی که مدعی انسانیت هستند چرا دانشمندان ما را کشتند؟ چرا ملت ما را تحریم کردند؟ چرا دارو را تحریم کردند؟ چرا گندم را بر این مردم تحریم کردند؟ چرا پول و گردش مالی را تحریم کردند؟ شما کار غیر انسانی کردید و مسیرتان غیر صحیح بود.

روحانی در ادامه افزود: تصور می‌کردید با تحریم غیر قانونی و غلط و فشار می‌توانید یک ملت بزرگ با فرهنگ غنی را تسلیم کنید البته اشتباه بزرگ شما بود.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهید با ملت ایران کار کنید دست دوستی ما دراز است و در چار چوب اصول و قانونی و احترام مشترک با ایران اسلامی ما توافق هسته‌ای را اولین گام در مسیر تعامل سازنده با جهان می‌دانیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هدف ما تعامل سازنده است، گفت: این به نفع همه از جمله به نفع شرق، غرب و کشورهای منطقه خواهد بود. کشور‌های منطقه بیایید و برادرانه با ما رفتار کنید.

روحانی با بیان اینکه کشوری با بمباران تسلیم نمی‌شود، افزود: ملت بزرگی مانند یمن با بمباران تسلیم نخواهد شد و همه باید به فکر پایان جنگ باشیم و کمک‌های نوع دوستانه به مردم یمن داشته باشیم.

وی افزود: رفته اند کشوری ضعیف به لحاظ نظامی را در منطقه پیدا کرده اند و بآن حمله کرده اند، به چهار هواپیمای خود می نازید؟ سخت در اشتباهید

وی در ادامه گفت: باید فضایی ایجاد کنیم که یمنی با یمنی برای آینده خود تصمیم بگیرد. باید بگویم این کشور از لحاظ نظامی ضعیف‌تر است اما از لحاظ اراده قوی است و آنهایی که به جنگ با یمن می‌پردازند نمی‌دانند پایان راه چه خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: از این راه غلط برگردید زیرا در لبنان، سوریه، عراق این جنگ را امتحان کردید و متوجه شدید اشتباه است و درخصوص جنگ در یمن هم خواهید فهمید که اشتباه است.

روحانی با تأکید بر اینکه باید راه دوستی را در پیش بگیریم تا صلح و ثبات در یمن برقرار شود، ادامه داد: خشونت، افراط و تروریسم راه ناصحیحی‌ است که هر کس به دنبال آن رفته در پایان ضرر کرده است.

وی اظهار داشت: باید از سرنوشت صدام درس بگیرند زیرا اگر شیمیایی، تجاوز جواب می‌داد صدام جوابش را می‌گرفت. ما همه‌ی کشور‌های منطقه را به دوستی و امنیت دعوت می‌کنیم و از همه می‌خواهیم دست از تجاوز بردارند و آتش بس را در منطقه برقرار کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید بدانیم آینده‌ی یمن به دست مردم یمن خواهد بود، تأکید کرد: کسانی از آن طرف دنیا آمده و معتقد است دلسوز منطقه است، اگر این طور است چرا متجاوزان را تشویق می‌کنید؟

روحانی در ادامه افزود: اگر دلسوز منطقه هستید باید بدانید منطقه راه درستی داشته و قرنها شیعه وسنی، اقوام و ادیان مختلف در منطقه در کنار هم زندگی کرده‌اند و حالا شما در منطقه به تحریم می‌پردازید و اگر به دنبال منافع خودتان هستید این راه اشتباه است.

وی تصریح کرد: اعتدال و تعامل سازنده را در پیش بگیرید و به ملتها احترام بگذارید و بدانید سرنوشت ملتها در اختیار خودشان است.

رئیس جمهور بار دیگر از تمامی کسانی که در سراسر کشور برای توسعه تلاش می‌کنند و همچنین از تمامی مذاکره کنندگان شجاع تشکر کرد و برای اجرای خواست ملی آنها قدم به قدم با راهنمایی و هدایت مقام معظم رهبری گامهای بعدی را در پیش خواهند گرفت.

به این نوشته امتیاز بدهید!

حامد کیانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×