» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » شکايت کارفرما از 6 کارگر سيمان سپاهان
اخبار شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

شکايت کارفرما از 6 کارگر سيمان سپاهان

دی 30, 1393 017

مديرعامل سيمان سپاهان با طرح دادخواست در شعبه 101 دادگاه عمومي (جزايي) دادگستري شهرستان مبارکه، خواستار محاکمه 6 تن از نمايندگان کارگران پيماني اين کارخانه براي دريافت غرامت اعتصاب کارگران سيمان سپاهان در روزهاي 19 و 20 مهر ماه امسال شد.
به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه به نقل از  ايلنا، «محمدصادق نادري»، «مجيد اميريان»، «علي يزداني»، «مهران جعفري»، «حسينقلي منصوريان» و «محمد عليرضايي» 6 کارگري هستند که مديرعامل سيمان سپاهان در شرح دادخواست خود براي رياست دادگاه مبارکه خواستار محکوميت‌شان به پرداخت قريب به ده ميليارد ريال به عنوان غرامت اعتصاب شده است. کارفرما در شرح اين دادخواست مدعي شده است کارگران پيماني سيمان سپاهان در روزهاي 19 و 20 مهر ماه امسال به تحريک اين 6 نماينده کارگري تجمع کردند و کارخانه در پي برپايي اين تجمعات اعتراضي، قريب به يک ميليارد تومان زيان کرده است. مدير عامل سيمان سپاهان علاوه بر درخواست محکوميت اين کارگران به پرداخت غرامت اعتصاب، از رياست دادگاه مبارکه خواسته است آنها را به پرداخت خسارات دادرسي از جمله هزينه دادرسي، حق الوکاله و… محکوم کند. اين دادخواست در شرايطي در قوه قضاييه طرح شده است که کارگران مي‌گويند در روزهاي 19 و 20 مهر ماه امسال با توجه به ماده 142 قانون کار و در اعتراض به خلف وعده کارفرما مبني بر تبديل وضعيت کارگران پيماني به قرارداد مستقيم در محوطه کارخانه تجمع کرده بودند. اين دادخواست از آن جهت قابل تامل است که ماده 142 قانون کار به صراحت حق کاهش عمدي توليد را براي کارگران به رسميت شناخته است. در اين ماده قانوني آمده است: «در صورتي که اختلاف نظر در مورد مواد مختلف اين قانون و يا پيمان‌هاي قبلي و يا هر يک از موضوعات مورد درخواست طرفين براي انعقاد پيمان جديد، منجر به تعطيل کار ضمن حضور کارگر در کارگاه و يا کاهش عمدي توليد از سوي کارگران شود، هيات تشخيص موظف است بر اساس درخواست هر يک از طرفين اختلاف و يا سازمان‌هاي کارگري و کارفرمايي، موضوع اختلاف را سريعاً مورد رسيدگي قرار داده و اعلام نظر نمايد.»
مدير عامل سيمان سپاهان اين دادخواست را به محتويات پرونده شکايت قبلي خود از اين 6 کارگر مستند کرده است. او پيش‌تر از اين کارگران به اتهام اخلال در نظم در شعبه 101 دادگاه عمومي (جزايي) دادگستري مبارکه شکايت کرده بود. در همين رابطه، يکي از کارگران که نخواست نامش فاش شود به ايلنا گفت: کارفرما دادخواست جديد خود درباره اين 6 کارگر را به اعتراف نامه‌اي که در جريان شکايت قبلي و تحت فشار رواني از آنها اخذ شده بود مستند کرده است. کارفرما در شرح دادخواست خود خطاب به رياست دادگاه مبارکه گفته است: «نمايندگان شرکت‌هاي پيمانکاري کارخانه سيمان سپاهان در تاريخ‌هاي 19 و 20 مهر ماه امسال بدون هر گونه دليل و مجوز قانوني ساير پرسنل شرکت‌هاي پيمانکاري را تحريک به تعطيلي خطوط بارگيري و تجمع و اعتصاب در سطح اين شرکت کرده که در نتيجه اقدامات مجرمانه مشاراليهم اين شرکت قادر به ايفاء تعهدات داخلي و صادراتي خود نشده و بر اثر اقدامات مجرمانه نامبردگان، شرکت