» عمومی » فرهنگی ادبی » كيهان كلهر در واشنگتن نواخت/ همنوایی موسیقی ایران و هند
فرهنگی ادبی

كيهان كلهر در واشنگتن نواخت/ همنوایی موسیقی ایران و هند

اسفند 12, 1393 0010

كيهان كلهر كمانچه‌نواز مشهور ايرانی بار ديگر در واشنگتن به اجرای موسيقی پرداخت.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از واشنگتن تايمز، يكشنبه شب مصادف با ۱۰ اسفند اجراي گروهي در كنسرت‌هال مركز كندي واشنگتن كه از سوي مركز هنر اين شهر ترتيب داده شوده بود، ميزبان بخشي از پانزدهمين تور سالانه «جاده ابريشم» بود.

در بخشی از اين كنسرت و به عنوان يكي از موفق ترين اجراها، يك دونوازي اجرا شد كه در آن كيهان كلهر در قطعه‌اي با عنوان «جوگالباندي» با سندپ داس همراه شده بود. اين دو موسيقيدان با دو پس زمينه متفاوت از هند و ايران، در هم‌نوازي تبلا كه معادل درامز در موسيقي هندي است و كمانچه سازي اثرگذار از ايران، يكديگر را تكميل كردند و يك ويولن و ويولونسل نيز به صورت سولو در برخي از موارد آنها را همراهي مي كرد. اين قطعه نرم و روان شروع شد و به تدريج اوج گرفت و بالا رفت.

اين روزنامه نوشت: يويوما نوازنده مشهور ويولنسل، اين گروه موسيقي را با همراهي گروهي از برجسته‌ترين چهره هاي جهاني تشكيل داده است.

در اين ميان برخي از قطعات موفق‌تر از ديگران ظاهر شدند. كوجيرو اومزاكي با قطعه «بخش داخل بخش خارج» تلاشي براي دربرگيري كل پروژه ارايه كرد و ساختاري سهل الوصول با يك ميان پرده كوتاه را با آلات موسيقي ژاپني نواخت. در همه آثاري كه با همكاري همه گروه شكل گرفتند، صداي آلات موسيقي غربي بيشتر به گوش مي رسيد.

يكي از موفق‌ترين آثار «پروژه تارانتا» جيواني سوليما بود كه تركيبي از كوارتت زهي با سازهاي كوبه‌اي را ارايه كرد و هردو بخش كاملا جا افتاده، اجازه بروز به بخش ديگر را مي داد.

پابان بخش ابن كنسرت قطعه اي از «سوييت ۸/۶ لاتين» با اجراي ادوارد پرز بود كه موسيقي آمريكاي لاتين را با گايتا كه سازي محلي است، همراهي مي كرد. 

1609515

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×