» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » بغض 8 ساله اثر بهمن باقری در جشنواره استانی بهشت در قاب تصویر درخشید
شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

بغض 8 ساله اثر بهمن باقری در جشنواره استانی بهشت در قاب تصویر درخشید

بهمن 23, 1393 007

بغض 8 ساله در اولین جشنواره استانی تولیدات رسانه ای با عنوان بهشت در قاب تصویر حائز رتبه شد.

به گزارش خبرنگار شمس شهرستان مبارکه به نقل از روابط عمومی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اصفهان ساعاتی پیش اختتامیه اولین جشنواره تولیدات هیات های مذهبی و مراکز فرهنگی اصفهان بانام  “بهشت در قاب تصویر”  با حضور مهدی بقایی مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری، علی قاسم‌زاده دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان و معاون فرهنگی اجتماعی شهردار اصفهان،علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان، اصغر اذربایجانی رئیس کمیسیون فرهنگي، اجتماعي و ورزشی شورای شهر اصفهان، محمد رضا فلاح عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، احسان شهیر، معاون تفریحی و امور اجتماعی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، ميثم رياحي معاون فرهنگي ستاد احيا امر به معروف و نهي از منکر استان اصفهان و جمعی دیگر از مسئولین فرهنگی استان اصفهان با حضور هیئات مختلف مذهبی و فرهنگی در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد و نفرات برتر معرفی شدند.
در این جشنواره که به همت فرهنگسرای رسانه و خانه مستند جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان برگزار شده بود، بیش از ۴۰ مرکز فرهنگی مهم سطح شهر و استان اصفهان و بیش از۶۰ نفر مستند ساز ‏مستقل، حدود ۴۰۰ اثر در قالب موضوعات سوگواره ‌های ائمه اطهار، دفاع مقدس و فرهنگ پایداری، عفاف و حجاب، دهه فجر و گفتمان انقلاب اسلامی به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده و پس از داوری در 3 بخش مستند، کلیپ تصویری و کلیپ‌های صوتی نفرات برتر خود را شناسایی کردند.
در برخی از حوزه‌هادچارخود کم بینی شده‌ایم/ در این مراسم دکتر علی قاسم‌زاده دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان و  معاون فرهنگی اجتماعی شهردار اصفهان اظهار داشت: یکی از مشکلات فرهنگی ما این است که قدر داشته‌های خود را نمی‌دانیم. یک زمانی تصور بر این بود جامعه‌ای که سرمایه‌دارتر است، غنی‌تر نیز هست ولی اکنون مقیاس برای سنجش یک جامعه، تمام سرمایه‌ها در تمام بخش‌ها است.
وی با اشاره به اینکه شناخت خوبی از سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی خود و ارزش‌های آنها نداریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دچار خود کم بینی در برخی از حوزه‌ها شده‌ایم و جامعه‌ای که به این معضل دچار شود، به معضل انفعال در مقابل مسائل فرهنگی دیگران نیز دچار می‌شود.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان تصریح کرد: اگر درختی قطع یا خشک شود همه به دنبال وقوع و آسیب شناسی و احیای آن می‌روند ولی اگر مرکز فرهنگی و هیئت مذهبی تعطیل شود، کسی به دنبال چگونگی تعطیلی و احیای آن نمی‌رود و سئوال اینجاست که چرا ما نسبت به این بخش از داشته‌هایمان بی‌تفاوت هستیم و باید هوشمندانه‌تر عمل کنیم.
