» عمومی » علمی آموزشی » موفقیت واکسن آزمایشی ابولا بر روی نمونه انسانی
علمی آموزشی

موفقیت واکسن آزمایشی ابولا بر روی نمونه انسانی

اسفند 18, 1393 0010

طبق گزارش اخیر ممکن است واکسن آزمایشی ابولا مانع از ابتلا به بیماری در فردی شود که در معرض خطر بالای ابتلا به این عفونت بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی این هفته آزمایش واکسن موسوم به VSV-EBOV در کشور گینه واقع در آفریقای غربی آغاز می شود.

بنا بر اعلام دکتر مارگارت چان دبیر کل سازمان بهداشت جهانی، در صورت موثر بودن این واکسن، این اولین وسیله پیشگیری در مقابله با ابولا در طول تاریخ خواهد بود.

طبق گزارش جدید، محققان به سرپرستی دکتر «مارک مولیگان» از دانشگاه آتلانتا، به پزشک ۴۴ ساله ایی که ماه سپتامبر گذشته در کلینیک ابولا واقع در سیرالئون در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفته بود، این واکسن آزمایشی را تزریق می کنند.

بدن این پزشک با واکنشی قوی و هدفمند به مبارزه با این ویروس می پردازد. این موضوع بیانگر آن است که واکسن VSV-EBOV ممکن است در پیشگیری از عفونت موثر باشد. البته محققان اعلام کرده اند که هنوز اطمینان از ایمن بودن و موثر بودن این واکسن زود است.

طبق اعلام تیم «مولیگان»، این پزشک در معرض ابتلا به ویروس ابولا، زمانی که برای درمان به ایالات متحده باز می گردد مورد تزریق واکسن قرار می گیرد. ۱۴ ساعت بعد از دریافت واکسن، علائم بیماری نظیر تب، حالت تهوع و دردهای عضلانی در وی افزایش می یابد. این پزشک روز بعد هم دارای این علائم است، اما در روز سوم تا پنجم بعد از دریافت واکسن، علائم بیماری وی بهبود یافته و تا روز هفتم این علائم کاملا از بین می روند.

محققان این مطالعه در ادامه عنوان می کنند: تصمیم گیری نهایی در مورد استفاده از این واکسن آزمایشی، نیاز به ایجاد تعادل بین ریسک خطر ناشی از این واکسن یا عفونت احتمالی ابولا در مقابل مزیت احتمالی واکسیناسیون دارد.

IMG14035876

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×