قريب به مبلغ ده ميليارد ريال از منافع ممکن الحصول محروم و متضرر مانده است که در همين ارتباط نيز شکايتي عليه نامبردگان تحت عنوان اخلال در نظم مطرح که پس از صدور کيفر خواست به شعبه 101 کيفري ارجاع و به کلاسه 930983 ثبت شده است. از اين رو با تقديم دادخواست و مستندا به بند 2 ماده 9 قانون آيين دادرسي کيفري، تقاضاي صدور حکم داير بر محکوميت نامبردگان به پرداخت خسارت ناشي از وقوع جرم با جلب نظر کار‌شناس و به شرح دادخواست و ساير خسارات دادرسي از جمله هزينه دادرسي، حق الوکاله وکيل و غيره را دارد.» لازم به ذکر است کارفرما در حالي خواستار محکوميت نمايندگان کارگران به پرداخت غرامت اعتصاب شده است که پيش‌ از اين در رابطه با اخراج محمدصادق نادري از نمايندگان کارگران پيماني اين کارخانه گفته بود اخراج آقاي نادري ارتباطي با سيمان سپاهان ندارد.
در همين رابطه، يک وکيل پايه يک دادگستري گفت دادخواست مديرعامل سيمان سپاهان در دادگستري مبارکه رد مي‌شود چرا که وجهه قانوني ندارد. «عليرضا مقدم» در گفتگو با خبرنگار ايلنا بيان کرد: دريافت خسارت يا بر اساس قرارداد است يا بر اساس ضمانت قهري. قاعدتا در اين جور مسائل خسارت قراردادي نداريم. از طرفي کارفرما نمي‌تواند بر اساس ضمانت قهري، خسارت خود را به اعمال اين 6 کارگر منتسب کند بنابراين طرح دادخواست در اين موضوع بي‌معناست. او در ادامه با تاکيد بر اينکه دادخواست مديرعامل سيمان سپاهان مانور تبليغاتي است، تصريح کرد: در خسارت قراردادي، بين کارگر و کارفرما قراردادي نوشته مي‌شود با اين مضمون که اگر کارگر کارش را براي يک روز هم تعطيل کرد به کارفرما خسارت پرداخت کند. حالا فرض کنيد کارفرما باري را به انبار تحويل دهد و کارگر از بار خوب نگهداري نکند و بار آسيب ببيند. پرداخت خسارت در اين حالت بر اساس ضمانت قهري است اما اثباتش اسباب دارد و بايد مورد بررسي قرار بگيرد. مقدم افزود: غرامت اعتصاب در دادخواست مديرعامل سيمان سپاهان قريب به يک ميليارد تومان ذکر شده است يعني او براي طرح دادخواست در قوه قضاييه 3 درصد اين رقم را که بالغ بر 30 ميليون تومان مي‌شود هزينه کرده است. او در عين حال گفت: اگر کارفرما به جاي اين هزينه به مشکلات کارگران رسيدگي کند و اين 3 درصد و هزينه‌هاي مشابه را خرج کارگران کند قطعا نتيجه بهتري مي‌گيرد.

image7596

به این نوشته امتیاز بدهید!

حامد کیانی

تعداد دیدگاهها: 1

  1. علی مهنا

    با توجه به اینکه بخشش همیشه از بزرگان است وشناختی که بنده از مدیر عامل محترم شرکت سیمان سپاهان دارم از ایشان صمیمانه خواهش میکنم که از مشکلات پیش آمده چشم پوشی نمایند و این شش نفر را ببخشند.
    و در همین راستا از مدیران ارشد شهرستان نیز خواهشمندم ضمن دل جویی از تلاش های ارزنده این مدیر عامل توانمند و دلسوز با وساطت خود در حل این مشکل کمک کنند.
    مهندس اسعدی بسیار بسیار شخصیت ارزنده ای دارند و مطمئن هستم که با وساطت مدیران ارشد شهرستان ایشان حتما نسبت به بخشش این جوانان اقدام خواهند کرد و از این افراد خواهش میکنم با توجه به وجهه بین المللی این شرکت تولیدی از اینگونه اقدامات پرهیز کنند. چرا که در شرایط فعلی که چشم همه دنیا به کلیه امور کشور مان ایران می باشد نباید بهانه به دست مزدوران و کشور های مستکبر داد.
    و من الله توفیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×