» عمومی » ورزشی » خليليان: با فرکي قهرماني آسيا را مي خواهيم
ورزشی

خليليان: با فرکي قهرماني آسيا را مي خواهيم

دی 12, 1393 007

مديرعامل باشگاه سپاهان در سومين کنفرانس فصلي خود و در اولين روز سال نو ميلادي ميزبان اهالي رسانه اصفهان بود
به گزارش “ورزش سه”، مهرزاد خلیلیان مدیرعامل باشگاه سپاهان بر مبنای قول قبلی خودش بازهم میزبان اهالی رسانه اصفهان بود تا به سوالات آنها در مورد شرایط باشگاه سپاهان توضیح دهد و از طرف دیگر آغاز سال نو میلادی هم فرصت خوبی را فراهم کرد تا سپاهانی‌ها در این مراسم از تعدای از ارامنه فعال در ورزش باشگاهشان چه در سالهای گذشته و چه در زمان حال تجلیل به عمل بیاورند.

در ادامه مشروح صحبتهای مدیرعامل باشگاه سپاهان در این نشست حدوداً سه ساعته را می‌خوانید.

اصفهانی‌ها به حقوق همه ادیان احترام می‌گذارند
زاد روز پربرکت حضرت مسیح و سال نو میلادی را تبریک می‌گویم به ارامنه جهان و ارامنه‌ای که در اصفهان زندگی می‌کنند. خوشبختیم در شهری زندگی می‌کنیم که از همه ادیان مختلف دور هم جمع شده‌اند و اگر دقت کنید چیزی حدود سه هزار سال پیش یا کمتر در فرودست اصفهان در منطقه جوباره تعدادی از مهاجران یهودی را داشتیم در زمان سلطنت داریوش و کشور ایران توانسته مهد تمدن باشد به خاطر اینکه هر کسی به هر نوعی که به اینجا آمده را به خودش جلب کرده است. در این سی سال افاغنه زیادی مهمان ما بودند و خوشبختیم که در ماه پیش تیم ملی واترپلو افغانستان به ایران آمد و این برای ما جالب بود.

ملت‌هایی که نزدیک ما هستند از وجود ایرانی‌ها بهره برده اند. ارامنه هم که حدود سیصد سال پیش در جلفا جایگزین شدند و بناهای تاریخی و تمدن سازی دارند. اداب و رسوم و فرهنگ جداگانه داشتند که برای ما محترم بوده و این قابل ستایش است. البته از گذشته‌های بسیار دور زرتشتیان هم بودند و خود باشگاه سپاهان نزدیک آتشگاه قرار دارد و بعد هم مسلمانان و به ویژه شیعیان در این مکان حضور دارند که الان اصفهان دارالمومنین است. از طرف دیگر با وجود حضور این همه قوم مختلف هیچگونه جنگ داخلی سراغ ندارید چون اصفهانی‌ها به حقوق یکدیگر احترام می‌گذارند. خوشبختیم که در حوزه ورزش هم این اتفاق افتاده و مردم در صلح و صفا زندگی می کنند و این فرصت خوبی برای ما است که بتوانیم با تکیه بر اتفاقات گذشته به فکر حال و آینده باشیم. از طرفی ماه میلاد حضرت رسول و هفته وحدت داریم که پیامبر ما پیامبر رحمت العالمین است.

قهرمانی باشگاهی در آسیا کمتر از قهرمانی ملی نیست
در حوزه ورزش حرفه ای باید دقت کنیم و اگر بخواهیم نقد کنیم باید گفت که باشگاه سپاهان با وجود قدمت ۶۰ ساله هنوز از داشتن یک ورزشگاه اختصاصی محروم است. افتخار می‌کنیم به مجتمع فولاد مبارکه که پس از شش ماه پیگیری مرتب برای در اختیار گرفتن مجموعه نقش جهان در نهایت توافقنامه اولیه امضا شد که مجتمع فولاد بتواند ورزشگاه نقش جهان را تحویل بگیرد و بعد از بهره برداری تحویل سپاهان دهد و این خبر خوبی برای ماست. امیدوارم سپاهان به واسطه قدمت و مکتب شاهینی اهداف ورزشی را چه در ایران و چه در آسیا رعایت کند.

در مجمع هیات رئیسه لیگ خواهش من هم از کفاشیان و هم از وزیر محترم این بود همانطور که بالا رفتن پرچم تیم ملی مسئله اصلی ماموریت های فدراسیون فوتبال است و در تمامی رده ها به این مسئله توجه می‌شود فکر می‌کنم قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا به هیچ از عنوان کمتر از قهرمانی جام ملت‌ها نیست شاید برخی از زمان‌ها حتی مهم تر هم باشد. ولی این نگاه حرفه ای نسبت به مجموعه باشگاهی فوتبال کشور دیده نمی‌شود و بینشی که ما به سیستم باشگاه داری و فوتبال حرفه ای داریم به میزان هزینه هایی که انجام می دهیم به نظر نمی آید که قابل مقایسه با کشورهایی مثل ترکیه و حتی کشورهای درجه دویی مثل اندونزی و مالزی باشد. در حوزه ورزش حرفه ای باید توانمندی را از یک طرف و سازکار را از طرف دیگر به مسئولین نشان دهیم تا آنهایی که پرچم فوتبال دستشان است بدانند ماموریت اساسی قهرمانی در جام باشگاه های آسیا است که بیش از ۲۵ سال است هیچ باشگاهی در کشور موفق نشده و این دلیل در باشگاه ها نهفته نیست بلکه در ساختار فوتبال کشور ما است و باید کسانی که کارشناس هستند وآسیب شناسی می کنند و مسئول این کار هستند به دنبال تحلیل این مسئله باشند. برا ما فرقی ندارد که دو بازیکن مان بروند تراکتور و در جام باشگاه های آسیا بازی کنند و خیلی هم خوشحال می شویم چون تراکتور هم باشگاه این کشور است و اگر نگاه ملی نباشد این فرصت‌های طلایی از ایرانی‌ها گرفته می‌شود چنانکه از سپاهان گرفته شد.

