» اخبار ایران و جهان » پاسخ اژه ای به سئوالات قضائی/ از حادثه گلپایگان تا پرونده شاندیز
اخبار ایران و جهان

پاسخ اژه ای به سئوالات قضائی/ از حادثه گلپایگان تا پرونده شاندیز

دی 15, 1393 008

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای
سخنگوی قوه قضائیه در هفتاد و چهارمین نشست خبری خود درباره سالگرد نهم دی ، پدیده شاندیز، افزایش بودجه قوه قضائیه ، رسیدگی به پرونده بابک زنجانی و نحوه رسیدگی به پرونده حادثه گلپایگان صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، گرامیداشت نهم دی ماه سال ۸۸ را نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران و برگ زرینی برای امت و مردم ولایت‌مدار ما برشمرد و گفت: صدا و سیما در سالگرد این حادثه عظیم حضور باشور و شعور مردم را به بهترین نحو ممکن به نمایش گذاشت.

محسنی اژه ای گفت: بعد از قضایای فتنه ۸۸ به حقوق مردم و رأی مردم بی احترامی شد. اموال و نفوس مردم مورد تعرض قرار گرفت و مهمتر از همه دشمن طمع کرد و تهدیدات خود را علیه ایران تشدید کرد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: صدا و سیما توانست در سالگرد این فتنه عظیم برخی از ابعاد فتنه را روشن کرده و با تبیین اهداف و برنامه های دست اندرکاران این فتنه برنامه های سازمان یافته خارجی را روشن کند.

وی در بخش دیگری از برنامه در پاسخ به پرسشی درباره افزایش بودجه دستگاه قضا در سال ۹۴ تصریح کرد: قوه قضائیه با توجه به برنامه های بلندمدت و ضربتی که دارد، در طول چهار سال گذشته نسبت به بودجه نهایی شده گلایه مند بود. از این رو، کارشناسان قوه با آشنایی به تنگناهای دولت و با اشاره به دستیابی به برنامه های پنج ساله خواستار افزایش سهم بودجه قوه از سوی دولت شده اند و امیدواریم که دولت و مجلس نهایت مساعدت را در افزایش سهم بودجه قوه قضائیه برای انجام ماموریت های مهم داشته باشند.

دررابطه با پدیده شاندیز هنوز کسی دستگیر نشده

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری درباره پلمپ شرکت های زیرمجموعه مجتمع پدیده شاندیز گفت: پدیده شاندیز شرکت سهامی بوده که از طریق تبلیغات گسترده اقدام به جلب مشارکت و سرمایه گذاری از افراد بی‌شماری کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: از این شرکت شکایت های بی شماری به دستگاه قضا وارد شده و قوه قضائیه به طور جد نگران روند رسیدگی به این پرونده است. افرادی از مدیران دسته بالا و میانی سهامدار شرکت  مورد بازجویی قرار گرفتند، اما تحقیقات در خصوص ابعاد گسترده این پرونده همچنان در حال بررسی است.

وی دستگیری فرد یا افرادی را در خصوص پرونده پدیده شاندیز رد کرد و افزود: برخی از دلالان درگیر در این پرونده دفاترشان در طرح های بزرگ از جمله تهران و مشهد پلمپ شده و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری به عمل آمده است.

محسنی اژه ای در ادامه هر گونه مبلغ اعلام شده در خصوص کلاهبرداری از سوی مدیران و سهامداران شرکت پدیده شاندیز را رد کرد و گفت: تاکنون برآورد هزینه نهایی در خصوص کلاهبرداری این شرکت اعلام نشده است.

قرار مجرمیت برای ۳ نفر در پرونده بابک زنجانی صادر شده

وی در ادامه با اشاره به صدور کیفرخواست برای سه نفر از متهمان پرونده بابک زنجانی گفت: قرار مجرمیت در این پرونده با توجه به تعداد زیاد متهمان آن تنها برای سه نفر صادر شده است و اگر نماینده دادستان تایید کند کیفرخواست نهایی برای ۶ متهم بازداشت شده در این پرونده صادر خواهد شد.

وی افراد دستگیر شده و مورد بازجویی قرار گرفته در این پرونده را بیش از ۵۰ نفر برشمرد و گفت: اموال متهمان در داخل و خارج از کشور شناسایی شده و براساس تصمیم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی این اموال شناسایی و تقویم شده و در اختیار شرکت نفت قرار گرفته است.

