» عمومی » فرهنگی ادبی » یادگارنویسی گردشگران ایرانی‌ روی آکروپل/ خجالت‌زده می‌شویم
فرهنگی ادبی

یادگارنویسی گردشگران ایرانی‌ روی آکروپل/ خجالت‌زده می‌شویم

اسفند 21, 1393 007

یک باستان‌شناس گفت: متاسفانه من یادگارنویسی گردشگران ایرانی را حتی روی بناهای تاریخی آکروپل نیز دیده‌ام، چه برسد به بناهای ایران که از حضور انبوه گردشگر در ایام عید در امان نیستند.

مهدی رهبر، یکی از باستان‌شناسان پیشکسوت به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه گردشگران ما توجهی به آثار تاریخی و محوطه‌های باستانی ندارند فرهنگ‌ برخی از این گردشگران  این است که وقتی از یک بنای تاریخی دیدن می‌کنند، به آن آسیب رسانده و به کارهایی از جمله دیوارنویسی می‌پردازند. چند سال پیش به محوطه باستانی چغازنبیل رفته بودم و می‌دیدم که گردشگران با موتور و سرعت زیاد روی دیواره‌ها و محوطه تاریخی چغازنبیل حرکت می‌کردند. هر چه اعتراض کردم، آنها توجهی نداشتند.

وی افزود: حتی در آکروپل آتن یادگاری از یک ایرانی روی بناهای این مجموعه دیدم و خجالت‌زده شدم از اینکه چرا برخی از گردشگران ما تا این اندازه نسبت به آثار تاریخی و فرهنگی بی‌توجه هستند. در حالی که آثار تاریخی گذشته فرهنگ ما را به یاد ما می‌اندازد و موجب می‌شود که از طریق بازدید از این بناها، گردشگر خارجی به ایران آمده و پول به ایران بیاورد.

رهبر از متولیان حفاظت از میراث فرهنگی خواست تا نسبت به این موضوع فرهنگ‌سازی کنند و ادامه داد: وظیفه ما و سازمان میراث فرهنگی این است که اطلاعات لازم را درباره اهمیت بناهای تاریخی به مردم بدهیم و آنها را با میراث خودشان آشنا کنیم. هر چند که این روند به زودی نتیجه نمی‌دهد، بلکه سال‌ها طول می‌کشد.

وی افزود: گردشگران اگر روی یک تپه باستانی کوزه پیدا می‌کنند و آن کوزه به دردشان نمی‌خورد، همان جا آن را شکسته و رها می‌کنند. حتی در ایام عید هم که معلم دبیرستانی تعداد زیادی از دانشجویان را به یک محوطه باستانی آورد و هنگام خروج از آن محوطه، به شاگردانش گفت که می‌توانید نفری یک آجر از اینجا برداشته و به عنوان یادگاری با خود ببرید. وقتی فرهنگ یک معلم این چنین باشد، دیگر از آن دانش‌آموز چه توقعی داریم. این موضوع نشان می‌دهد که هنوز نتوانسته‌ایم فرهنگ‌سازی کنیم. حتی داشتن فرهنگ به میزان تحصیلات افراد نیز بستگی ندارد.

این باستان‌شناس پیشکسوت گفت: شایعه شده که هر جایی باستان‌شناسان کار می‌کنند، در آن محوطه حتما گنج پیدا شده در حالی که این‌طور نیست. من اگر ببینم گردشگری وارد محوطه ای شده که در آن محوطه باستان‌شناسان در حال کار هستند، حتما برای گردشگران توضیحات لازم را می‌دهم و حتی اگر کوزه‌ای پیدا شود، به آنها داخل کوزه را نشان می‌دهنم تا فکر نکنند خمره‌ای پر از طلا پیدا کرده‌ایم.

1615959

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×