» عمومی » عکس » عکس‌های قدیمی از حرم امام‌حسین(ع)
عکس

عکس‌های قدیمی از حرم امام‌حسین(ع)

آبان 23, 1392 1014

حرم شریف امام حسین (ع) در طول تاریخ از سوي حاكمان ضد شیعی مورد دشمني قرار گرفته و بارها تخريب شده، اما هميشه به سرعت و به بهترين شكل از سوي مردم مسلمان بازسازي شده است.

اولين علامت بارگاه امام حسين(ع) از سوي قبيله‌ بني اسد كه در نزديكي كربلا سكني گزيده بودند بنا نهاده شد. آنها مراسمي خاص براي به خاك سپردن سيد الشهدا(ع) برگزار كردند و علامتي بر قبر شريف وي گذاشتند كه سايباني كوچك بر قبر حضرتش بود.
با بر سر كار آمدن مختار بن ابي عبيده ثقفي كه حكومتش را به نام خونخواهي از قاتلان حسين(ع) در كوفه برقرار كرده بود، اين بارگاه پيش از پيش مورد توجه قرار گرفت. از آن به بعد شيعيان رهسپار زيارت قبر شريف امام حسين(ع) و اهل بيت و صحابه آن حضرت شدند و اين قبر به قبله‌گاهي براي شيعيان بخصوص در كوفه، مدائن و شهر بصره تبديل شد و مختار در آن زمان بنايي در اطراف قبر شريف امام حسين(ع) ساخت و روستايي در آن منطقه تشكيل شد.
در آغاز حكومت عباسي‌ها، زمينه براي زيارت قبر شريف امام حسين(ع) از سوي مسلمانان فراهم شد و اين روال ادامه داشت تا زمان هارون‌الرشيد، پنجمين خليفه عباسي كه در سال 193 هجري قبر شريف امام حسين(ع) و تمامي خانه‌هاي اطراف آن را ويران كرد.
پس از هارون‌الرشيد، بنايي ديگر بر آرامگاه امام سوم شيعيان ساخته شد كه تا سال 233 هجري قمري يعني به خلافت رسيدن متوكل عباسي بر جاي ماند، اما متوكل عباسي سياست دشمني با اهل بيت را ادامه داد و دستور منهدم ساختن قبر شريف امام حسين(ع) و تمامي خانه‌هاي اطراف آن را صادر كرد.
مورخان گفته اند متوكل عباسي تمام آن منطقه را زير و رو كرد و سپس سراسر آن منطقه را پر از آب كرد.
بعد از آن كه متوكل عباسي در سال 247 هجري به هلاكت رسيد، بار ديگر بناي بسيار بزرگي بر مزار امام حسين(ع) ساخته شد و تا سال 1216 که گروهی از وهابیون به آن یورش بردند مورد احترام و تکریم شاهان و فرمانروایان بود.
آخرین بازسازی ساختمان حرم حسین بن علی در سال ۳۷۱ قمری توسط عضدالدوله دیلمی از آل بویه به سرانجام رسید. وی دستور ساخت همه عتبات را صادر کرد. بنای حرم حسین بن علی در سال ۳۶۷ قمری شروع شد و در سال ۳۷۱ قمری به پایان رسید. این آرامگاه دارای گنبدی بر بالای مقبره است و در حقیقت بنای اصلی آرامگاه امام حسین(ع) از آثار معماری آل بویه است که بعدها از تعرض مغولان نیز در امان ماند.
در سال 1216 هجريدر روز عيد غدير، كربلا و حرم امام حسين(ع) مورد هجوم گروهي از وهابيون به رهبري سعود ابن عبدالعزيز قرار گرفت و اكثر زائران و اهالي آن از دم تیغ گذشتند.
سعود ابن عبدالعزيز در آن زمان با بيش از 12 هزار سرباز وارد شهر كربلا شد و پس از كشتن بسياري از ساكنان اين شهر، صندوق‌هاي قبر شريف امام حسين(ع) را كه انبوهي از طلا و پول و اشياي گرانبهاي هديه شده بود، به تاراج برد؛ پس از این تاریخ اما مزار شریف سیدالشهدا همواره مورد تکریم، احترام و مصون از گزند معاندان قرار گرفته است.
عکس های زیر که در پایگاه امام حسین(ع) منتشر شده است از قدیمی ترین عکس های باقی مانده از حرم سیدالشهدا است. عکس ها فاقد هرگونه اطلاعاتی درباره تاریخ و عکاس هستند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×