» عمومی » فرهنگی ادبی » معرفی برگزیدگان موسیقی فجر/ حسن ریاحی دبیر دوره سی و یکم شد
فرهنگی ادبی

معرفی برگزیدگان موسیقی فجر/ حسن ریاحی دبیر دوره سی و یکم شد

اسفند 2, 1393 007

سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با معرفی برگزیدگان این دوره و تجلیل از ۴ هنرمند عرصه موسیقی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر امروز جمعه اول اسفند ماه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

سخنرانی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن ریاحی دبیر جشنواره، به صدا درآمدن زنگ موسیقی انقلاب، اهدای جایزه برگزیدگان بخش رقابتی و اجرای چند قطعه موسیقایی توسط گروه موسیقی «دنگ شو» از جمله برنامه های در نظرگرفته شده برای مراسم اختتامیه بود.

اختتامیه سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

احمد مسجد جامعی، داوود گنجیه ای، اردوان کامکار، مهدی آذرسینا، بیژن بیژنی، پشنگ کامکار، سیاوش ظهیرالدینی، اکبر محمدی، شاخرخ تویسرکانی، هوشنگ کامکار، حمید اسفندیاری، فرزین پیروز پی، امیر اشرف آریانپور، جاوید مجلسی، وارطان ساهاکیان، صدیق تعریف، حمیدرضا نوربخش، نادر گلچین، حمید عسگری، رشید وطن دوست، محمد سریر، میلاد کیایی، پیمان میرآقاسی، مهدی شفیعی، نادر مشایخی، علی اصغر کاراندیش و … از مهمانان ویژه مراسم اختتامیه سی ام جشنواره بین المللی موسیقی فجربودند.

پخش سرود جمهوری اسلامی به شکل پلی بک

در حالی که در نشست خبری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر اعلام شده بود که سرود ملی جمهوری اسلامی ایران با همراهی ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی و رهبری مهمان شهداد روحانی خوانده خواهد شد اما طبق سنوات گذشته سرود ملی کشورمان با پلی بک در تالار وحدت پخش شد.

در ادامه مراسم اختتامیه ایرج رحمان‌پور، خواننده و سرپرست گروه موسیقی زاگرس لرستان نیز که در بخش موسیقی نواحی سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر حضور داشت، قطعاتی را اجرا کرد.

اختتامیه سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

تجلیل از ۴ هنرمند عرصه موسیقی

همچنین در بخش دیگری از این مراسم با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، مصطفی کمال‌پورتراب، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و حسن ریاحی دبیر جشنواره از فخرالدین فخرالدینی، محمد علی بهمنی، مرجان قنبری مهر و اردشیر کامکار تجلیل شد. قبل از مراسم نکوداشت نیز نماهنگی که اختصاص به گفتگو با این ۴ هنرمند داشت، پخش شد.

سیدعباس سجادی، مجری برنامه در حین اجرای مراسم تجلیل از ۴ هنرمند پیشکسوت موسیقی ایرانی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد زنده‌یاد جلال مشفق با حکم پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی، محمدعلی بهمنی را به عنوان رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی معرفی کرد.

معرفی دبیر دوره سی و یکم جشنواره موسیقی

همچنین بعد از مراسم تجلیل از پیشکسوتان موسیقی، حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیر سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر خوانده شد که طی آن حسن ریاحی بار دیگر به عنوان دبیر جشنواره سی‌ویکم موسیقی فجر معرفی شد.

اجرای قطعه پیامبر مهربانی به آهنگسازی پیروز ارجمند و خوانندگی علیرضا وکیلی منش از بخش های دیگر مراسم اختتامیه بود.

اختتامیه سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

تاسیس کانون موسیقی‌دانان جوان

حسن ریاحی دبیر این دوره از جشنواره در بخشی از صحبت هایش در مراسم اختتامیه عنوان کرد: پذیرش درخواست ایجاد تسهیلات لازم برای مبادله هنرمندان موسیقی ایرانی با کشورهای دوست و همسایه و همچنین تقاضای تاسیس تشکیلاتی به نام کانون موسیقی‌دانان جوان که توسط وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته، اتفاق بسیار خوشایندی است که من از همین‌جا تشکر ویژه‌ام را به آقای وزیر اعلام می‌کنم.

