» عمومی » فرهنگی ادبی » تئاتر اصفهان آواره است/ بیم و امیدهای راه اندازی تئاتر شهر
فرهنگی ادبی

تئاتر اصفهان آواره است/ بیم و امیدهای راه اندازی تئاتر شهر

اسفند 17, 1393 008

اصفهان – راه‌اندازی تئاتر شهر این روزها بیم و امیدهایی را در بین تئاتری‌های اصفهان ایجاد کرده است و این در حالی است که تصویب پروژه راه اندازی تئاتر شهر هنوز به عللی از سوی مدیریت شهری درجا می‌زند.

به گزارش خبرنگار مهر، تئاتر در شهر اصفهان سابقه‌ای چند صد ساله دارد به گونه‌ای که در سال‌‌های بسیار دور چهار گوشه‌ میدان عظیم نقش جهان، ‌روزها اغلب پوشیده از چادر دست‌فروشان بود و شب‌ها میدان بازیگران، شعبده‌بازان، خیمه‌شب‌بازان،‌ بند‌بازان،‌ درویشان و قصه‌گویان می‌شد.

دوران شاه‌عباس صفوی در اصفهان را می‌توان دوران نمایش اصفهان دانست چرا که در این بازه زمانی هنرمندان و شاعران در قهوه‌خانه‌ها می‌نشستند و مجالس شعر و شادی برپا می‌کردند.

اما این روزها تئاتر اصفهان آواره شده و وعده و وعید مسئولان در خصوص راه اندازی تئاتر شهر راه بجایی نبرده است.

تخصیص زمینی در مرکز شهر اصفهان و در خیابان چهارباغ عباسی برای احداث تئاتر شهر اصفهان و کلنگ زنی این پروژه در ۵ اردیبهست ماه سال گذشته روزنه امیدی را برای فعالان این هنر ایجاد کرد که با گذشت حدود ۲ سال از این کلنگ زنی هنوز اقدامی عملیاتی در این راستا انجام نشده است.

لایحه شهرداری در خصوص تئاتر شهر شفاف نیست

اما دراین میان فتح‌الله معین، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به لایحه شهرداری در خصوص خرید زمین موقوفه موجود در چهارباغ عباسی برای راه اندازی تئاتر شهر می‌گوید: شهرداری متقاضی خرید این زمین است و تاکنون دو لایحه برای این طرح به شورای اسلامی شهر اصفهان ارایه کرده است.

وی با بیان اینکه لایحه شهرداری اصفهان در خصوص راه‌اندازی سالن تئاتر اصفهان همراه با راه‌اندازی مجموعه تجاری نیز است، ادامه می‌دهد: شهرداری می‌خواهد طرحی را برنامه‌ریزی کند که در آن مجموعه تجاری راهی برای فروش ویژه آثار هنری و فرهنگی را داشته باشد و در انتهای آن تئاتر شهر را نیز  راه اندازی کند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه هنوز اعضای شورای شهر با لایحه ارسالی از سوی شهرداری برای خرید زمین چهارباغ برای تئاتر شهر موافقت نکرده‌اند، می‌‌افزاید: لایحه شهرداری در خصوص نحوه خرید و همچنین وضعیت مستاجران فعلی این مجتمع تجاری برای اعضای شورا شفاف سازی نشده است و شهرداری باید این امر را شفاف سازی کند.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری باید در لایحه خود مشخص کند که تسویه حساب با مستاجران فعلی مجتمع تجاری روبروی مدرسه چهارباغ بر عهده خریدار است و یا فروشنده و همچنین در خصوص خرید زمین پشت این مجتمع و نحوه توسعه آن نیز برای اعضای شورا شفاف سازی کند.

شورایی‌‌ها از تصویب لایحه تئاتر شهر نترسند

سید مرتضی سقاییان نژاد، شهردار اصفهان نیز در این باره به خبرنگار مهر می‌گوید: لایحه ارایه شده به شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص خرید زمین و راه اندازی تئاتر شهر برای اعضای شورا شفاف سازی شده است و تمام کارهای کارشناسی برای این پروژه نیز صورت گرفته است.

وی که معتقد است اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان بر سر قیمت پیشنهادی برای خرید این زمین مشکل دارند، افزود: باید توجه داشت که تمام هزینه این زمین به کام تئاتر نیست و نباید منت هزینه این پروژه را بر سر تئاتر گذاشت.

وی در ادامه با بیان اینکه شهرداری قصد دارد زمین پشت مجتمع تجاری و محل سابق سینما مولن روژ را خریداری کند، گفت: با خریداری این زمین مجموعه تجاری و سالن تئاتر شهر اصفهان در زمینی به مساحت ۵ هزار متر به بهره برداری خواهد رسید.

شهردار اصفهان که معتقد است اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان نباید از تصویب لایحه شهرداری در خصوص راه اندازی سالن تئاتر شهر بترسند، می‌گوید: طرح تئاتر شهر اصفهان در حال آماده شدن است و پس از تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان آغاز بکار خواهد کرد.

وی مدت زمان بهره‌برداری از این پروژه را از زمان آغاز بکار ۱۸ ماه عنوان می‌کند.

شهرداری باید پول سرقفلی فروخته شده تئاتر شهر را پرداخت کند

ابراهیم پرچمی، مدیر عامل پروژه مصلی اصفهان که در واقع مالک فعلی زمین موقوفه‌ای است که قرار است تئاتر شهر در آن راه‌‌اندازی شود نیز در خصوص نحوه واگذاری این زمین و مجتمع تجاری به شهرداری به خبرنگار مهر می‌گوید: در حال حاضر ما آمادگی کامل برای واگذاری این زمین به شهرداری اصفهان را داریم.

وی در خصوص مستاجران این مجتمع نیز می‌گوید: این مجتمع ۵ مستاجر و یک سرقفلی فروخته شده دارد که مستاجران به محض اعلام ما تخلیه خواهند کرد.

مدیرعامل پروژه مصلی اصفهان در خصوص سرقفلی فروخته شده این مجتمع نیز ادامه می‌دهد: بر اساس قرار دارد خریدار این مجتمع باید پول سرقفلی فروخته شده در این مجتمع را پرداخت کند.

گزارش: مریم یاوری

IMG15183810

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×