» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » مرکز استان اصفهان مانند چاله فضایی شده است
اخبار شهرستان مبارکه

مرکز استان اصفهان مانند چاله فضایی شده است

آبان 25, 1392 1014

به گزارش سایت شمس مبارکه به نقل از ایرنا، ˈنعمت الله اکبریˈ روز شنبه در شورای برنامه ریزی در استانداری اصفهان افزود: مجموعه شهری ناحیه مرکزی استان با پنج درصد از مساحت کل استان، بیشترین بخش های صنعتی، جمعیتی، آلایندگی و مصارف انرژی را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: مجموعه شهری ناحیه مرکزی استان شامل شهرهای اصفهان، خمینی شهر، نجف آباد، شاهین شهر، مبارکه و فلاورجان حدود 72 درصد کل جمعیت استان، 61 درصد کارخانه های بزرگ، 53 درصد آلایندگی، 47 درصد شاخص صنعت، 74 درصد مصرف برق و 72 درصد مصرف گاز را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: این مجموعه همچنین 23 درصد طول راه های اصلی، 38 درصد وسایل نقلیه سبک، 32 درصد مراکز پرورشی دام و طیور، 67 درصد مراکز بهداشتی، 55 درصد کارخانه ها و 68 درصد مجموعه های دانش بنیان را در خود جای داده است.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: منطقه شمال شرقی اصفهان با 58 درصد مساحت استان حدود 12 درصد جمعیت، منطقه جنوبی با 9 درصد مساحت حدود شش درصد جمعیت و منطقه غربی با هفت درصد مساحت حدود شش درصد جمعیت استان را شامل می شود.

اکبری نسبت جمعیت به مساحت در مجموعه شهری بخش مرکزی استان را 4/14 ( 14 و چهار دهم ) اعلام و اظهار کرد: در این مجموعه نسبت آلودگی به مساحت 6/10 (10 و شش دهم) ، نسبت مصرف انرژی به مساحت 8/14 ( 14 و هشت دهم) و نسبت شاخص دانش بنیان به مساحت 6/13 (13 و شش دهم) است.

وی با بیان اینکه در سند آمایش سرزمین ، استان اصفهان به چهار ناحیه مرکزی، شمال شرقی، غربی و جنوبی تقسیم شده است گفت: در این طرح، استان به چهار هزار و 518 بلوک هرکدام با ابعاد پنج در پنج کیلومتر تقسیم شده است.

وی افزود: اطلاعات موجود در بخش های مختلف ارتباطات، راه، ترافیک، محیط زیست، آلایندگی، صنعت، معادن، کشاورزی، فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و جمعیت در قالب مشخصه های محاسبه پذیر به این بلوک ها انتساب یافته است.

وی با اشاره به اینکه بررسی این اطلاعات و نقشه ها، گویای تمرکز زیادی در مجموعه شهری ناحیه مرکزی استان است تصریح کرد: به جز بخش کشاورزی که در ناحیه غربی استان به دلیل وجود منابع آبی بهتر از سایر نواحی است، مابقی بخش ها در ناحیه مرکزی استان تراکم دارد.

وی با بیان اینکه شاهراه حیاتی استان اصفهان یعنی رودخانه زاینده رود از ناحیه مرکزی می گذرد تاکید کرد: خشکی رودخانه، کریدور حیاتی منطقه را با تنگناهای جدی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: تنش آبی به دلیل توزیع نامتوازن در استان افزایش یافته است که باید با برنامه ریزی این توزیع را متوازن و عادلانه کرد.

اکبری با ابراز خرسندی از بالا بودن شاخص دانش بنیان در منطقه مرکزی استان اصفهان افزود: لازم است که سایر نواحی نیز به همین سمت حرکت کند.

وی توزیع جاذبه های طبیعی گردشگری در سطح استان را به طور نسبی متوازن دانست و تصریح کرد: ناحیه شمال شرقی اصفهان در این زمینه بر خلاف سایر بخشها از ظرفیت مطلوبی برخوردارست.

مدیر مطالعات آمایش سرزمین استان اصفهان با اشاره به بحث آلایندگی گفت: 72 درصد جمعیت استان در مجموعه شهری ناحیه مرکزی، تولیدکننده و مصرف کننده 53 درصد آلایندگی استان هستند.

وی افزود: دو منطقه شکار ممنوع قمیشلو و کلاه قاضی در نزدیک مرکز استان به دلیل آلایندگی این ناحیه تحت فشار است.

وی با اشاره به اینکه سهم اصفهان از نیروگاههای سوخت فسیلی کشور حدود 6/8 ( هشت و شش دهم) درصد است اظهار کرد: اصفهان در این زمینه پس از تهران و خوزستان در رتبه سوم کشور قرار دارد.

وی تاکید کرد: نیروگاههای سوخت فسیلی تاثیر مستقیم در آلایندگی دارد.

این کارشناس با اشاره به بار بیماری بر اساس نتایج حاصل از آمایش سرزمین گفت: بار بیماری ها هرچه از مرکز استان به اطراف می رویم بیشتر می شود.

وی با اشاره به آموزش عالی نیز گفت: بیشترین تراکم آموزش عالی و دانشگاهها به ویژه دانشگاههای بزرگ نیز در ناحیه مرکزی استان است در حالیکه در سایر نواحی و اطراف استان، دانشگاه پیام نور و آزاد وجود دارد.

استاد دانشگاه اصفهان تاکید کرد: طرح آمایش سرزمین استان اصفهان مراحل عقد قرارداد و مطالعاتی خود را پشت سرگذاشته و در مرحله نهایی و تدوین سند توسعه قرار دارد.

وی دستاوردهای این طرح را پهنه بندی استان بر اساس مناطق همگن، توازن محیطی سرزمین، توسعه متوازن اجتماعی و اقتصادی و شناخت و کاربرد فناوری های نو دانست و افزود: باید به این استان نگاه متفاوت و به اقتصاد دانش بنیان و انتقال صنایع آلاینده از مرکز توجه ویژه شود.

این کارشناس گفت: صنعت استان اصفهان باید به سمت فناوری های نو حرکت کند تا از پدیده آلایندگی جلوگیری شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×