» اخبار ایران و جهان » موضع صريح امام جمعه اصفهان درباره مذاكرات لوزان/ این مذاکرات همانند داستان فرعون و موسی بود
اخبار ایران و جهان

موضع صريح امام جمعه اصفهان درباره مذاكرات لوزان/ این مذاکرات همانند داستان فرعون و موسی بود

فروردین 19, 1394 1011

نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اصفهان در سخنان خود در ديدار با شهردار و مديران ارشد شهرداري اصفهان در مواضعي صريح نظرات خود در خصوص مذاكرات لوزان و عملكرد تيم مذاكره كننده هسته اي ابراز كرد.

به گزارش ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در اين ديدار صدور بيانيه لوزان و عملكرد تيم هسته اي را يكي از اتفافات شاخص رخ داده در ابتداي سال جديد دانست.
متأسفانه بعضی ها از توافقنامه و بیانیه لوزان آگاهی کامل ندارند
وي با اشاره به اينكه متأسفانه بعضی ها از توافقنامه و بیانیه لوزان آگاهی کامل ندارند و از آن گله مند هستند گفت:اعتقاد من این است که ایران نه تنها عقب نشینی نکرد بلکه خیلی چیزها را بدست آورد و در مقابل آمریکا و هم پیمانانش در این مذاکرات عقب نشینی کردند.
وی تصریح کرد:در این مذاکرات باید دید که ما چه می خواستیم و چه بدست آوردیم و طرف مقابل چه می خواست و چه بدست آورد؛ آنها همانطور که قبلاً هم گفته بودند می خواستند ما یک پیچ و مهره از سانتریفیوژها را هم

بالاخره در مذاکره باید شرایطی را هم پذیرفت تا بتوان امتیازاتی گرفت؛ ما هم در مواردی عقب نشینی کردیم ولی طرف مقابل بیشتر از ما عقب نشینی کرد. همین بیانیه لوزان در همین حدی که بود برای ما عزتمندانه تلقی می شود.

نداشته باشیم و در مقابل ما می خواستیم سوخت هسته ای تولید کنیم و انرژی هسته ای داشته باشیم.

كشور ما چیزی در مذاکره از دست نداد و صادقانه گفتگو کرد
امام جمعه اصفهان تأکید کرد: آنها به امید آنکه ما اصلا انرژی هسته ای نداشته باشیم پای میز مذاکره آمدند و می خواستند به بهانه تولید بمب هسته ای از همه تحقیقات و تولید انرژی صلح آمیز هسته ای ایران جلوگیری کنند؛ کشور ما هم که از اول به دنبال ساخت بمب اتمی نبود چیزی در مذاکره از دست نداد و صادقانه گفتگو کرد.
وی در ادامه اظهارداشت: در حال حاضر اجازه غنی سازی به ایران داده شده که برای تولید سوخت و برق هسته ای کافی است و ایران جزء کشورهای NPT محسوب می شود و باید به اندازه نیازمان اورانیوم غنی کنیم لذا برای تولید برق و نیروگاه های هسته ای کشورمان ۳ درصد غنی سازی هم کافی است.
طباطبایی نژاد با اشاره به غنی سازی ۲۰ درصدی نیروگاه هسته ای اضافه کرد: غنی سازی ۲۰ درصد برای تحقیقات هسته ای لازم است ولی با توجه به شرایط موجود هیچ نیازی نیست که صرفاً خودمان ۲۰ درصد غنی سازی کنیم و می توانیم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده را خریداری کنیم چرا که غنی سازی ۲۰ درصد مقرون به صرفه اقتصادی نیست.
حالا چرخ سانتریفیوژ در نطنز و فوردو می چرخد
وی ادامه داد: در مذاکرات اخیر هسته ای کشورمان ما چه چیزی از دست دادیم؟ من معتقدم که هیچ چیزی از دست ندادیم، غربی هایی که می گفتند ایران یک سانتریفیوژ هم نباید داشته باشد ولی حالا چرخ ۵۰۰۰ سانتریفیوژ در نطنز و ۱۰۰۰ سانتریفیوژ در فوردو می چرخد.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت:ما قبل از مذاکراتمان چه می گفتیم؟ می گفتیم می خواهیم بمب هسته ای بسازیم که حالا در مذاکرات عقب نشینی کرده باشیم و بگوییم دیگر بمب هسته ای نمی

این مذاکرات کار بسیار مهمی بود که توسط دولت جدید انجام شد؛ این مذاکرات همانند داستان فرعون و موسی بود که همه ساحران جمع شدند تا در مقابل موسی قدرتنمایی کنند.

