» عمومی » ورزشی » کشتی فرنگی نیاز به خانه تکانی دارد/ جوانان فدای ستاره‌ها نشوند
ورزشی

کشتی فرنگی نیاز به خانه تکانی دارد/ جوانان فدای ستاره‌ها نشوند

اسفند 8, 1393 009

غیبت چهره‌های عنوان دار تیم ملی کشتی فرنگی ایران در جام جهانی و کسب عنوان سومی، گویای بسیاری از حقایق پیدا و پنهان این رشته بود که تا امروز، خواسته یا ناخواسته توجه چندانی به آن نمی‌شد.

به گزارش خبرنگارمهر، تیم ملی کشتی فرنگی ایران در شرایطی پای به رقابتهای جام جهانی 2015 تهران گذاشت که از چند هفته مانده به این رویداد بزرگ، مشخص بود با اتفاقات و حواشی زیادی روبرو خواهد شد. غیبت ستاره‌ها و ترکیبی ناهماهنگ در جام جهانی از یک سو و نمایش غیر قابل قبول برخی چهره‌های باتجربه که انتظار پیروزی از آنان می رفت از سویی دیگر، نشان داد کشتی فرنگی مسیر خوب ومطمضئنی را در پیش نگرفته و همچنان درگیر نام و عنوان چهره‌هاست.

این در حالیست که فرصت زیادی تا رقابتهای جهانی آتی و همچنین میدان بزرگ المپیک 2016 ریو برزیل نمانده و اگر قرار باشد کشتی فرنگی با همین قهرمان سالاری و تصمیمات آنی و شخصی چهره‌ها اداره شود، راه به جایی نخواهد برد.

سقوط سه پله‌ای در یک نگاه
تیم ملی کشتی فرنگی ایران در نخستین مصاف خود با تیم آذربایجان در جام جهانی تهران، یک تیم دست و پابسته، با استرس و بی انگیزه نشان داد که حتی نفرات اصلی و باتجربه ترکیب کادر فنی هم نتوانستند طبق پیش بینی‌ها عمل کنند.

حبیب‌الله اخلاقی و واگذاری نتیجه در آخرین لحظات به حریف، نمایش ضعیف بهنام مهدیزاده در مصاف با حریفی که اختلاف زیادی با او داشت، باخت عجیب مجتبی کریم‌فر و همچنین کشتی بی‌رمق افشین بیابانگرد که به دلیل کاهش وزن بیش از حد، توان ایستادن هم نداشت، از جمله اتفاقاتی بود که حتی صدای اعضای شورای فنی تیم‌های ملی به عنوان حامی اصلی کادر فنی را هم در آورد.

اینکه چرا برخی از فرنگی کاران اصلی ترکیب تیم ملی به رغم حضور چندین ماهه در اردوهای آماده‌سازی، به هیچوجه در حد و اندازه های همیشگی خود نبودند و برخی از آنان در اواسط یا اواخر کشتی با تحلیل شدید توان جسمی و روحی مواجه می شدند، سوالی است که باید توسط کادرفنی در نشست آتی شورای فنی تیمهای ملی پاسخ داده شود.

در این بین بسیاری از کارشناسان و اهالی کشتی به ترکیب تیم ملی برابر تیم آذربایجان هم خرده گرفته و معتقدند اگر جابجایی در دو یا سه وزن می‌شد، قهرمان جام جهانی را در همان گام نخست شکست داد.

چه کسی بیشترین اختیارعمل را داشت؟
در تمام پیکارهایی که فرنگی کاران ما به مصاف حریفانی از آذربایجان، سوئد، آلمان و سپس ترکیه رفتند، نوعی رفتار تام الاختیار از سوی مدیرفنی تیمهای ملی کشتی فرنگی دیده می شد که حتی بارها با اعتراض و گلایه‌های خودمانی شورای فنی و برخی پیشکسوتان همراه بود.

بسیاری از کارشناسان و پیشکسوتان حاضر در سالن بارها نسبت به رفتار مدیرفنی تیمهای ملی در خصوص نزدیک شدن به تشک کشتی در شرایطی که احد پازاج در حال کچ کردن فرنگی کاران بود معترض بودند. آنها بارها در اظهارات خود گفتند، سرمربی و مربی تیم ملی به هیچ عنوان استقلال عملی از خود نشان نداد و گویی تمامی تصمیمات و اتفاقات با نظرمستقیم مدیرفنی تیمهای ملی صورت می گرفت.

این ناکامی برای جوانان شیرین بود!
باید قبول کرد تا به امروز هیچگاه تمام توجه و نگاه‌ها به جوانان و آینده سازان کشتی فرنگی معطوف نشده بود. غیبت نفراتی همچون سوریان، نوروزی، عبدولی و رضایی در جام جهانی تهران، تلنگری بود به کشتی فرنگی ایران که ثابت کند با غیبت این نفرات دست ما تا بازی‌های المپیک برزیل همچنان خالی است.

از سویی دیگر عدم برخورد قاطع و موضع گیری جدی و مشخص کادر فنی نسبت به این فرنگی کاران که از حضور در جام جهانی شانه خالی کردند نیز، قاطعیت و جسارت متولیان امر را زیر سوال برد. البته این اتفاقات و پیامدهای منفی، به رغم افول جایگاه و محبوبیت همیشگی ستاره‌ها در جامعه کشتی، برای فرنگی کاران جوان تبعات خوشی را به همراه داشت و نشان داد کشتی فرنگی ایران نیاز به یک خانه تکانی و پوست اندازی اساسی دارد.

شاید اگر جام جهانی تهران با حضور همین بزرگان غایب برگزار می شد و یک عنوان قهرمانی دیگر در کارنامه ایران به ثبت می رسید، کمتر کسی یادی از جوانان آینده داری همچون رامین طاهری، پیام بویری و محمدرضا گرایی برای جانشینی بزرگان می کرد و حتی هیچ بعید نبود نفرات باتجربه ای همچون محسن حاجی پور و مهدی علیاری هم باید همچنان در سایه حریفان المپیکی خود باقی می ماندند.

پرونده جام جهانی بسته شد، اما…

رقابتهای جام جهانی کشتی فرنگی 2015 تهران با تمام فراز و فرودهایش به پایان رسید، اما نباید فراموش کرد فرصت زیادی تا بازیهای المپیک 2016 برزیل باقی نمانده و اگر متولیان کشتی فرنگی بازهم در کش و قوس استفاده از بزرگان غایب و بی انگیزه باشند، ناکامی‌های بزرگتری در انتظار کشتی ایران است.

باید از امروز با بسته شدن پرونده جام جهانی تهران و اتفاقاتش تلخ و شیرینش، پرونده دیگری با عنوان جوانگرایی و بازنشسته کردن برخی چهره‌های غایب و بی انگیزه باز شود تا کشتی ایران هم بزودی همانند روسیه و آذربایجان در هر وزن تیم ملی خود با ترافیک مدعیان ششدانگ و با انگیزه همراه شود.

1599796

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×