» عمومی » فرهنگی ادبی » اروپاییانی که «نمک‌گیر» ایرانی‌ها شدند/ پخش مستند از ۱۵ فروردین
فرهنگی ادبی

اروپاییانی که «نمک‌گیر» ایرانی‌ها شدند/ پخش مستند از ۱۵ فروردین

فروردین 14, 1394 0012

کارگردان مجموعه مستند «نمک گیر» از نمایش ویژگی ها و روحیات مردم ایران و نگاه انسان دوستانه آنها در گفتگو با مهاجران اروپایی به ایران سخن گفت.

جواد کراچی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سریال خود که قرار است از شنبه ۱۵ فروردین ماه از شبکه مستند به پخش برسد، گفت: تصویربرداری سریال مستند «نمک گیر» از سال ۹۲ شروع شد و ما تا پایان سال ۹۳ تمامی مراحل ساخت را پشت سر گذاشتیم و پخش این سریال به فروردین ۹۴ رسید.

وی با اشاره به موضوع این مجموعه مستند که سراغ مهاجران کشورهای اروپایی در ایران رفته است، توضیح داد: اغلب افرادی که در مجموعه «نمک گیر» از زندگی خود سخن گفته اند، از سال ها قبل در ایران بوده اند. بعضی ها حتی زمانی به تهران آمده اند که آب را با گاری و اسب در کوچه ها می آورده اند و تهران فاقد آب لوله کشی بوده است. اغلب این افراد به دلیل ازدواج با همسر ایرانی و بعضی نیز به دلایل شغلی از طرف سازمان ها و شرکت ها به ایران فرستاده شده اند و پس از گذشت چند سال و ماندن در ایران به مردم و فرهنگ کشورمان علاقه پیدا کرده اند و تصمیم به ماندن گرفته اند.

مهاجرانی که فرزندانشان هم به ماندن در ایران علاقمندند

کارگردان مستند «نمک گیر» درباره انتخاب افرادی که در این مجموعه از زندگی خود سخن می گویند، یادآور شد: افراد و خانواده هایی که در این سریال مستند از زندگی در ایران و فرهنگ کشورمان می گویند در شهرهای مختلفی زندگی می کنند. از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران در بیشتر شهرهای بزرگ و یا حتی شهرستان ها افرادی هستند که به پرورش اسب و یا حتی مشاغلی نظیر پزشکی و یا دانشگاهی مشغولند و اغلب نیز فرزندانی دارند که مایل هستند پس از اتمام تحصیلات در کشورهای اروپایی، مجددا به ایران بازگردند و در اینجا زندگی کنند. ما برای این مستند با افراد زیادی مواجه شدیم که از میانشان ۱۵ نفر را که بیشتر به زبان فارسی مسلط بودند انتخاب کردیم و وارد مرحله تصویربرداری شدیم.

این مستندساز اضافه کرد: ما کار خود را از تهران شروع کردیم و به شهرهای دیگر رفتیم. شهرهایی که تاریخی کهن و قدمتی چندین ساله دارند جذاب تر بودند و به همین دلیل هم شهرهای یزد، مشهد، کاشان، بادرود… را انتخاب کردیم و با شخصیت هایی که در این شهرها زندگی می کردند، ارتباط برقرار کردیم.

مایل بودم که مردم ایران و نوع نگاه انسان‌دوستانه آنان را نشان بدهم 

کراچی با اشاره به اینکه بخش هایی از مجموعه مستند خود را در آلمان تصویربرداری کرده است، گفت: بخش هایی از این سریال هم در کشور آلمان تصویربرداری شد و دلیل آن زندگی چندین ساله من در کشور آلمان است و البته سعی داشتم تا به نوعی مردم دو کشور را با یکدیگر مقایسه کنم.

کارگردان «نمک گیر» هدف خود برای ساخت این مستند را آشنایی مردم جهان با فرهنگ ایرانی دانست و گفت: ما ایرانیان تا حدی مرعوب اروپاییان هستیم و در مقابل آنان به نوعی خود را کوچک می شماریم در حالیکه کشور ما و فرهنگ کشور ما بیشتر و فراتر از آن حدی است که رسانه های خارجی بیان می کنند و به این ترتیب تصویر غلطی از ما را منعکس می کنند.

وی در پایان بیان کرد: احترام و منزلتی که اروپاییان نزد ملت ایران دارند نتیجه روحیه فرهنگی و انسان‌دوستانه مردم کشورمان است درحالیکه مردم اروپا این میزان حس انسان‌دوستانه را ندارند و حتی به نوعی زیر سلطه رسانه هایشان هستند بنابراین من بیشتر مایل بودم که مردم ایران و نوع نگاه انسان‌دوستانه آنان را نشان بدهم تا شاید رسانه های خارجی نیز بتوانند زندگی و جایگاه هم‌وطنان خودشان را در کشورمان ببینند و با رفتارهای نژادپرستانه خودشان مقایسه کنند.

این مجموعه از روز شنبه ۱۵ فروردین هر شب ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد.

1614902

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×