» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » سرپرست اداره میراث مبارکه: مرمت ارگ تاریخی نهچیر مبارکه آغاز شد
شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

سرپرست اداره میراث مبارکه: مرمت ارگ تاریخی نهچیر مبارکه آغاز شد

بهمن 7, 1393 009

سرپرست اداره میراث فرهنگی ‌مبارکه از آغاز مرمت ارگ تاریخی نهچیر ‌خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری شمس شهرستان مبارکه به نقل از اداره روابط عمومی میراث فرهنگی اصفهان، ولی‌الله رهبری با اشاره به آغاز مرمت این ارگ تاریخی اظهار داشت: این اقدام مرمتی با نظارت میراث فرهنگی، توسط شهرداری مبارکه و با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال در حال انجام است.

وی بیان کرد: بر اساس برنامه مورد نظر مرمت قسمت‌های بیرونی شامل دیوارها- برج‌های کبوتر و نگهبانی و سردرها تا پایان بهمن به پایان می‌رسد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان مبارکه تصریح کرد: قلعه تاریخی نهچیر دارای وسعت 20 هزار متر مربع و زیربنای بیش از 7 هزار و 500 متر مربع بوده و از نظر سبک معماری به صورت قرینه است.

وی با اشاره به اینکه  قدمت این ارگ تاریخی مربوط به دوران صفویه تا ابتدای قاجار بوده، افزود: این قلعه شامل مجموعه‌های متنوع و دیدنی از قبیل هفت خانه و حیاط که دو مورد آن به صورت خان نشین، قسمت‌های اداری، بازداشتگاه، اسطبل، دالان‌های تودرتو، انبار، هشتی‌ها، بادگیر، 2 عدد برج کبوتر و 5 عدد برج نگهبانی و قسمت‌های گوناگون دیگر است.

رهبری خاطرنشان کرد: قلعه تاریخی نهچیر در سبک و نوع معماری خود به عنوان یکی از بی‌نظیرترین قلعه‌های تاریخی در استان و کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه وجود مشکلاتی از جمله مالکیت این قلعه تاریخی سبب جلوگیری از مرمت این اثر تاریخی و تخریب آن طی چند سال اخیر شده، افزود: سرانجام با پیگیری‌های میراث فرهنگی و همکاری شهرداری مبارکه مشکل مالکیت این بنا تقریبا مرتفع شده و تقریبا حدود 80 درصد این قلعه توسط شهرداری مبارکه تملک شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی مبارکه اظهار داشت: از سال 1385 تاکنون بیش از 3 میلیارد ریال توسط سازمان میراث فرهنگی در قلعه نهچیر هزینه شده که این هزینه‌ها صرف استحکام بخشی و مرمت بیش از 4000 متر از پشت بام‌های قلعه و مرمت قسمتی از حیاط خان نشین شده است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین قسمت‌های قلعه که نیاز ضروری به مرمت دارد را  مرمت سردر ضلع جنوب غربی قلعه با برآورد حدود 800 میلیون ریال ، مرمت 3 هزار متر مربع از پشت بام‌ها با اعتبار حدودی 700 میلیون ریال، مرمت ضلع شرقی حیاط خان نشین با اعتبار حدودی 300 میلیون ریال و همچنین مرمت ناودانها با اعتبار حدودی 50 میلیون ریال است.

قلعه نهچیر مبارکه در تاریخ 76/5/11 به شماره 1895توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت آثار ملی رسید.

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1393/11/07/139311071313405554611323.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×