سازیم؟ نه اینطور نبوده و نیست، ما از اول هم به دنبال ساخت بمب اتمی نبودیم، ما که نمی خواهیم تولید انبوه داشته باشیم.
بالاخره در مذاکره باید شرایطی را هم پذیرفت تا بتوان امتیازاتی گرفت
وی با اشاره به دوطرفه بودن توافق و مذاکرات افزود: بالاخره در مذاکره باید شرایطی را هم پذیرفت تا بتوان امتیازاتی گرفت؛ ما هم در مواردی عقب نشینی کردیم ولی طرف مقابل بیشتر از ما عقب نشینی کرد. همین بیانیه لوزان در همین حدی که بود برای ما عزتمندانه تلقی می شود.
به هیچ عنوان نباید گفت در این مذاکرات عزت ملی از دست رفت
امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نباید گفت در این مذاکرات عزت ملی از دست رفت، اینطور نیست؛ نباید بی انصافی کنیم، تیم دیپلماسی کشورمان عزتمندانه عمل کرد؛ بنده همانطور که پیروزی دولت جدید را به رئیس جمهور تبریک گفتم، پیروزی در مذاکرات هسته ای را هم به دولت تبریک عرض کردم.
این مذاکرات همانند داستان فرعون و موسی بود
وی ادامه داد: این مذاکرات کار بسیار مهمی بود که توسط دولت جدید انجام شد؛ این مذاکرات همانند داستان فرعون و موسی بود که همه ساحران جمع شدند تا در مقابل موسی قدرتنمایی کنند.
ایران همچون موسی عصای کوچک خود را به زمین انداخت
آيت الله طباطبايي ن‍ژاد تصريح كرد:ماهرترین حقوق دانان، اقتصاددانان و متخصصان دیپلماسی دنیا جمع شدند تا بتوانند در مقابل یک کشور که ایران باشد مقابله کنند و بلا تشبیه ایران همچون موسی گویی عصای کوچک خود را به زمین انداخت و در این

اگر وزیر امور خارجه آمریکا دستش در جیبش بود و نمی خواست دست بدهد او هم دستش را جلو نمی آورد؛ همه این ریزه کاری های دیپلماتیک از ایشان نشان از ماهر بودنشان بود؛ ایشان از جوانی در کار سیاست خارجه بزرگ شده اند.

۱۶ ماه یک تنه در مقابل ۶ قدرت جهانی ایستاد و آنها نتوانستند یک ایراد کوچک از دیپلماسی ایرانی بگیرند.
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اصفهان اظهارداشت: در مذاکرات اخیر اگر یک درصد فرض بر این باشد که عقب نشینی کردیم که بنده به هیچ عنوان اسمش را عقب نشینی نمی گذارم، طبیعی است چرا که مذاکره یعنی کمی ما کوتاه بیاییم و کمی طرف مقابل کوتاه بیاید که در این مذاکرات بیشتر طرف مقابل عقب نشینی کرد.

وی با اشاره به اينكه “رئیس جمهور آمریکا چندی پیش مطلبی گفت که ما باید از آن درس بگیریم و آن مطلب این بود که ما به چند روش می توانیم ایران را مغلوب کنیم از جمله اينكه نیروگاه های هسته ای نطنز و فوردو را بمباران کنیم” افزود:اگر آمریکا این کار را می کرد عواقب سختی برایش داشت کما اینکه نتیجه ای هم برایش نداشت و ایران به دلیل داشتن علم هسته ای دوباره آنها را تولید می کرد. آنها در ۸ سال جنگ تحمیلی با ایران به این نتیجه رسیده بودند که با اعمال گزینه نظامی نمی توانند بر ایران غلبه کنند.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در ادامه به گزينه ديگر رييس جمهور آمريكا اشاره كرد و تأکید کرد: مورد دوم تحریم های اقتصادی بود که غربی ها با آن اقدام هم نتوانستند بر ایران فائق آیند و با مقاومت و تحمل مردم ایران و رهبری شایسته مقام معظم رهبری شکست خوردند؛ همانطور که در قرآن هم آمده دشمن دائماً با شما می جنگد مگر اینکه شما دست از دینتان بکشید؛ هرجا که ما به دشمن دست نیاز دراز کنیم دشمن آن نیاز را از ما دریغ می کند.
وی برنامه سوم دشمنان ايران اسلامي را اقدامات ضد فرهنگي دانست و اضافه کرد: مسئله ای که بسیار مهم است مسئله فرهنگی است؛ دشمن جوانان ما را از دین خلع کرده است، جنگ فرهنگی به مراتب