اژه ای در ادامه با اشاره به اعتراض متهم و وکیلش درباره شناسایی اموال گفت: اعتراض متهم به هیات سه نفره ارسال شده است و به دنبال آن برای سه نفر از متهمان اصلی پرونده کیفرخواست صادر می شود.

اژه ای از ردیابی اموال منقول و غیر منقول متهمان پرونده در داخل و خارج از کشور نام برد و گفت: با توجه به عدم همکاری متهمان دستگیر شده بسیاری از اموال متهمان در داخل و خارج از کشور شناسایی شده اما با توجه به معادل سازی اموال شناسایی شده بر حسب یورو و دلار گفت همچنان این اموال تکافوی کل بدهی متهمان را نمی دهد.

اژه ای گفت: قرار مجرمیت متهمان در دو هزار صفحه تهیه و در اختیار دادستان قرار گرفته است.

وی با اشاره به ابعاد گسترده پرونده گفت: رسیدگی دقیق به کیفرخواست صادر شده ممکن است زمانبر باشد اما با توجه به قول بازپرس پرونده سعی می کنیم تا پایان سال جاری اولین جلسه رسیدگی به اتهام متهمان برگزار شود.

تلاش برای رسیدگی سریع به پرونده حادثه گلپایگان

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به تلاش خوب دستگاه انتظامی در شناسایی و دستگیری عاملان حادثه گلپایگان گفت: تا متهمی دستگیر نشود قوه قضاییه نمی تواند درباره عاملان آن تصمیم گیری کند.

وی با اشاره به سوابق متعدد کیفری متهم دستگیر شده گفت: بررسی ها نشان می دهد متهمان در طول هشت سال گذشته با راه اندازی یک باند بزرگ اقدام به ناامنی در برخی از استان ها و شهرهای مرکزی کشور کرده اند.

وی گفت: تلاش نیروی انتظامی برای شناسایی متهمان و دستگیری آنها قابل تقدیر است و انتظار این است که رسیدگی به این پرونده در دستور کار سریع ماموران قوه قضاییه قرار گیرد.

اژه ای با اشاره به اینکه در پرونده حادثه تیراندازی در گلپایگان چندین فقره قتل وجود دارد افزود: با توجه به هشدار سه نفر از ماموران نیروی انتظامی و دو نفر از شهروندان در جریان فرار متهمان و همچنین اعتراف متهم دستگیر شده به چند قتل دیگر شناسایی خانواده اولیای دم و رسیدگی به پرونده آنها باعث تغییر در روند رسیدگی به پرونده می شود. با این وجود قوه قضاییه نهایت تلاش خود را به کار می بندد تا پرونده متهم دستگیر شده هرچه سریع تر بررسی و تعیین تکلیف شود.

جزئیات برخی پرونده های مهم قضایی

سخنگوی دستگاه قضا همچنین در مورد برخی پرونده های قضایی توضیح داد:

۱- آخرین وضعیت پرونده رییس جمهور سابق : حکمی صادر نشده است.

۲- پرونده کرسنت: پرونده هنوز در حال رسیدگی است.

۳- پرونده توقیف یک روزنامه و بازداشت یک خبرنگار: این دو پرونده ارتباطی با هم ندارند، روزنامه به دلیل درج مطالب خلاف قانون و خبرنگار به دلیل اتهام دیگری بازداشت شده است و خانواده او هم مطلع هستند.

۴- برداشت دولت از صندوق ذخیره ارزی: سازمان بازرسی توضیحات لازم را داده است.

۵ -پرونده یکی از مدیران شهرداری: هنوز در دادسرا است و قرار نهایی صادر نشده است.

۶- پرونده جاسوسی: اگر دیوان عالی حکم ۱۰ سال حبس را نقض کرده دوباره به شعبه هم عرض می رود و اگر دوباره دیوان عالی آن را نقض کند به هیات عمومی خواهد رفت.

۷ -پرونده تامین اجتماعی: تمامی گزارش های مجلس و جزئیات پرونده در حال رسیدگی است.

۸ – پرونده پاساژ علاء الدین: شکایتی از سوی شهرداری نشده و قوه قضائیه هم ورود پیدا نکرده است اما باید مسئولان دقت کنند که چنین تخلفاتی رخ ندهد.

