» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » معرفی شهرستان مبارکه
شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

معرفی شهرستان مبارکه

مهر 7, 1392 1168

پرتال جامع شهرستان مبارکه ، مبارکه در فاصله ی 65 کیلو متری جنوب غربی اصفهان و بین 51 درجه و 13 دقیقه ی و 51 درجه و 48 دقیقه طول شرقی و 32 درجه و 3 دقیقه و 32 درجه و 28 دقیقه عرض شمالی واقع گردیده است

مساحت شهرستـــــان معادل 1018 کیلومتر مربع است ( معادل 95 /0 در صد کل اســـــتان ) و از نظر موقعیت، از شمــــــال به شهرستان فلاورجان، از شرق به شهرستان های شهر رضا و اصفهان، از جنوب بـــه شهرستان شهرضا و استان چهار محال بختیاری و از غـــــرب به شهرستان لنجان محــــــــدود شده است. توپو گرافی عمومی شهرستان بصورت دشت است و شیب عمومـی آن عمدتا از سمت جـــنوب بطرف شمال می باشد.
شهرستان مبارکه
گفتنی است که اکثر مردم مبارکه در مشاغل اداری،فنی ،خدماتی ،کشاورزی، تجاری،صنعتی،تولیدی و دامپروری مشغول به خدمت می باشند.شهر مبارکه دارای محلات اقماری :از جمله قهنویه،سرارود،شیخ آباد ،دهنو،درچه کلماران،نصیرآباد،اسماعیل ترخان،نهچیر،سجادیه ،محمدیه و محلات صفائیه می باشد.

همچنین در اطراف شهر مبارکه 4شهر با نام های کرکوند،دیزیچه،زیباشهر،طالخونچه و شهر جدید مجلسی می باشد که با احتساب این 4 شهر جمعیت شهرستان مبارکه بالغ بر 134938 نفر و وسعتی در حدود 1094 کیلومتر مربع می باشد

شهرستان مبارکه

موقعیت تاریخی شهر

مبارکه در اصل سرزمینی سبز وخرم است که از قدیم الایام مورد توجه بوده و به خاطر موقعیت آب و هوای مناسب تجمع بشر در آن باعث ایجاد تشکیلات جمعیتی شده است.بنای مبارکه در عهد شاه عباس شروع شده و در ابتدا نام امین آباد را بر خود داشته است و این نام تا اواخر قرن 13 قمری به این محل اطلاق می شده است.نام امین آباد به واسطه خدماتی بود که امین السلطان وزیر شاه صفی انجام داده است که به پاس صداقت و حسن عمل او قناتی نیز به نام وی احداث گردید و همین قنات موجب شد تا اولین طایفه در این محل مستقر شوند و سپس در اطراف آن حصارهایی ایجاد و دروازه هایی به منظور رفت و امد در شهر تعبیه گردید.
در اواخر قرن 13 قمری (مبارک) غلام مریم بیگم زوجه احمد خان گیلانی و عمه شاه عباس صفوی به دستور بانوی خود مامور به آبادی این محل گردید.مریم بیگم جهت نامگذاری این محل به پاس خدمات مبارک از قرآن کریم اسستخاره نمود که آیه 30 سوره قصص مشاهده و بدین جهت به نام مبارکه متبرک و تغییر نام داده است.
کتیبه تختگاه ( دوره شاه آبادی ) بارچان حاکی ازآن است که شاهان صفوی از منطقه برای شکار و اقامت استفاده می نموده اند . این منطقه در زمان شاه صفی ( ششمین پادشاه صفوی ) شکارگاه بوده و قنات و قلعه ای بنام ” قلعه شکار” ( صفی آباد ) در آن احداث شده که اولین اثر انسانی بازمانده در آن است . آثار این قلعه تا چندین سال پیش وجود داشته و پیرمردان محلی از قول پدرشان ذکر می کنند که حدود 139 سال پیش ، ستونهای سنگی قلعه مذکور برای ساختن حمامی بکار رفته است و بنام حمام نو  هنوز باقی است و واجد ارزش نگاهداری می باشد . آسیاب مبارکه نیز دارای قدمت است.
مباركه در گذشته داراي قلعه هاي مشهوردیگری همچون قلعه ابراهيم آباد ، قلعه شاهزاده ، قلعه جنت آباد ، قلعه باقر آباد ، قلعه علي آباد ، قلعه نقي آباد، قلعه كمال آباد و مزرعه نصير آباد بوده كه متاسفانه بعد از سلطة افغانها بر اصفهان بر اثر هجوم آنان تخريب گشته و فقط قلعه سليمان آباد باقي مانده كه داراي برج و با روي محكمي بوده و امكان حملة افغانها به آن وجود نداشته است.
مبارکه به علت سرسبزی و خرمی و وجود چشمه سارهایی در اطرافش ییلاق عشایر بوده و در دوره قاجاریه بالا خص در طی حاکمیت ظل السلطان بر اصفهان مورد توجه بوده است . زندان ظل السلطان در اکبر آباد یکی از عناصر تاریخی بشمار می آید.
بطور کلی آثار باقی مانده در منطقه علیرغم وجود قلعه های متعدد نوشته بر سنگ قبر امامزاده هاآسیابها و دیگر آثار به زمان های دور مرتبط نمی شود ولی وجود طبیعت سرشار از زیبایی ولطافت زاینده رود نشانه سابقه بسیار طولانی منطقه است و پیدایش مزارع و آبادیها و مکان های جمعیتی همزمان با قدمت طبیعت منطقه می تواند باشد .

