» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » با حضور مسوولان شهرستان : آیین گرامیداشت هفته هوای پاک در مبارکه برگزار شد
شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

با حضور مسوولان شهرستان : آیین گرامیداشت هفته هوای پاک در مبارکه برگزار شد

دی 28, 1393 009

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه به نقل از خبرنگار ایمنا، سیدمحمد علی احمدی فرماندار شهرستان مبارکه در آیین گرامیداشت هفته هوای پاک در دبیرستان دخترانه فاطمه الزهرا (س) مبارکه گفت: امروز به واسطه سوء تدبیرها، تصمیم‌گیری‌های غیرعالمانه و فقدان مدیریت جامع با مشکلات فراوانی مواجهیم و در بحث محیط زیست در سال‌های اخیر با وضعیت بدتری روبه‌رو شده ایم، در حالی که زندگی در شهرها باید با کیفیت مطلوب سلامت و نشاط، برای کار و تفریح و عبادت همراه باشد تا انسان بتواند زندگی مؤمنانه را در شهری آرمانی تجربه کند.
وی افزود: برای این مهم باید هم از مسوولان شهرهای بزرگ و کوچک و هم از آحاد جامعه خواست تا برای محیط زیست و طبیعت گام‌های مثبتی بردارند.
فرماندار مبارکه ادامه داد: کارشناسان معتقدند که کشور از سال ۱۳۷۵ به جهت تراکم جمعیتی و فعالیت اقتصادی، مرز توان تحمل طبیعی یا ظرفیت زیستی خود را رد کرده است و هر چه ساخت و ساز جدید، توسعه جمعیتی و فعالیت انسانی و اقتصادی در آن رخ دهد بهره‌کشی و فشار خارج از حد به منابع آب، خاک و هوای این شهر است.
وی گفت: در واقع آنچه امروز به عنوان آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و به ویژه تهران شاهدیم و آسیب‌های زیادی که از جنبه سلامتی و اقتصاد به شهرها و شهروندان وارد می‌کند از مصادیق بی‌توجهی به اعتدال و میزان و مسوولیت‌های انسانی ماست.
احمدی گفت: اراده جدی اکنون برای تغییر این شرایط در دولت و همزمان در مجلس شورای اسلامی شکل گرفته است و مصمم هستیم با همکاری همه دست اندرکاران برنامه‌ای جامع و علمی محقق شود.
فرماندار شهرستان مبارکه با بیان اینکه معضلات محیط زیست ایران اکنون بسیار گسترده و متعدد شده است، اظهار داشت: خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، آلودگی رودخانه‌ها و آب‌ها، پسماندها و زباله‌ها و محل دفن آنها، تشعشعات و امواج، ریزگردها، تخریب جنگل‌ها و مراتع، نابودی حیات وحش و فرسایش خاک و سواحل دریاها نشان دهنده بی‌توجهی ما و گذشتگان به نعمات و الطاف الهی است.
وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر مسوولان در حیطه حفاظت از محیط زیست، علاوه بر این‌که می‌تواند توسعه دهنده اخلاق زیستی و همزیستی انسان و طبیعت شود، ما را به ایجاد شهرهای ایمانی و اسلامی رهنمون می‌کند.
خانم باقری رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه نیز در این آیین بر نقش درختان و توسعه فضای سبز شهری در لطافت هوای شهرها اشاره کرد و گفت: درختان در تولید اکسیژن، جذب سرب موجود در هوا، کاهش آلودگی صوتی و همچنین زیبایی محیط نقش مهمی دارد.
وی گفت: استفاده از خودروهای عمومی به جای خودروهای تک سرنشین و کاهش مصرف سوختهای فسیلی نیز در جلوگیری از آلودگی هوا نقش مهمی دارد.
باقری گفت: برای جلوگیری از آلودگی هوا و اثرات سوء آن در سلامت مردم، همه تشکلات و مراکز و مردم باید همکاری نمایند.
وی اظهار داشت: آموزش و پرورش باید آموزش و فرهنگ سازی در خصوص رعایت مسایل زیست محیطی را در مدارس انجام بدهد تا این آموزشها نیز به خانواده ها منتقل شود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه گفت: جلوگیری از تردد وسایل نقلیه دودزا، تولید خودروهایی منطبق بر قوانین زیست محیطی و استانداردهای یورو ۴ نیز نقش بسیار مهمی در این عرصه دارند.
وی گفت: آلودگی هوا علاوه بر تهدید سلامت انسان‌ها، بر روی گیاهان و حیات وحش نیز اثرات سوء داشته و چرخه محیط زیست را به خطر می اندازد.
در پایان این آیین دانش آموزان با هم عهد بستند که هوای محیط اطراف خود را پاک نگهدارند و از تخریب محیط زیست جلوگیری نمایند

به این نوشته امتیاز بدهید!

حامد کیانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×