۹ -گفته شده انتشار برداشت دولت از صندوق ذخیره ارزی محرمانه بوده، آیا این اتهام است: انتشار این اخبار محرمانه نبوده است.

۱۰- آیا فعالیت پدیده شاندیز متوقف شده است: متوقف نشده فقط دفتر دلال ها پلمپ شده است .

در ادامه این نشست  محسنی اژه ای در پاسخ به این که در سال ۸۸ رئیس سازمان مسکن و شهرسازی مشهد به معاون دادستان مشهد گفته است این پروژه مجوز ندارد و بعد از آن یعنی دو سال بعد دادستان مشهد در نامه ای به رئیس قوه قضائیه درخواست توقف تبلیغات را می کند، گفت: یک دستگاه از دستگاه اجرایی معترض شده و از سوی دیگر در همان زمان استاندار وقت هم حمایت کرده و شهرداری هم مجوز ساخت را داده است، الان مدعی العموم وارد شده و رسیدگی به آن کمی زمان می برد. باید سئوال کنیم که شما که مجوز صادر کرده اید، حق صدور جواز را داشته اید؟ آیا داخل حریم شهری بوده یا نه؟ باید بگویم اینکه ساده از کنارش می گذریم درست نیست چون نمی خواهیم بر اساس جوسازی ها تصمیم بگیریم. ما از مدتها قبل وارد شده ایم اما اختلاف میان چند دستگاه است.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در مورد اینکه برخی عنوان می کنند که سران فتنه جرمی مرتکب نشده اند، گفت: این برای مردم روشن است و آنها می فهمند چرا که قطعا جرایمی رخ داده است و باید منتظر ماند کیفرخواست در وقت مشخص صادر شود و تا روزی که زمینه محاکمه فراهم شود دستگاه قضایی همچنان آمادگی خود را برای این محاکمه اعلام می کند.

محسنی اژه ای در مورد پرونده یک شرکت بیمه گفت: این پرونده در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح و به دادسرای تهران ارسال شده است و هم اکنون در حال رسیدگی است.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه به تخصیص شعبه تخصصی ورزش در یکی از دادگاه های تهران اشاره و تاکید کرد: تلاش قوه قضائیه بر رسیدگی تخصصی به جرایم گوناگون در حوزه های مختلف است تا جایی که اگر با افزایش بودجه قوه قضائیه در سال جدید موافقت شود، قوه توان آن را خواهد داشت که برای تمام مسائل حقوقی و قضایی، شعب یا دادگاه ویژه راه اندازی نماید.

سخنگوی دستگاه قضا در باره اظهارات علی مطهری در نامه ای که به رئیس قوه قضائیه  منتشر کرده گفت: برخی مطالب مطهری کذب محض است و حتی تعقیب قضایی دارد که در آینده پاسخ آن را خواهیم داد. وی حدسی را مطرح کرده که دور از شان یک نماینده است چرا که اصلا آقای مطهری در جلسه حضور نداشته و با ابزار سیاسی نمی توان با قانون برخورد کرد و این کار صحیحی نیست و این موضوعات نخ نما شده است.

اژه ای در بخش دیگری از سخنان خود از استقبال مردم از رسانه ای شدن فساد در دستگاه های اداری و اجرایی سخن گفت و افزود: هر آنچه سبب بی اعتمادی و تشویش اذهان عمومی می شود باید برطرف شود.

وی با اشاره به اعلام مبلغ فساد ۱۲ هزار میلیارد تومانی در رسانه ها گفت: انتشار اخبار بدون پشتوانه باعث تشویش اذهان عمومی می شود. اصل مطلب نباید سیاه نمایی و بزرگ نمایی شود. مردم از افشای زد و بندهای اداری خوشحال می شوند اما شنیدن حقیقت هر آنچه هست باید مدنظر رسانه ها قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره پرونده مرتضوی و ابهاماتی که در روند رسیدگی به آن وجود دارد گفت: قرار کفالت متهم به قرار وثیقه تغییر نکرده است و پرونده در دادسرا همچنان در حال بررسی و رسیدگی است.

اژه ای با اشاره به رای حکم دادگاه بدوی معاون اول رئیس جمهور سابق گفت: رای دادگاه بدوی به دیوان رفته است و دیوان هنوز رای نهایی را صادر نکرده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

حامد کیانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×