كارخانه ها و شركتهاي صنعتي شهرستان :

مجتمع فولاد مباركه – شركت نسوز – كارخانه قند نقش جهان – فولاد آلياژي – پلي اكريل – صنايع هفتم تير – كارخانه چيني زرين – شهرك صنعتي مباركه – شركت فولاد ماهان – كارخانه سيمان سپاهان –  و ….
شهرها و روستاهاي  اطراف مباركه :
كركوند – ديزيچه – زيباشهر ( خولنجان – لنج – آدرگان ) – طالخونچه –  درچه – وينچه –
حسن آباد – مجلسي – احمدآباد – بارچان – سياهبوم – سورچه – اشيان – اراضي – باغملك –
كوشكيچه – جوهرستان – اسدآباد – دهسرخ – فخرآباد –  نهچير – …

محله هاي مباركه :

شيخ آباد – سرارود – قلعه – نصير آباد – دهنو – صفائيه – روسا – شاه كوچك –
قهنويه –  مصلي – چاقات – محمديه ( تقي آباد ) –  …

 

شهرستان مبارکه

شهر مبارکه :

مبارکه در آغوش زاينده رود :
مبارکه ، همسايه جنوب غربي اصفهان است که در فاصله ۴۵ کيلومتري مرکزي استان قرار دارد . ارتفاع اين شهر از سطح دريا ۱۶۸۰ متر و وسعت آن ۲۱۰ کيلومتر مربع ميباشد . هسته اوليه مبارکه به نام امين آباد در عهد شاه عباس صفوي شکل گرفته و به نام مبارکه تغيير نام يافته است . هم اکنون جمعيت اين شهر براساس آخرين سرشماري حدود ۷۰ هزار نفر مي باشد .
شهرداري مبارکه در سال ۱۳۳۱ تأسيس شده و حاصل تداوم فعاليت آن تاکنون رشد ، توسعه و آباداني اين شهر بوده است .
احداث صدها کيلومتر جاده و خيابان آسفالت ، احداث چندين پارک و بوستان ساحلي ، احداث مجتمع هاي فرهنگي ، تفريحي و اجراي صدها طرح و پروژه عمراني ، خدماتي و زيربنايي ديگر ، تنها بخشي از فعاليت هاي اين شهرداري مي باشد .
جاذبه هاي طبيعي :
شهر مبارکه از تمامي جاذبه هاي طبيعي ، تاريخي و فرهنگي برخوردار بوده ، تنوع اقليمي و چشم اندازهاي ديگر را در خود مشاهده مي‌کند که مي‌تواند مقصد مهمي براي گردشگران داخلي و خارجي باشد .
بي شک مهمترين جاذبه طبيعي اين شهرستان ، حاشيه زيبا و فرحبخش زاينده رود است . اين ساحل با مزارع آباد و درختان فراوان و مناظر اعجاب انگيز ، هر بيننده اي را مجذوب خود ساخته و خستگي زندگي شهري را از دل مي زدايد .
از اين حيث مي توان به مراکز طبيعي و تفريحي ديگري نيز اشاره کرد از جمله :
پارک ساحلي سرارود ، پارک کوهستاني شهداي زينلي ، پارک ساحلي اسماعيل ترخان ، بوستان لاله و بوستان نقاشباشي ، پارک گل نرگس ، پارک ميدان دفاع مقدس و . . .
جاذبه هاي تاريخي و مذهبي :
قلعه تاريخي نهچير در جنوب غربي شهر ، برج کبوتر و قلعه آسياباد در غرب مبارکه و حاشيه زاينده رود ، مقبره امامزاده عزالدين محمد (ع) ، آسياب دولت آباد و حمام نو ( در مرکز شهر )
صنايع مهم منطقه مبارکه :
وجود بيش از ۲۷۰ صنعت بزرگ و کوچک ، مبارکه را به عنوان يکي از قطب هاي صنعتي و مهم کشور مطرح کرده است .
صنايع عظيمي همچون : مجتمع فولاد مبارکه ، کارخانه سيمان سپاهان ، شرکت پلي اکريل ، صنايع نظامي هفتم تير ، کارخانه قند نقش جهان ، صنايع چيني زرين ، شرکت دي ام تي ، کارخانه نسوز و . . .

منبع: اینترنت

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

تعداد دیدگاهها: 1

  1. احمد ایرانپور

    با تاسف باید گفت اعلام خبر بدون دادن منابع برای یک رسانه زیبا نیست.
    امین آباد هم زمان با مبارکه بوده است و بر این گفته اسنادی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×