وی با اشاره به اینکه در این جشنواره، هیئت‌های مذهبی به خوبی دیده و ثبت و ضبط شده‌اند، خاطرنشان کرد: این جشنواره می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد ولی نباید نقطه پایان باشد و باید این پدیده‌ها را به دنیا معرفی کنیمو امیدوار هستیم این حرکت، مستمر و سالیانه باشداگر نگاه انسان محدود به زمین شود هنر او را به جایی نخواهد برد.
حجت الاسلام علی سرلک نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر تهران هم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره بیان کرد: رفتارهای ما ردپای حرکت ما به دنبال یکی از دو جریان جاری در عالم بشریت است.
وی در ادامه افزود: یکی از این دو جریان با سرپرستی خداوند که در قرآن به عنوان جریان نور معرفی شده است و دارای آغاز و پایان است و جریان دیگری جریانی با ظلمت و تاریکی است که مبتنی بر طول حیات مادی انسان در این دنیاست و آغاز و پایانی برای آن تألیف نشده است.
وی با اشاره به دیدار امروز خود با آیت الله ناصری گفت: در ملاقات با چنین اشخاص بزرگی انسان به این نتیجه می رسد که دنیا بی ارزش و فانی است و چنین اشخاصی به دلیل ابعاد معرفتی خود مانند چشمه ای در میان کویر هستند که ما باید مانند تشنگانی در کویر از این چشمه های جوشان استفاده کنیم.
حجت الاسلام سرلک خاطر نشان کرد: اوضاع زمین با زمین اداره نمی‌شود، اگر کسی رابطه خود را در زمین و با زمین از نگاه کسی که این زمین را بخشی از هستی می‌داند نگاه کند این نگاه فراتر از زمین خواهد رفت، اما اگر نگاه انسان محدود به زمین شود این انسان محدود به همین زمین و مسائل آن خواهد شد و هنر او را به جایی نخواهد برد و هنر امروزه به یکی از این دو نگاه متعلق خواهد بود و تمام آثار ما با یک تحلیل جهان شناسی علیغرم توجه هنرمند به یکی از این دو نگاه مربوط است.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه تهران جشنواره بهشت در قاب تصویر را مربوط به نگاه آسمانی و فرازمینی به هنر دانست و اظهار کرد: بهشت در قاب تصویر یک جشن است چرا که گفتمانی دارد که مبتنی بر انقلاب اسلامی و معارف دینی است و نگاهی دارد به هنر فرازمینی، جشن یعنی اینکه زیر این آوار تولیدات رسانه ای مادی گرا ما با تولیدات خود دیگران را در شهود معرفتی و زاویه دید معرفتی خود شریک کنیم.
هنرمند نباید از کتاب که رسانه مادر و ریشه است فاصله بگیردوی با اشاره به ابعاد مختلف هنر و هنرمند ابراز کرد: هنرمند نیازمند سواد و تکنیک در مرحله اول کار خود می‌باشد ضمن اینکه هنرمند نباید از کتاب که رسانه مادر و ریشه است فاصله بگیرد، تعالی های روحی و دغدغه ها از دیگر مسائلی است که هنرمند باید به آن توجه داشته باشد و هنرمند قطعا با هنرخود به آنچه که دغدغه و نظر خود می‌باشد ورود پیدا می کند و هنرمند با اثر هنری در حوزه تمایلات مخاطب ورود پیدا می کند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان تلاش غرب برای ترویج اومانیسم گفت: ما با توانایی های تکنیکی و رسانه ای غرب فاصله بسیاری داریم و حتی گاهی مقلدین خوبی هم نیستیم، تردید نکنید هالیوود با همه هیمنه و گرد و خاک خود به دلیل ریشه و اساس نداشتن و عدم برخورداری هنرمندان آن از ریشه های الهی و تنها فریاد زدن خود و اهداف مادی داشتن به جایی نخواهد رسید و محکوم به شکست است و این وعده خداوند در قرآن کریم است که آنچه ارتباط با خداوند ندارد نابود و فانی است.
حجت الاسلام سرلک ضمن تأکید بر لزوم بالا بردن سواد در هنر و استفاده از استاد برای هنرمند شدن تصریح کرد: در درجه اول هنرمند باید به شهود برسد و با تکیه بر سواد و تکنیک در اثر تسلطی که پیدا کرده است بتواند مخاطب خود را به آنچه درک کرده است متصل کند، هنر گاهی بدیل عرفان و شهود است مانند آنچه در آثار حافظ مشهود است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند و پای درس عرفان و شهود حافظ بنشینند.