ریاحی تصریح کرد: به‌طور حتم چنین اتفاقات مثبتی می‌تواند امکانات بیشتری را برای تولیدات موسیقایی جوانان فراهم آورد، اما نکته حائز اهمیت اینکه در این مسیر همکاری نهادهایی چون وزارت ورزش و جوانان و بنیاد ملی نخبگان امر مهمی است که باید به آن توجه زیادی داشته باشیم.

اختتامیه سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

اعلام برگزیدگان سی امین جشنواره موسیقی فجر

پس از صحبت های وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه نوبت به اهدای جوایز بخش رقابتی این دوره از جشنواره موسیقی فجر رسید که بر اساس ترتیبی که خوانده شد هنرمندان زیر به عنوان نفرات برگزیده شناخته شدند.

آهنگسازی موسیقی کلاسیک غیر ایرانی

به طور مشترک به هومن رف رف از تهران و محمد هادی عیان بد از اصفهان اهدا شد

آهنگسازی موسیقی ایرانی

محمدرضا عموجوادی از چالوس برگزیده این بخش شد

بخش پایان نامه

امیر حسین رمضانی و مریم شریف زاده به طور مشترک از تهران جایزه این بخش را دریافت کردند.

محمد هادی عیان بد بعد از دریافت جایزه خود با انتقاد از مسئولان برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: سه سال پیش به عنوان نفر اول جشنواره انتخاب شدم ضمن اینکه سه سال قبل تر هم هنرمند برگزیده این جشنواره معرفی شده بودم  و در این مدت بود که به من قول حضور در انجمن نخبگان را دادند اما این اتفاق نیفتاد و نمی دانم چیست که به محض اینکه جایزه را به ما می دهند دیگر از ما یادی نمی کنند و ما به حال خود رها می شویم. در حقیقت می توان بگویم که امثال من از فجری به فجر دیگر می رویم.

اختتامیه سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

بخش گروه نوازی کلاسیک ایرانی

رتبه اول: گروه هموازان به سرپرستی کاوه جهان از شیراز

رتبه دوم: گروه دلشدگان به سرپرستی رامین میلانی از مشهد

رتبه سوم: گروه سایه سار به سرپرستی حسین سلیمانی از تهران

گروه نوازی کلاسیک غیرایرانی

رتبه اول: ارکستر پاسارگاد به سرپرستی امین غفاری

رتبه دوم: ارکستر مجلسی به سرپرستی مظفر نبلی از کرج

رتبه سوم: گروه هرمس به سرپرستی مهسا قربانی از تهران

بخش آواز جمعی

رتبه اول: گروه آوای ماهان به سرپرستی نیما فاتحی از تهران

رتبه دوم: آنسامبل سازی همگام به سرپرستی فرزین عابدین از تهران

رتبه سوم: مشترکا به گروه کر آداک به سرپرستی ابوذر اسماعیلی از گرگان و گروه آوازی پاسارگاد به سرپرستی حامد فقیهی از شیراز

منوچهر صهبایی رهبر ارکستر سمفونیک تهران و عضو هیات داوران نیز بعد از پایان مراسم اهدای جوایز گفت: همانطور که وزیر ارشاد گفت امیدوارم امسال ارکستر سمفونیک تهران فعالیت های خود را آغاز کند اما در اینجا حاضر شدم تا یک نکته را به آهنگساز جوانی که به توجه نکردن مسئولان اشاره کرد، بگویم و اینکه از همین جا از همه آهنگسازان می خواهم تا قطعه ای بنویسند و به ما بدهند که اگر قطعه در شأن و اندازه های ارکستر سمفونیک بود حتما از آن استفاده خواهیم کرد.

اختتامیه سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

نکوداشت هنرمندان تازه در گذشته

اجرای دو قطعه کلاسیک توسط گلریز زربخش ویولن و کیمیا محمدی پیانو بخش بعدی مراسم بود. این در حالی است که در حین برگزاری مراسم اهدای جوایز نماهنگی از هنرمندان درگذشته موسیقی ایران از جمله مرتضی احمدی، محمدرضا لطفی، علی هاشمی، بهمن بوستان، علیرضا خورشید فر، عباس کمندی، مظفر زرداش، علاءالدین باباشاهی، غلامعلی پورعطایی، ذوالفقار عسگریان، حمید پناهی، ساسان سپنتا، مرتضی پاشایی، کامبیز رحیمی، گورگن موسسیان، مهدی رفعتی و نیما وارسته پخش شد.

اجرای «دنگ شو» حسن ختام اختتامیه موسیقی فجر

گروه «دنگ شو» نیز در پایان مراسم اختتامیه سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر قطعاتی را اجرا کرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×