» عمومی » ورزشی » دغدغه‌های ورود بانوان به ورزشگاه‌ها و ادامه اختلاف نظر مسئولان
ورزشی

دغدغه‌های ورود بانوان به ورزشگاه‌ها و ادامه اختلاف نظر مسئولان

فروردین 16, 1394 007

درحالیکه معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزیر ورزش و جوانان از تایید پیشنهاد این وزارتخانه برای حضور بانوان و خانواده‎ها در سالن‌ها از سوی شورای امنیت کشور خبر داده، این شورا چنین خبری را رد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، ورود بانوان به ورزشگاه ها و محل برگزاری مسابقات ورزشی در ایران مدتهاست که به عنوان یکی از چالش‌ها و دغدغه های اصلی مسئولان مورد توجه قرار گرفته است و به جهت اینکه بانوان حق ورود به ورزشگاه ها در بسیاری از رشته های ورزشی را ندارند، میزبانی های بین المللی پرتعدادی به ورزش ایران داده نمی شود.

با این حال اختلاف نظرهایی که بین مسئولان ورزشی و سایر نهادها در سالهای گذشته وجود داشته و محدودیت هایی هم که ساختار فیزیکی ورزشگاه های ایران ایجاد می کند، عملا این فضا را بوجود نیاورده تا راه حلی مناسبی برای حل این مشکل در نظر گرفته شود. این در حالی است که میزبانی رویداد بزرگی چون لیگ جهانی والیبال شاید به همین دلیل از ورزش ایران گرفته شد.

به دنبال مطرح شدن مجدد این مسائل روز شنبه عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد سال گذشته این وزارتخانه آیین‌نامه جامع خود را برای حضور خانواده‌ها و بانوان در سالن‌های ورزشی به شورای امنیت کشور ارائه کرد که خوشبختانه اواخر سال ۹۳ مورد تایید این شورا قرار گرفت.

وی یادآور شده که این طرح با در نظر گرفتن تمامی جوانب و با رویکردی ایجابی تنظیم شده است. این طرح مجموعه‌ای از ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و شرعی است، البته در برخی رشته‌های ورزشی نه خانواده ها طالب حضور هستند و نه امکان حضور وجود دارد، زیرا تعدادی از این ورزش‌ها مردانه است.

به دنبال انجام این مصاحبه و بازتابی که صحبت های معاون وزیر ورزش داشت، بابک دین پرست، رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور، اعلام کرد: شورای امنیت کشور در خصوص حضور بانوان در سالن‌های ورزشی مصوبه‌ای نداشته است.

امروز رسانه های خارجی که همواره با حساسیت به موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‎ها و سالن های ورزشی ایران پرداخته اند به بازتاب گسترده این خبر پرداخته اند.

نیویورک تایمز از دیدگاه سیاسی به این موضوع پرداخته و این اتفاق را پیامد اعتراض فدراسیون های ورزشی و فعالان اجتماعی زنان در ایران دانسته است. این روزنامه پرمخاطب آمریکایی پا را از این هم فراتر گذاشته و اعلام این خبر را مصادف با مذاکرات ایران با قدرتهای جهان بر سر مساله هسته ای عنوان کرده است.

آسوشیتدپرس هم با اشاره به اظهارات ماه گذشته سپ بلاتر مبنی بر اینکه اجازه ندادن به بانوان برای حضور در ورزشگاه ها «تحمل ناپذیر» است، از دست دادن میزبانی جام ملتهای آسیا در سال ۲۰۱۹ را به همین امر مرتبط دانسته است.

اکنون باید دید این مناقشه بین وزارت ورزش و جوانان و شورای امنیت کشور چگونه حل و فصل می شود؟ به هر تقدیر موضوع حضور بانوان در سالن‎های ورزشی از سال‌ها قبل حساسیت‌هایی را در پی داشته است که در این خصوص حتی روسای جمهور هم ورود کرده‌اند اما هرگز نتیجه‌ای قطعی در پی نداشته است. چه بسا اگر یک دستور نظر کلی در این خصوص صادر شود، این مشکل برای همیشه برطرف شده و دست ایران نیز برای میزبانی رقابتهای بین المللی به شکلی منطقی باز می‌شود.

با این وجود به نظر می رسد در این مناقشه حق با مسئولان تصمیم گیر در این موضوع است که اجازه حضور بانوان در ورزشگاه ها را نمی دهند چرا که ورزشگاه های ایران به لحاظ ساختار فیزیکی و امکانات رفاهی هنوز آمادگی حضور بانوان را ندارد و ابتدا باید این مشکلات برطرف شود و بعد از آن به فکر راه حلی جدیدی در این مورد بود.

1631354

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×