» عمومی » پزشکی سلامت » مراقبت از اعضای مختلف بدن در پیری
پزشکی سلامت

مراقبت از اعضای مختلف بدن در پیری

اسفند 3, 1393 009

 

افراد سالخورده و کسانی که سن بالا هستند سعی کنند بیشتر مراقب اعضای مختلف بدنشان باشند و نگذارند کهولت سن موجب بیمارشدنشان شود!

اين روزها کمتر پيش مي آيد که پزشک مشکلات جسمي را به سن ارتباط دهد. به طور کلي ديگر جا افتاده است که پيري، بيماري نيست. هر چند که با بالا رفتن سن تغييراتي در بدن ايجاد مي شود که بايد درباره آن اطلاعات کافي داشته باشيم.

سيستم گوارشي:

با افزايش سن، سيستم گوارشي به طور موثر عمل هضم غذا و جذب مولکول هاي شکر را که باعث چاقي و افزايش خطر بيماري مي شود، افزايش مي دهد اما عده اي نيز با دو مشکل روبه رو مي شوند، يبوست و سندروم بي قراري روده. اين دو مشکل در پي بالا رفتن سن به وجود نمي آيد بلکه بر اثر سال ها اتخاذ برنامه غذايي حاوي فيبر کم است. اين مشکل باعث تضعيف عملکرد مناسب روده مي شود. راه حل ساده اين است که فيبر قابل حل يا غيرقابل حل بيشتري به برنامه غذايي خود اضافه کنيد. فيبرهاي قابل حل شامل جودوسر، مغز ميوه، لوبيا، عدس و اغلب ميوه هاست؛ فيبر غيرقابل حل نيز در اغلب سبزيجات، غلات سبوس دار مانند جو، بلغور گندم، برنج قهوه اي، ارزن و… موجود است. تا حد امکان از اين غذاها مصرف کنيد.

*کبد: در بسياري از موارد، بيماري کبد به علت پير شدن بافت کبد به وجود نمي آيد بلکه به علت عفونت (هپاتيت) يا عوامل غذايي ايجاد مي‌شود.

ريه ها:

آلودگي هوا، قرار گرفتن در معرض دود سيگار در کودکي يا سيگاري بودن در بزرگسالي به ريه آسيب مي رساند. سيگار کشيدن در هر سني به سلامتي ريه آسيب مي رساند.اگر سيگار کشيدن را حتي در ۷۰سالگي کنار بگذاريم خطر بروز سرطان ريه ثابت مي ماند و سال به سال افزايش پيدا نمي کند؛ خطر بروز بيماري قلبي و علايم برونشيت نيز کاهش پيدا مي کند.

با انجام دادن ورزش يا فعاليت هاي جسمي چون کار در منزل، دوچرخه سواري، شنا، پياده روي تند هفته اي ۳ بار، قدرت بدن در دريافت اکسيژن افزايش مي يابد.

قلب:

قلب عضله بزرگي است و عملکرد آن همانند همه عضلات تحت تأثير افزايش سن قرار مي گيرد؛ براي پيش گيري از افت عملکرد قلب حتي اگر از بيماري قلبي رنج مي بريد:

-سيگار را ترک و يک برنامه غذايي سالم اتخاذ کنيد.

-هفته اي ۵ روز ورزش کنيد.

-فشارخون را با کاهش وزن پايين بياوريد.

مفصل ها:

براي اغلب ما بروز مشکلات مربوط به مفصل ها از مشکلات استخواني بيشتر است. غضروف با افزايش سن نازک تر مي شود که در برخي افراد اين روند سريع تر رخ مي دهد اما ادله اي وجود ندارد که نشان دهد راه رفتن، دوچرخه سواري، حرکت دادن مفصل ها باعث ساييدگي غضروف و ايجاد آرتريت مي شود. در واقع براي تقويت عضلات که از مفصل ها محافظت مي کند، بايد ورزش کرد. بافت هاي فيبري در تاندون ها و رباط با بالا رفتن سن، انعطاف پذيري خود را از دست مي دهد.

استخوان ها:

با بالا رفتن سن، بافت استخواني نازک مي شود و در نتيجه خطر شکستگي افزايش مي يابد. قدرت يا استحکام استخوان ها از ۷۰ سالگي به ۲ عامل بستگي دارد، محتواي تراکم استخواني و ميزان و سرعت از دست دادن استخوان ها

-فعاليت هايي را که روي استخوان فشار وارد مي کند، را افزايش دهيد. ورزش هاي تقويت کننده عضله، باعث تقويت استخوان نيز مي شود.

-ورزش حتي پياده روي تند، باعث تقويت استخوان هاي پا مي شود.

-قرار گرفتن در معرض نور خورشيد يا مصرف روزانه ويتامين D توصيه مي شود.

-براي حفظ قدرت استخوان روزي يک هزار و ۲۰۰ ميلي گرم کلسيم غذايي مصرف کنيد.

ذهن و حافظه:

از دست دادن حافظه به ويژه حافظه کوتاه مدت را همه ما با افزايش سن تجربه مي کنيم؛ بنابراين در حالي که درس هاي تاريخ، جغرافي و… را که ۵۰ سال پيش ياد گرفتيم، مي توانيم به ياد بياوريم، به ياد آوردن اطلاعاتي که اخيراً به دست آورده ايم، مشکل مي شود. در اين زمينه تهيه فهرست کارها، قرار دادن کليد در جاي معين، نوشتن روز و ساعت تاريخ قرار و… مفيد است.

بررسي ها نشان مي دهد، برخي مهارت هاي شناختي مانند اطلاعات عمومي و… با افزايش سن بهتر مي شود اما روند تصميم گيري و تعقل کند مي شود.

براي سالم نگه داشتن ذهن و حافظه توصيه مي شود:

-شبي ۷ ساعت بخوابيد. براي اين کار، ظهر نخوابيد، زمان ورزش را اضافه کنيد و پس از ساعت ۶ظهر مصرف مايعات را کاهش دهيد تا نياز نداشته باشيد مکرر به دستشويي برويد.

-به بازي هاي فکري بپردازيد.

-مهارت هاي جديد از جمله زبان جديد، برنامه رايانه اي و… بياموزيد.

-ارتباط اجتماعي بيشتري برقرار کنيد.

کاهش قد:

علت آن، جمع يا کوچک شدن مهره هاي بين فقرات و تغيير در حالت بدن به علت ضعيف شدن عضله کمر است.

-بسياري از افراد با بالا رفتن سن دچار خميدگي مي شوند.

۱ – صندلي خودرو را طوري تنظيم کنيد که مجبور شويد صاف بنشينيد، سر عقب برود؛ بين صندلي و گودي کمر يک کوسن قرار دهيد.

-مانيتور رايانه را در سطح بالاتري قرار دهيد و ايستاده کار کنيد.

۲ -ورزش هاي کششي انجام دهيد.

-پاها: استفاده از کفش هاي نامناسب مي تواند به پاها آسيب برساند. هر چند که با بالا رفتن سن، لازم است از پاهاي خود مراقبت کنيد.

-در صورت لزوم وزن کم کنيد.

-با ورزش از جمله پياده روي، عضله هاي تحتاني بدن را تقويت کنيد.

۳ – کفش هاي مناسب خريداري کنيد.

به طور روزانه پاها را بشوييد، خشک کنيد و با روغن ماساژ دهيد.

images.jpg8657657

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×