» اخبار ایران و جهان » وقتی جان مردم کمترین اهمیت رادارد/قایق سواری بدون جلیقه نجات
اخبار ایران و جهان

وقتی جان مردم کمترین اهمیت رادارد/قایق سواری بدون جلیقه نجات

اسفند 12, 1393 007

اصفهان – درحالی شاهد شادی مردم به دلیل بازگشایی زاینده‌رود و استقبال زیاد از قایقرانی در رودخانه هستیم که جان مردم برای مسئولان اسکله به اندازه زمان گذاشتن برای پوشیدن یک جلیقه ارزش ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، از زمان بازگشایی رودخانه زاینده رود قایقرانی به عنوان یکی از تفریحات همیشگی و مورد علاقه  مردم بار دیگر رونق خود را بازیافته است اما نکته قابل تامل در این میان اینکه مسئولان اسکله خیابان شهید مطهری به افراد اجازه می دهند بدون جلیقه نجات بر قایق های دو یا چهار نفره سوار شوند بدون اینکه سرنوشت مردم برایشان اهمیتی داشته باشد، شاید به این دلیل ساده که پوشیدن و درآوردن این جلیقه کمی وقت گیر است.

بدین ترتیب در حالیکه جلیقه های نجات حتی از کاور خود خارج نشده و در قفسه های فلزی خاک می خورند، دسته دسته جوانان و خانواده هایی با کودکان خردسالی که برخی سه یا چهار سال از عمرشان نمی گذرد سوار بر قایق شده و به امید استفاده از این فضای فرح انگیز در اندک دورانی که رودخانه باز است قدم به قایق ها می گذرانند بدون اینکه خودشان نیز به فکر جان خویش بوده و از مسئول اسکله درخواست پوشیدن جلیقه نجات کنند.

نکته دیگر بی توجهی خود مردم و بی مسئولیتی مسئولان این اسکله در ارتباط با سوار کردن افراد به قایق بیش از ظرفیت آنهاست به گونه ای که شاهد این مسئله بودیم که در قایقی چهارنفره ۸ نفر از اعضای یک خانواده سوار شده و برخی حتی حالت نیمه نشسته دارند.

قایقرانی

شاید با وجود بازگشایی مجدد رودخانه عمقِ آب این روزهای زاینده رود چندان زیاد نباشد اما این رودخانه معروف به داشتن چاله های مکش است و در صورتی که اتفاق ناگواری رخ دهد ممکن است در همین رودخانه کم عمق نیز شاهد غرق شدن افرادی باشیم و شاید به همین دلیل در کناره های این رودخانه تابلوهای متعدد شنا ممنوع نصب شده است.

وقتی خبرنگار مهر از پسر جوانی که مشغول سوار و پیاده کردن مردم به قایقهاست جویای دلیل نپوشیدن جلیقه نجات شد وی اظهار داشت که مردم تمایلی به پوشیدن جلیقه نجات ندارند و به جلیقه هایی اشاره کرد که خاک گرفته در قفسه ای فلزی به حال خود رها شده بودند.

قایقرانی

مسئول اسکله نیز در پاسخ به اعتراض خبرنگار مهر، در این ارتباط گفت: الان عمق آب به زانو نیز نمی رسد و در این شرایط نیازی به جلیقه نجات نیست.

وی در پاسخ به این سئوال که کدام قانون این مطلب را بیان می دارد، گفت: آتش نشانی به ما ابلاغ کرده که برای عمق های کمتر از یک متر نیازی به جلیقه نجات نیست.

مسئول اسکله در پاسخ به این سئوال که در صورتی که اتفاق ناگواری رخ دهد چه خواهید کرد، بیان داشت: ما قایق های گشت روی آب داریم و دو نفر نجات غریق در این اسکله مشغول فعالیت هستند که بلافاصله افراد را نجات می دهند.

وی در این ارتباط که زاینده رود دارای چاله های مکنده است و اگر یک قایق چهارنفره غرق شود چگونه دو نجات غریق چهار نفر را نجات خواهند داد، بیان داشت: ما تجربه زیادی در این امر داریم و سالهاست در این اسکله فعالیت داریم و پس از گذشت این همه سال تا به حال هیچ  اتفاق یا مشکلی برای ما پیش نیامده است.

بزرگزاد: پوشیدن جلیقه نجات ارتباطی با عمق رودخانه ندارد

موضوع را بهزاد بزرگزاد رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان پیگیر شدیم که وی اعلام کرد این کار غیرقانونی است و پوشیدن جلیقه نجات هیچ ارتباطی به عمق رودخانه ندارد و اعلام این مطلب که این امر از سوی سازمان آتش نشانی اعلام شده کذب محض است.

قایقرانی

رئیس آتش نشانی اصفهان همان لحظه از طریق بی سیم به ستاد فرماندهی شماره یک آتش نشانی در خیابان مطهری دستور پیگیری این قضیه را اعلام کرد که ضمن منع و اخطار کتبی برای اسکله فوق در صورت تکرار این امر، پلمب شود.

بهزاد بزرگزاد در پاسخ به خبرنگار مهر، برای پیگیری این موضوع و در حالی که خبرنگار مهر برای مشاهده عینی در کنار رودخانه حضور داشت، اظهار داشت: تیم بازرسی پس از اعلام این مطلب به آتش نشانی، به اسکله فوق اعزام شدند و تذکر شفاهی به مسئول این اسکله داده شده است.

معرفی مسئولان اسکله به دادگاه در صورت ادامه تخلف

رئیس آتش نشانی اصفهان در پاسخ به این مطلب که گویی تذکر شفاهی تاثیری در تغییر عملکرد مسئولان اسکله نداشته است، ادامه داد: این امکان وجود دارد که پس از تذکر شفاهی، این افراد با گستاخی به امر آتش نشانی عمل نکنند اما زمانی که به شکل کتبی این امر به مراجع ذی ربط اعلام شده و گشت تخلفات شهری نیز وارد عمل شود ملزم به اجرای قانون خواهند بود.

وی ادامه داد: این موضوع به معاونت خدمات شهری اعلام می شود و در صورت ادامه تخلف متخلف به دادگاه معرفی خواهد شد.

بزرگزاد با بیان اینکه به دلیل وقت‌گیر بودن پوشیدن جلیقه نجات، گاهی این تخلفات توسط مسئولان اسکله رخ می دهد، گفت: پوشاندن جلیقه نجات به افرادی که سوار قایق ها می شوند جزو الزامات کار اسکله ها است و حتما این تخلف گزارش شده به شکل جدی پیگیری می شود.

قایقرانی

 

گزارش: فاطمه کازرونی

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×