» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » انتقال فرهنگ عاشورا وظیفه اصلی عزاداران است
اخبار شهرستان مبارکه

انتقال فرهنگ عاشورا وظیفه اصلی عزاداران است

آبان 23, 1392 009

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه ، حجت‌الاسلام محمدجواد محمدی مبارکه پیرامون حادثه کربلا و اهمیت آن برای شیعه اظهار کرد:حادثه کربلا حادثه‌ای است که همه انبیای الهی، قبل از آن نیز وعده تحققش را داده بودند و حتی در بعضی از کتب ما، در مورد انبیاء الهی تذکر داده شده و انقلاب، قیام و نهضت او سرمنشاء اتفاقات بزرگ در جهان می‌شود.

وی افزود: ما معتقد هستیم، اگرچه دین اسلام به وسیله پیامبر آغاز شد اما بقای این دین در پرتو قیام سید الشهدا بوده و پیکر نیمه جان اسلام که در حال از بین رفتن بود به وسیله قیام سید الشهدا زنده شد.

امام جمعه مبارکه پیرامون آثار نهضت امام حسین در وقایع پس از خود بیان کرد: امام حسین به ملت‌هایی که در ذلت فرو رفته بودند، شرافت را نشان داد و یاد داد که با شهادت و شهادت طلبی عزت به دست می آید و در واقع مرگ از بین رفتن نیست و مرگی هم هست که اثر آن حیات باشد که آن شهادت است.

وی خاطرنشان کرد: در تاریخ می‌بینیم که نه تنها بعد از واقعه عاشورا، قیام توابین و دیگر قیام‌ها نیز رخ داده و در این 1400 سال می‌توان قیام‌های شیعی بسیاری را نیز رصد کرد که ریشه در واقعه کربلا دارند.

امام جمعه مبارکه پیرامون مقایسه واقعه کربلا با دیگر وقایع خون‌بار تاریخ تصریح کرد: در بین همه حوادث تاریخ، مانند جنگ‌های بزرگ که در آنها میلیون‌ها انسان کشته شدند، جنگی رخ داده است که حماسه‌سازان آن 72 نفر بودند و آن هم در یک سرزمین محدود که به دور از امکانات رخ داده است اما پر آوازه است.

وی پیرامون صحبت هایی که از نحوه عزاداری ها به عنوان بدعت گزاری در دین از سوی دشمنان شیعه مطرح می‌شود،اظهار کرد: اگر نحوه عزاداری مایه افسردگی شود و نوعی شکایت از عمل واقع شده و یا نارضایتی از آن باشد، بدعت و کفر است و ما چنین اعتقادی در عزاداری سیدالشهدا نداریم.

محمدی بیان کرد: ملت ما با نام امام حسین (ع) شهید دادند و انقلاب کردند و امروز وقتی از مادر شهیدی سوال شود که چرا، می گوید مگر من نباید به زینب کبری اقتدا کنم و مگر من از مادر علی اصغر کمتر هستم.

وی پیرامون اهداف برگزاری پرشور عزاداری‌های حسینی در این ایام خاطرنشان کرد:  یکی از هدف‌های برگزاری عزاداری آن است که ما نسبت به شهادت اما حسین(ع) اظهار ناراحتی کنیم و از آن طرف نیز به دشمنان اسلام و امام حسین پیام دهیم که امام حسین(ع) در بین ما زنده است.

امام جمعه مبارکه خاطرنشان کرد: انتقال فرهنگ عاشورا یکی از مهم‌ترین علل اساسی عزاداری‌های ما است بنابراین وقتی قرار است فرهنگ عاشورا منتقل شود، می‌خواهیم فرهنگ صحیح آن را منتقل کنیم و چیزهایی که به نوعی در انتقال فرهنگ به ما کمک کند، شایسته است.

وی  تصریح کرد: ما باید به این نکته توجه کنیم که زبان گفت و گو با مردم متفاوت است و نمی‌توان همان سخنی را که برای پیرمردان و منبرنشینان می‌گوییم را به همان سبک برای یک کودک بازگو کنیم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×