ماهرترین حقوق دانان، اقتصاددانان و متخصصان دیپلماسی دنیا جمع شدند تا بتوانند در مقابل یک کشور که ایران باشد مقابله کنند و بلا تشبیه ایران همچون موسی گویی عصای کوچک خود را به زمین انداخت و در این ۱۶ ماه یک تنه در مقابل ۶ قدرت جهانی ایستاد و آنها نتوانستند یک ایراد کوچک از دیپلماسی ایرانی بگیرند

از جنگ فیزیکی و اقتصادی سخت تر است؛ غرب بعد از شکست در جنگ فیزیکی به جنگ اقتصادی و تحریم روی آورد و بعد از اینکه دید در آن هم شکست خورده اکنون به جنگ فرهنگی با ایران به پا خاسته است.
در صورت رفع همه تحریم ها همچنان ما نباید خیالمان راحت شود
امام جمعه اصفهان افزود: در صورت رفع همه تحریم ها همچنان ما نباید خیالمان راحت شود و چشم به دست غربی ها کنیم، می بایست خودمان در کشورمان کار ایجاد کنیم و دستمان جلوی بیگانه دراز نباشد؛ مواظب باشیم که دشمن با جنگ فرهنگی بر جوانان کشورمان غلبه نکند.
وی اظهارداشت: نسلی که انقلاب کرد و ما هم جزء همان نسل هستیم تا ۱۰ سال یا ۲۰ سال دیگر فرسوده خواهیم شد و دیگر توان کار اجرایی نداریم لذا مملکت و آینده آن در دست جوانان است، اگر مراقب جوانان نباشیم نظام از بین می رود.
به صراحت باید گفت که آقای ظریف چه ظریف کار کرد
آيت الله طباطبایی نژاد گفت: برخی در مورد مذاکرات اخیر هسته ای بیرون از گود نشسته اند و تخریب می کنند، این که هنر نیست، وزیر امور خارجه و تیم هسته ای کشورمان انصافاً به کارشان وارد بودند، به صراحت باید گفت که چه ظریف آقای ظریف کار کرد. همین خندیدن هایشان، همین رفتارهای ریز دیپلماسی شان، ایشان خود را طوری جلوه می داد که ایران عزتمندانه در مذاکرات حاضر شده است.

ریزه کاری های دیپلماتیک نشان از ماهر بودن ظريف داشت
وي در ادامه افزود:اگر وزیر امور خارجه آمریکا دستش در جیبش بود و نمی خواست دست بدهد او هم دستش را جلو نمی آورد؛ همه این ریزه کاری های دیپلماتیک از ایشان نشان از ماهر بودنشان بود؛ ایشان از جوانی در کار سیاست خارجه بزرگ شده اند.
وی در پایان افزود: دولت بلا تشبیه انصافا همچون موسی در مقابل فرعون زمانه ایستاد و آمریکا و هم پیمانانش را شکست داد؛ امیدواریم که مشکلات اقتصادی و تحریم به زودنی رفع گردد و تولید رونق یابد؛ همدلی و همزبانی که مقام معظم رهبری امسال تأکید کردند میان مردم و مسئولین به خصوص در مذاکرات هسته ای جلوه خاصی گرفته و کاری که دولت می کند باید توسط مردم تشویق شود و مردم هم با دولت همزبان باشند. گردنه های سختی را گذراندیم ولی اکنون به مهمترین گردنه که همان مسئله فرهنگی است رسیده ایم که انشاا… باز هم با همدلی و همزبانی دشمن را شکست خواهیم داد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×