» اخبار ایران و جهان » آمریکا خواستار پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در کرانه باختری شد
اخبار ایران و جهان

آمریکا خواستار پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در کرانه باختری شد

فروردین 4, 1394 1099

کاخ سفید با اشاره به گفته‌های اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد تشکیل نشدن کشور فلسطینی تا زمانی‌که قدرت در دست اوست، گفت: اشغال کرانه باختری که ۵۰ سال به درازا کشیده، باید خاتمه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، رسانه‌ های اسرائیلی مانند هاآرتص، گفته‌ های «دنیس مک‌ دانا» رئیس دفتر کاخ سفید را نشانه‌ ای دانسته‌ اند که «بحران دیپلماتیک» میان واشنگتن و تل‌آویو هنوز به پایان نرسیده است.

مک‌ دانا به سخنان نخست‌ وزیررژیم صهیونیستی در مورد تشکیل نشدن کشور فلسطینی مادامی که او رهبری کابینه اسرائیل را در دست دارد، اشاره کرده و گفت: نمی‌توانیم این‌طور وانمود کنیم که این سخنان هرگز زده نشده‌ اند.

مک‌دانا، در میان اعضای گروه «جی استریت»، از لابی‌ های حامی اسرائیل ولی مخالف کابینه راست‌ گرای نتانیاهو، گفت: پس از انتخابات، نتانیاهو گفت که موضعش را تغییر نداده است، ولی برای بسیاری در اسرائیل و جامعه جهانی، این اظهارات متناقض، در مورد پایبندی او به راه‌حل دو کشور (ایجاد کشور فلسطین در کنار اسرائیل) تردید ایجاد می‌کند. همانظور که نظر او در مورد شهرک‌سازی به عنوان یک هدف راهبردی برای شکاف در میان فلسطینی‌ها، و نطر او در مورد اینکه خاورمیانه پیش از تشکیل فلسطین باید باثبات شود در تعهدات او تردید به وجود می‌آورد.

او در عین حال به کابینه آینده اسرائیل هشدار داد که به الحاق بیشتر بخش‌هایی از کرانه باختری نیاندیشد، چرا که چنین کاری «هم غلط و هم غیرقانونی است».

سازمان ملل متحد و نیز دیوان بین‌المللی دادگستری، اشغال کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی را از سال ۱۹۶۷ (نزدیک به ۵۰ سال پیش) غیرقانونی می‌دانند.

کاخ سفید پس از پیروزی حزب لیکود به رهبر نتانیاهو، در انتخابات اسرائیل، تاکید کرده بود بهترین راهکار برای حل بحران فلسطین و اسرائیل، تشکیل کشور مستقل فلسطین است.

اما نخست وزیر اسرائیل پس از انتخابات گفت سخنان او، به معنای عقب‌ نشینی‌ اش از گفته‌های قبلی نیست و او صرفا بر این باور است که «هنوز شرایط برای این کار مهیا نیست».

پیش از این مقامات ارشد سازمان ملل متعهد نیز از دیگر کسانی بودند که به گفته‌های نتانیاهو واکنش نشان داده بودند.

از جمله بان گی‌ مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، که ۲۹ اسفند ماه، در تماسی تلفنی با نتانیاهو، از او خواست تا تعهد اسرائیل را به راه‌حل دو کشوری، به معنی تشکیل کشور فلسطین، مجددا احیا کند.

1625885

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×