» عمومی » فرهنگی ادبی » پوستری که لرزه بر اندام گرافیک ایران انداخت / اتفاقات حاشیه‌ساز سال 93 در حوزه فرهنگ
فرهنگی ادبی

پوستری که لرزه بر اندام گرافیک ایران انداخت / اتفاقات حاشیه‌ساز سال 93 در حوزه فرهنگ

فروردین 5, 1394 008

پوستر نخست سی و سومین جشنواره تئاتر فجر تا حدی مورد انتقاد هنرمندان قرار گرفت که دبیر جشنواره وادار به تغییر آن شد.

پردیس سیاسی: سال 93  برای هنر تئاتر نیز خالی از حواشی نبود، یکی از این حاشیه‌های بی‌سابقه، پس از رونمایی پوستر سی و سومین جشنواره تئاتر فجر به وجود آمد. پوستری که به دلیل طراحی غیرمعمولش، اعتراض وسیع هنرمندان مختلف تئاتر و تجسمی را به همراه داشت.

پس از رونمایی این پوستر، بسیاری از هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی و رسانه به انتقاد پرداختند و گاه در انتقادها سراغ به کار بردن صفت‌هایی چون «آبروریزی» و مواردی از این دست رفتند.

با بالا گرفتن موج خشم و انتقاد، اردشیر صالح‌پور دبیر جشنواره تئاتر فجر وادار به توضیح و در ادامه تغییر پوستر شد.

در آستانه جشنواره سی و سوم تئاتر فجر به عنوان مهم‌ترین اتفاق سال این هنر نمایشی، رونمایی از پوستر این دوره از جشنواره بسیاری را شوکه کرد.

باران کوثری، الهام کردا و ستاره اسکندری که با انتشار این عکس اعتراض خود را نشان دادند

با توجه به بین‌اللملی بودن جشنواره تئاتر فجر، پوستر آن باید علاوه بر مخاطبان داخلی، به مخاطبان بین‌المللی نیز توجه داشته باشد و در طراحی خود این موضوع را نیز لحاظ کند، همین موضوع انتخاب پوستر را حساس می‌کند چرا که علاوه بر اطلاع رسانی، هویت یک جشنواره نیز در دل این انتخاب و طراحی نهفته است.

پس از انتشار این انتقادهای وسیع، اردشیر صالح‌پور به توضیح و دفاع از پوستر طراحی شده از سوی یارتا یاران پرداخت.

پوستری که در آن تصویر دو زن و مرد با لباس‌های رنگ روشن دیده می‌شد. هر دوی این زن و مرد نقابی بر چهره داشتند و پشت به تصویر نقشه ایران ایستاده بودند. دست‌های زن و مرد نقاب زده توجه‌ها را به نقشه ایران جلب می‌کرد و نشانه‌ای برای دعوت به نظر می‌رسد یک دعوت که بیش از هر چیز حاصل بی‌سلیقگی و ناآشنایی با هنر طراحی پوستر شناخته شد.

پوستر نهایی جشنواره

صالح پور دلیل انتخاب این پوستر را تم اصلی جشنواره که «تئاتر ایرانی و هویت ملی» است دانست و این طور توجیه کرد که پوستر طراحی شده با نقش‌های مینیاتوری و رنگ طلایی و فیروزه‌ای و سیماچه و ماسکی که بر صورت زن و مرد پوستر زده شده است، همه از فرهنگ ایرانی الهام گرفته شده‌اند و همین اشاره به نشانه‌های فرهنگ ایرانی دلیل انتخاب این پوستر بوده است در واقع این رویکرد بومی‌سازی که رنگ هنر کمتر در آن دیده می‌شد.

با وجود  توجیهات و توضیحات دبیر جشنواره، صالح‌پور که شدت انتقادها را درک کرده بود از هنرمندان خواست با توجه به تم جشنواره به طراحی پوستر جدید بپردازند.

فراخوان منتشر شد و بالاخره یک طرح کاملا محافظه‌کار که براساس نوشته یکی از روزنامه‌ها الهام‌گرفته از طرحی خارجی بود به عنوان پوستر جشنواره سی و سوم انتخاب شد تا به این ترتیب بالاخره مجموعه‌ای از اعتراض‌ها به نتیجه رسیده و اشکال رخ داده تا حدودی اصلاح شود.

جشنواره سی و سوم تئاتر فجر با پوستری که در قاب عکس تعدادی از بازیگران جای گرفت تا نشانه اعتراضی به کج‌سلیقگی‌ها باشد تا سال‌ها فراموش نخواهد شد.

15-1-22-03534orginal-photo_report30859

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×