» عمومی » مذهبی و حماسی » مغرب را وهابیت تهدید می‌‌کند نه تشیع
مذهبی و حماسی

مغرب را وهابیت تهدید می‌‌کند نه تشیع

فروردین 9, 1394 0011

یک نویسنده مغربی تاکید کرد وهابیت، کشور مغرب را تهدید می‌کند نه مذهب تشیع.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل المسله، در میان کسانی که به دست داشتن در انفجارهای شانزدهم می ۲۰۰۳ در مغرب متهم شدند، حتی یک شیعه هم وجود ندارد.

این رسانه نوشت بحث و جدل در مغرب درباره مجوز مقامات مغربی به یک موسسه فرهنگی شیعی تحت عنوان “موسسه الخط الرسالی للدراسات و النشر” برای فعالیت در شهر طنجه مغرب وجود دارد.

پیگیری های این رسانه عراقی نشان می دهد که برخی محافل دینی و فرهنگی و رسانه ها، از این اقدام دولت مغرب در دادن مجوز برای فعالیت یک موسسه شیعی به تنگ آمده اند و آن را به زعم خود غیر قانونی خوانده اند، اما بسیاری از محافل فرهنگی و اجتماعی مغرب، این گام را مثبت خوانده و آن را نشانه روح تسامح و انعطاف پذیری در جامعه مغرب قلمداد کرده اند.

در این زمینه عبدالنبی الشراط نویسنده مغربی با انتقاد از شخصیتهای دینی که به موضعگیری خصمانه و رفتارهای افراط گرایانه علیه شیعیان مغرب دست می زنند، تأکید کرده است: برخی علمای دینی مغرب از جمله حسن الکتانی به دشمنی و خصومت با شیعیانی می پردازند که بخشی از مردم مغرب هستند، این فرد خواستار ریشه کنی شیعیان شده است.

وی افزود: حسن الکتانی همانند ما می داند که در میان کسانی که به دست داشتن در انفجارهای شانزدهم می ۲۰۰۳ مغرب متهم شدند، حتی یک شیعی هم نبود و حسن می داند که حتی یک شیعه هم در گروه تروریستی داعش حضور ندارد.

وی خاطر نشان کرد: الکتانی می داند که تمام گروههای افراطی در جهان از اندیشه ها و افکار ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب تغذیه می شوند و افکار این دو نفر مرجع فکری و عقیدتی این گروههاست و گروه القاعده، طالبان و داعش هم کاملاً دست ساخته و محصول وهابیت است و همگی در مدارس دینی سلفی تندرو با متون متعصبانه و متحجرانه آموزش دیده اند.

الشراط گفت: کسانی که خطری برای امنیت و ثبات مغرب به شمار می روند، این افراد بیسوادی هستند که کشور را ترک کرده و برده و نوکر سازمان تروریستی ابوبکر البغدادی شده اند که در زمین فساد می کنند و خون بیگناهان را بر زمین می ریزند در حالی که در میان مغربی هایی که از طریق دریا و زمین و هوا به دولت ادعایی و توهمی البغدادی پیوسته اند، حتی یک شیعی یا کسی که به تشیع گرویده، وجود ندارد و همه اعضای این گروه وابسته به جریانهای سلفی و وهابی هستند که فهم اشتباهی از دین به سبب جهل و بی سوادی خود دارند.

وی افزود: کسانی که به لعن پیروان مذهب اهل بیت(ع) دست می زنند، این مسئله را فراموش کرده اند که ملک حسن دوم(پادشاه قبلی مغرب) دو کنفرانس بزرگ برای تقریب بین مذاهب اسلامی را مدیریت کرد.

1615527

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×