» عمومی » فرهنگی ادبی » همه چیز درباره نمایشگاه بیست وهشتم/ اولین محموله کتاب وارد کشورشد
فرهنگی ادبی

همه چیز درباره نمایشگاه بیست وهشتم/ اولین محموله کتاب وارد کشورشد

فروردین 17, 1394 0013

کمتر از یک ماه مانده به برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قائم مقام این نمایشگاه ضمن تشریح جزئیات برگزاری، از ورود اولین محموله کتاب‌های خارجی به کشور برای عرضه در این دوره خبر داد.

امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین اقدامات صورت گرفته برای برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، گفت: ما سعی‌مان بر این بود که تا قبل از پایان سال ۹۳ بحث‌های کلان نمایشگاه اعم از چارچوب‌های کلان سیاستگذاری، تفکیک کار کمیته‌ها و تدوین و تصویب شرح وظایف ‌و برنامه‌های آنها را  به انجام برسانیم که خوشبختانه همه این مباحث به اتمام رسیده است.

افزایش ایمنی کابل‌کشی‌های برق در مصلی

وی افزود: در روزهای پایانی سال محل مصلای تهران به طور کامل در اختیار ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب تهران قرار گرفت و این ستاد فعالیت خود را در مصلی از دوم فروردین آغاز کرد. تا این لحظه چند کار اجرایی مهم انجام شده است؛  در مسئله تامین برق، خوشبختانه امسال توانستیم با تدبیری که با همکاری اداره برق اندیشیدیم، ارتفاع کابل‌های برق فشار قوی را بالاتر ببریم. برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران در مصلی، به اندازه یک شهر، کابل‌کشی برق صورت می‌گیرد و از آنجا که این مسئله ممکن است خطراتی را ایجاد کند، کار کابل‌کشی‌های برق امسال با ایمنی بهتری آغاز شد و امیدوارم این کار قبل از موعد اعلام شده، به اتمام برسد.

انجام تشریفات گمرکی برای محموله‌های خارجی کتاب تنها در محل نمایشگاه

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران اضافه کرد: کار نصب سازه‌ها در مصلی هم آغاز و سالن گمرک هم به صورت کامل آماده شده است. امسال برای اولین بار گمرک نمایشگاه در محل نمایشگاه مستقر است و کتاب‌های خارجی به طور مستقیم و حتی بدون توقف در مبادی مرزی به محل نمایشگاه منتقل و در همان‌جا عملیات گمرکی و ترخیص محموله‌های کتاب انجام می‌شود. اولین محموله کتاب هم که ۲۵ تن وزن دارد ومربوط به کتاب‌های عربی و از کشور لبنان است، روز گذشته وارد گمرک نمایشگاه شد. ۷ محموله دیگر از کتاب‌های خارجی و لاتین از کشورهای اروپایی نیز در راه هستند که پس از انجام تشریفات گمرکی وارد سالن گمرک نمایشگاه خواهند شد.

تحویل غرفه‌ها به ناشران ۸ روز مانده به آغاز نمایشگاه

شهرام‌نیا درباره وضعیت آماده‌سازی مصلای تهران هم گفت: نصب سالن‌های نمایشگاهی هم آغاز شده و تقریباً حدود ۷۰ درصد سازه سالن‌ها نصب شده است و اگرچه بنای ما این بود که تا اول اردیبهشت کار نصب سالن‌های بیرونی در خیابان‌های مصلی را به پایان برسانیم، اما فکر می‌کنم ۶ روز زودتر این کار به اتمام برسد. کار تائید متراژ غرفه‌های ناشران به اتمام رسیده و انشاءالله حداکثر تا ۲۰ فروردین، متراث غرفه‌ها که بر اساس اولویت‌هایی مانند تعداد عناوین کتاب تعیین شده است، به اطلاع همه ناشران خواهد رسید و چنانچه اعتراضی به متراژ غرفه‌شان دارند، تا ۲۵ فروردین فرصت دارند که اعتراض خود را ارائه کنند. انشاءالله ما ۸ روز مانده به شروع نمایشگاه، غرفه‌ها را به ناشران تحویل خواهیم داد.

افزایش ۱۰ هزارمترمربعی فضای نمایشگاه کتاب نسبت به دوره قبل

قائم مقام بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه به جهت نقشه کلی نمایشگاه، امسال عیناً مشابه سال قبل است با این تفاوت که رواق شرقی مصلی با فضایی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار مترمربع هم به فضای نمایشگاهی افزوده شده است، تاکید کرد: بنابراین ما امسال حدود ۱۰ هزار مترمربع افزایش متراژ برای برپایی نمایشگاه کتاب داریم و در مجموع حدود ۱۳۵ هزار مترمربع از فضای مصلی تحت پوشش نمایشگاه کتاب خواهد بود.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره موضوع کشور مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران هم یادآور شد: فردا (سه‌شنبه ۱۸ فروردین) معاون وزیر اطلاع‌رسانی عمان برای بازدید مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و آغاز عملیات اجرایی کشور مهمان ویژه به تهران سفر خواهد کرد. فهرست برنامه‌های عمان برای اجرا در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران، هنوز به دست ما نرسیده اما گویا این موضوع به اطلاع وزارت امور خارجه رسیده است.