وی فعالیت هنری را همدوشی با پیامبران ذکر کرد و افزود: برای انتقال مفاهیم به طور حتم باید به غالب ها نزدیک باشیم، برای رسیدن به شهود باید به درگاه الهی نزدیک شد، هنرمتعالی که ورای هنرمند و مفاهیم مادی است نیازمند برخوردار بودن از معرفت کافی است.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر تهران مشکلات اجتماعی و عدم برخورداری از جامعه اسلامی را به دلیل کم کاری جامعه هنری دانست و خاطر نشان کرد: علیرغم انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی نسبت به جامعه اسلامی و دستیابی به تمدن اسلامی فاصله بسیاری داریم و این به دلیل عدم معرفی جامعه اسلامی از سوی هنرمندان به افکار عمومی است و این موضوع باید با فعالیت های نظیر بهشت در قاب تصویر برطرف شود و نباید در این راه منتظر هیچ کمکی و مسؤولین باشیم.
هنرمندان انقلابی در مرتبه اول نیازمند مراقبت از خود هستند/حجت الاسلام سرلک با بیان اینکه نباید منتظر امکانات و حمایت از محل های مختلف باشیم اظهار کرد: کسانی که فاتح قله های معرفت و موفقیت در زمینه معارف شدند نگاه متعالی به مسائل داشتند مانند شهید آوینی که در مستند سازی تولیداتی را ارائه می‌دهد که در هالیوود سینمای آوینی مورد بررسی قرار می‌گیرد، آوینی معتقد بود اگر نگاه و روح تولید آثار قوی باشد ابزار را باز تولید می‌کند و می تواند مفاهیم بسیاری خوبی را به مخاطبین منتقل کند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت های هنری و معرفتی انقلاب اسلامی تصریح کرد: هنرمندانی که قصد بیان عظمت میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را دارند در مرتبه اول نیازمند مراقبت از خود هستند، برخی با ورود به عرصه هنر احساس نیاز به تفاوت می‌کنند که این احساس صحیح است اما مورد و نوع آن اشتباه است، کسانی که مشروبات الکلی و مواد مخدر مصرف می‌کنند دنبال روشن شدن و رهایی از خود هستند که به دلیل انتخاب راه اشتباه و ابزار غلط بیشتر گرفتار خود و ظلمت می‌شوند.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر تهران ضمن تأکید بر لزوم بالا بردن سطح معرفتی در عرصه هنر بیان کرد: لازم نیست که مخاطبین حتما از جنس هنرمند و هنر او باشند، ما باید به دنبال مخاطب عمومی باشیم اما در تولیدات باید مواظب حیطه و نگاه تولید خود باشیم.
حجت الاسلام سرلک در ادامه خاطر نشان کرد: در نگاه هنری اسلامی اثر ارزش ندارد بلکه مؤثر است که به اثر محتوا و ارزش می‌بخشد، تولید اثر هنری در مرتبه اول برای هویت بخشی هنرمندان است، انسان ارزش و اهمیت بیشتری نسبت به آثار دارند، نباید در تولید آثار هنری به جای توجه به انسانیت و تولید کنندگان تنها اثر مد نظر گرفته شود و باید هنرمندان بدانند که هدف از درکنار یکدیگر قرار گرفتن چیست و به چه دلیل است که یک گروه هنری تشکیل شده است.
طی این مراسم تجلیل از آثار برتر در بخش های مختلف صورت گرفت.طی این مراسم از آثار برتر در بخش کلیپ صوتی،مستند و کلیپ تصویری تقدیر شد.همچنین لوح تقدير بهترین کلیپ تصویری  به همراه مبلغ 5 میلیون ريال به دليل موجز و كوتاه پرداختن به مسأله دفاع مقدس با بهره گيري مناسب از ويدئو گرافيك تعلق به آقاي بهمن باقري هنرمند شهرستان براي اثر «بغض 8 ساله» گرفت/.
bb

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×