» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » مقاله:بررسی چگونگی رانت اقتصادی در انتخابات/عباس ابوطالبی
شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

مقاله:بررسی چگونگی رانت اقتصادی در انتخابات/عباس ابوطالبی

اسفند 7, 1393 008

چند روز قبل بود که از مطبوعات مطلع شدم زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط وزارت کشور روز هفتم اسفند ماه تعیین گردید به همین دلیل کاندیداهای انتخاباتی و لیدر های تبلیغاتی آنها کم کم وارد عرصه می شوند به همین دلیل بر خود لازم دیدم نکاتی را پیرامون این انتخابات به اطلاع همشهریان گرامی برسانم امیدوارم این مطلب بتواند در انتخاب عقلانی مفید باشد .

موضوع هزینه های انتخاباتی و عوارض و حواشی مربوط به آن در کشور ما سابقه دیرینه دارد واین مساله هرگز حل نشده است.به حکم عقل،وقتی اهالی محلی یا مردم کشوری،فرد یا افرادی را برای عهده دار شدن مسوولیت های سیاسی و اجرایی مناسب تشخیص می دهند،باید به سراغ آنها بروند،منت شان را بکشند و خواهش کنند که این بار مسوولیت را-با رها کردن کار و زندگی خود-بر دوش بگیرند.

به هر حال اینکه فردی به منظور رسیدن به کرسی مجلس یا مناصب مشابه دیگر شخصا هزینه کند و آنچنان مشتاق باشد که حاضر شود از دیگران کمک های بلاعوض را بپذیرد نزد مردم عادی قابل قبول و توجیه نیست از این عجیب تر آن است که افراد یا گروههایی بدون اینکه عنوان حزب داشته باشند و از مرام نامه و اساس نامه خاصی پیروی کنند و در نتیجه اهدافشان روشن و شفاف باشد برای وارد کردن افرادی به مشاغل انتخاباتی هزینه می کنند.

آنچه مسلم است،مجالس قانون گذاری شرکت های سهامی عام و خاص نیستند تا کسی سهامشان را بخردو به دریافت سود سهامدار امیدوار باشد.در مواردی افرادی پول هایی برای کمک به تبلیغات انتخاباتی هزینه کرده اندآیا این پول ها از باب احسان و به قصد قربت داده شده است شنیده شده است در یکی از موارد انتخابات فرد بیسیار ثروتمندی به کاندیدایی رقم بسیار سنگینی پرداخت کرده بود ودر پاسخ سوال در خصوص علت گفته بود نذر داشتم محاسبه این فرد درست بود زیرا در هر حال در صورت پیروزی این کاندیدا پیشاپیش وام دار او بود و به قول کسبه تومانی صد تومان از این معامله عایدش می شد .

در قوانین انتخاباتی کشور ما این موارد در زمره تخلفات انتخاباتی نیامده است اگر مشخص شود کسی پول درشتی از فرد یا افرادی گرفته و هزینه کرده و انتخاب شده است لااقل در نتیجه انتخاباتی که او در آن موفق شده،تاثیری ندارد.البته اگر این قضیه با جزییات افشا شود شاید در انتخابات بعدی موثر در احراز یا رد صلاحیت فرد انتخاب شده باشد.

از نظر اصولی با توجه به اینکه در قانون نظارت بر اعمال نمایندگان،دریافت هر نوع هدیه و ارمغان غیر متعارف ممنوع است و گفته شده اگر دارایی نماینده ای به ناحق و در نتیجه سو استفاده از موقعیت افزایش یافته باشد مراتب به شورای نگهبان اعلام خواهد شد و حتی ممکن است در حالاتی به قوه قضاییه نیز اعلام شود،می توان نتیجه گرفت که این موضوع به طور کلی از دیدگاه قانون گذار دارای اهمیت است به طور کلی ورود این پول ها به چرخه انتخاباتی متاسفانه باعث ایجاد شکاف،اعمال نظر واعمال قدرت توسط برخی افراد شده است؛تا جایی که اگر دقت لازم را نداشته باشیم،ورود این پول ها توانایی آن را دارد که قدرت ها را نیز آلوده کند.

بسیاری از تحلیل گران علت بروز چنین رفتارهای غیر قانونی از سوی افراد در عرصه انتخابات را ضعف قانونی رسیدگی دقیق به منابع مالی نامزدها ی انتخاباتی عنوان می کنندبر این مبنا که اگر نامزدهای انتخاباتی مجبور باشند ریز منابع مالی خود برای تبلیغات در انتخابات را به دستگاه ه ای نظارتی ارایه دهند از ورود پول های نا مشروع و در نهایت تاثیر آن بر نهاد های قدرت جلوگیری خواهد شد.

عباس ابوطالبی کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس

http://boyernews.com/wp-content/uploads/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA1.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×