رقم اجاره مصلی هنوز نهایی نشده است

شهرام‌نیا در بخش دیگری از این گفتگو، ضمن بیان اینکه برنامه‌های سرای اهل قلم نمایشگاه هم تدوین شده، از دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف فرهنگی که در اجرای این برنامه‌ها سهیم هستند و یا مشارکت دارند، خواست که هماهنگی‌های لازم را با کمیته سرای اهل قلم به عمل بیاورند و در ادامه و در پاسخ به این سوال که میزان اجاره بهای مصلای تهران برای ۱۰ روز برگزاری نمایشگاه کتاب تهران چقدر بوده است؟ ادامه داد: یکی، دو پیش نویس بین ما و مصلی رد و بدل شده است اما هنوز قرارداد نهایی بین ما امضا نشده است. آنها هنوز مبلغ قطعی را به ما اعلام نکرده‌اند.

قائم مقام بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: ما تقاضا کرده‌ایم که حتی‌الامکان اجاره مصلی افزایش پیدا نکند و حتی کمتر از سال قبل باشد، خوشبختانه مدیریت مصلی تا الان همکاری بسیار خوبی با ما داشته است و امیدواریم با این فضای مثبت همکاری بین ما و مصلی، در مباحث مالی هم به تفاهم‌های خوبی برسیم.

وی در مورد تعداد ناشرانی هم که برای حضور در نمایشگاه امسال کتاب تهران ثبت نام کرده‌اند، افزود: بر اساس آمار ثبت نام اولیه، بیش از ۲۷۰۰ ناشر در بخش ناشران داخلی و حدود ۱۴۰ ناشر در بخش بین‌الملل ثبت نام خود را قطعی کرده‌اند. اما در پروسه بررسی ثبت‌نام‌ها احتمالاً شاهد ریزش‌هایی در تعداد ناشران و افزایش‌هایی در تعداد نمایندگی‌های ناشران خواهیم بود. فکر می‌کنم تا اوایل هفته آینده تعداد دقیق ناشران حاضر در نمایشگاه امسال مشخص شود.

قطعی شدن حضور ۶ مقام خارجی در نمایشگاه کتاب تهران

شهرام‌نیا در خصوص مهمانان خارجی بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم یادآور شد: تا این لحظه حضور سه وزیر از سه کشور خارجی قطعی شده است؛ وزرای فرهنگ قطر، بنگلادش و عمان. روسای سه نمایشگاه خارجی کتاب هم به نمایشگاه کتاب تهران خواهند آمد؛ رئیس نمایشگاه کتاب پاریس، بولونیا و مسکو. چند نویسنده خارجی نیز که هم به لحاظ آثارشان سرشناس هستند و هم به جهت اینکه حضورشان در کشور ما می‌تواند مفید و موثر باشد، به نمایشگاه کتاب تهران خواهند آمد.

بودجه مصوب نمایشگاه؛ ۷ میلیارد تومان

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در ادامه با تاکید بر اینکه رویکرد امسال نمایشگاه کتاب تهران به لحاظ مباحث مالی، صرفه‌جویی در منابع است، گفت: بودجه‌ای که به نمایشگاه کتاب تهران اختصاص پیدا کرده است، بودجه‌ای اندک و معادل ۷ میلیارد تومان است که البته ارقامی مانند اجاره غرفه‌ها و نیز درآمدهای نمایشگاه به آن اضافه خواهد شد. به هر حال ما در تلاش هستیم که با صرفه‌جویی در منابع مالی و نیز جذب برخی اسپانسرها، این کمبود بودجه را جبران کنیم.

قائم مقام بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره ویژگی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران نسبت به دوره‌های قبل، گفت: با توجه به اینکه امسال بخش عمده‌ای از امور نمایشگاه به تشکل‌های نشر سپرده شده و اساساً سوگیری وزارت ارشاد به این سمت است که طی یک بازه زمانی مشخص، کل امور نمایشگاه به خود تشکل‌ها سپرده شود، امسال تا حد زیادی این مسیر طی شد. علاوه بر این ویژگی، سعی شده است که در بحث‌های محتوایی نمایشگاه، غنای محتوایی مد نظر باشد؛ از جمله در بخش بین‌الملل تلاش شده که تقویت‌های لازم در این حوزه صورت گیرد.

شهرام نیا همچنین گفت: در حوزه مسائل رفاهی هم تلاش‌هایی برای خدمت رسانی بهتر به بازدیدکنندگان از نمایشگاه صورت گرفته است؛ به طور مثال امسال ضلع جنوبی مصلی به طور کامل به پارکینگ برای نمایشگاه اختصاص یافته است و اگرچه توصیه موکد ما این بوده و هست که مردم برای استفاده از فضای نمایشگاه، از مترو استفاده کنند و در همین زمینه هم در شرکت بهره‌برداری مترو خواسته‌ایم که با کم کردن فاصله حرکت قطارها، سرویس بهتری را به مردم ارائه دهند.

1632353

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×