» اخبار ایران و جهان » پایان رایزنی ‌2/5 ساعته ظریف و کری با حضور صالحی و مونیز در ژنو
اخبار ایران و جهان

پایان رایزنی ‌2/5 ساعته ظریف و کری با حضور صالحی و مونیز در ژنو

اسفند 4, 1393 007

رایزنی‌های ایران و آمریکا با حضور وزرای خارجه دو کشور، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، وزیر انرژی آمریکا و معاونان وزرای خارجه که در آخرین ساعات روز یکشنبه به وقت تهران در هتل ویلسون شهر ژنو آغاز شده بود، پس از 2 ساعت و نیم گفت‌وگو به منظور حل اختلافات موجود بر سر راه توافقنامه جامع هسته‌ای پایان یافت و قرار است رایزنی‌های دوجانبه ایران و آمریکا در سطح وزرای خارجه امروز (دوشنبه) نیز در شهر ژنو ادامه یابد که هنوز زمان آن اعلام نشده است.

قرار است امروز (دوشنبه) رایزنی‌های دوجانبه بین هیأت مذاکره کننده ایران با روسیه و آمریکا برگزار شود.

این گفت‌وگوها ابتدا با حضور محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا آغاز و پس از آنکه نشست عمومی سیزدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و 1+5 با حضور نمایندگان ایران و 6 کشور و در سطح معاونان پایان یافت، عراقچی، روانچی و شرمن نیز به جمع وزرای خارجه 2 کشور پیوستند.

ظریف برای انجام این گفت‌وگوها با کری بعدازظهر شنبه (دوم اسفند) وارد ژنو شد و کری هم که گفته شده بود صبح یکشنبه از لندن راهی ژنو می‌شود، عصر وارد این شهر شد. دو وزیر قبل از دیدار یکشنبه خود درباره مذاکرات و روند آن اظهاراتی داشتند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز شنبه پس از ورود به ژنو تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران توافق مبهم و ناقص را نمی‌پذیرد و افزود: لازم است برای رسیدن به توافق هر زمان که راجع به موضوعی بحث می‌شود، این مسئله را مدنظر داشته باشیم که تا رسیدن به توافق کامل، هیچ توافقی وجود نخواهد داشت.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی در برابر فشار و تحریم تسلیم نمی‌شود، یادآور شد: تنها راه رسیدن به راه‌حل، مذاکره با ایران بر اساس مبانی‌ای است که در توافق ژنو درباره آن توافق شده است.
وی گفت: تا زمانی که این باور در ذهن مذاکره کنندگان تغییر نکند و یا نتوانند در برابر فشارهای سیاسی گروه‌ها و افرادی که منافعشان در تنش است مقاومت کنند، رسیدن به توافق کار بسیار مشکلی خواهد بود، زیرا تا زمانیکه هدف را حفظ فشار بر ایران بدانند هیچ گاه به نتیجه نخواهند رسید.

جان کری هم روز شنبه در لندن با بیان اینکه هنوز «شکاف‌های قابل توجهی» بین ایران و گروه موسوم به 1+5 باقی مانده، یادآور شد که دولت این کشور «ابداً تمایلی ندارد» گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران را فراتر از ضرب‌الاجل اعلام شده، تمدید کند.

کری همچنین خاطرنشان کرد: «اوباما بر این احساس است که لازم و ضروری است که بتوانیم به یک طرح و توافقنامه‌ اساسی سیاسی در بازه زمانی باقیمانده برسیم و اگر چنین چیزی حاصل نشود، به این مفهوم است که انتخاب‌های اساسی حاصل نشده است. بنابراین همانطور که رئیس‌جمهور گفت، هدف ما همچنان، پایان ماه مارس است و من به طور قطع اطمینان دارم که اوباما کاملاً آمادگی دارد که اگر احساس کند آنها (ایران) تصمیمات سازنده‌ای برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود اتخاذ نکنند، مذاکرات را متوقف کند.»

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم که روز شنبه به منظور شرکت در رایزنی‌های هسته‌ای ایران و آمریکا و گفت‌وگو با وزیر انرژی آمریکا به همراه ظریف و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران راهی ژنو شده بود، در همان روز یک دور مذاکره با مونیز و با حضور معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا داشت و روز یکشنبه نیز 3 دور رایزنی دوجانبه با وزیر انرژی آمریکا.

علاوه بر این، از ساعت 22:30 روز یکشنبه به وقت تهران دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در ژنو میزبان نشست عمومی سیزدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای با حضور هیأت‌های مذاکره کننده ایران و 6 کشور (آمریکا،‌ فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آلمان) و در سطح معاونان بود که این گفت‌وگوها حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید.

مذاکرات جاری هسته‌ای در حالی در شهر ژنو در جریان است که تنها پنج هفته تا پایان مارس (فرصت چهار ماهه برای نهایی کردن مذاکرات) باقی مانده و نزدیک به پنج ماه به پایان تمدید هفته ماهه توافقنامه ژنو (9 تیر ماه 1394). برخی کارشناسان معتقدند که حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا در ژنو به منظور انجام گفت‌وگوهای فنی، روند حصول توافق را سرعت خواهد بخشید.

به گزارش فارس، در دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای ایران و آمریکا در شهر ژنو، معاونان وزرای خارجه و کارشناسان دو طرف از روز جمعه اول اسفند ماه در این شهر در خصوص موضوع هسته‌ای ایران به گفت‌وگو پرداختند که روز جمعه در مجموع هفت ساعت و نیم مذاکره کردند و روز شنبه نیز پس از آنکه علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا به مذاکرات پیوستند، رایزنی‌هایی در حدود پنج ساعت در این شهر برگزار شد.

معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا هم به صورت دوجانبه و هم به صورت سه جانبه با حضور هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در خصوص راه‌های دستیابی به توافق جامع هسته‌ای گفت‌وگو کردند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

حامد کیانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×