سپاهان و برنامه هفت ساله
از یک طرف با توجه به تکمیل احتمالی نقش جهان و زحمات پرسنل باشگاه، هیات فوتبال و شهردار و بقیه اهالی فوتبال که دوست دارند سپاهان قهرمان شود ما نباید تنها به یک قهرمانی قانع شویم. ما هشت قهرمانی داریم ولی زیرساختها هنوز درست نیست و هنوز حداقل چمنهای اختصاصی سپاهان را در اختیار نداریم. همکاران من در حال نهایی کردن برنامه هفت ساله باشگاه هستند که پیش نویس آن به مجتمع فولاد رفته و در هیات مدیره تصویب شده وامیدوارم که در مرحله آتی ضمن به اجرا رسیدن به اعتبارات لازم برسد وچمنهای مختلفی که در اختیار نونهالان و نوجوانان قرار میگیرد اینده بهتری را برای ورزش شهر و کشور رقم بزند. امیدواریم به مرز باشگاه داری نزدیک شویم و نه تیمداری.
می دانیم که اولویت یک ما طبق معمول تیم فوتبال بزرگسالان است. می توان در زمینه های دیگر هم وارد فعالیت اقتصادی شد مثل ادوکلن سپاهان، آب معدنی سپاهان و دستمال کاغذی سپاهان. هر کسی می تواند بیاید جلو چون ما وارد کار تولید نمی شویم و فقط برند در اختیار می گذاریم و هزینه شصت سال زحمت و سابقه را میگیریم. حضور هندبال افتخار ما بود که با هشتاد درصد بازیکن بومی در لیگ شرکت کرد، واترپلو همینطور، دوچرخه سواری، تیراندازی و البته کاراته.

سعی می‌کنیم در این چند رشته ریزش نداشته باشیم و البته افزایش هم ندهیم. اداره کردن باشگاه ساز و کارهای خودش را لازم دارد. از لحاظ حرفه ای این توانایی در مدیران هست اما چالشهای مالی زیادی داشته ایم ولی نرفتیم نق بزنیم و این چیزی را حل نمی کند که دایم ناله کنیم که نداریم. سپاهان حتما داشته که هشت بار قهرمان شده ولی اولویتها از یک طرف و قوانین دیگر مثل بحثهای مالیاتی به شدت فشار آورده بود و ما دین های زیادی داشتیم و از حدود ده ماه پیش تا به امروز حدود پنجاه درصد آن دیون را خداروشکر پرداخت کردیم.

۲۳ دی ماه را فراموش نکنید چون سالروز تاسیس مجتمع فولاد مبارکه است و با وجود اینکه دوم آبان برای ما مهم است ولی خودمان هم می دانیم اگر فولاد نبود سپاهان در این ده سال به شرایط خوبی نمی رسید. اوج کار سپاهان متعلق به این ده سال اخیر است. قرار است در ۲۳ دی ماه رئیس فدراسیون دوچرخه سواری به اصفهان بیاید و درهمایش دوچرخه سواری شرکت کند.
افتتاح هتل آفتابگردان را هم در ورزشگاه صفائیه داریم. یک برنامه با چهار هزار نفر ساعت کار حدود یک سال و نیم در باشگاه خاک خورده و ما توانستیم با کمک فولاد مبارکه این را به جریان بیندازیم. برنامه شبیه به یک برنامه استراتژیک است و یک برنامه صد درصد صنعتی تجاری و مدیریتی نیست و تلفیقی از اینها است. چند هدف داریم که یکی قهرمانی در جام باشگاه های آسیا است. یکی حضور در جام باشگاه های جهان است. یکی قهرمانی هندبال در آسیاست و دیگری افزایش تعداد هوادار تا صد هزار نفر، یکی هم تجاری سازی برند باشگاه.

وقتی هدف گذاری می شود یک سری ساز و کار لازم است و ما آنها را نوشتیم. مثلا مسئول اکادمی معلوم است که تا سال بعد باید چکار کند. فولاد مبارکه خودش کمپانی بزرگ با برنامه است و ۶۰ هزار کارمند دارد. این کمپانی هیچوقت بی برنامگی را نمی پذیرد و دایم حسابرسی می شویم. اگر به صددرصد برنامه هم نرسیم مشکلی نیست چون باشگاهی که برنامه داشته باشد بهتر از بی برنامگی است. در قرن ۲۱ نمی شود باشگاهی بی برنامه جلو برود و قهرمان شود. همه افکار ما برنامه را برای خودشان فرهنگ می دانند. ما تنها باشگاهی هستم که در فیفا عنصر داریم. باشگاه سپاهان هویت دارد و اصیل است و تلاش است در کشور هم اول شویم آن هم با برنامه محقق می شود.

داستان تکمیل ورزشگاه نقش جهان
حدود ۱۷ فروردین بود که آقای طرفه نژاد معاون عمرانی استاندار به من زنگ زد و خواستند که کمیسیونی تشکیل شود و گزارشی در مورد نقش جهان به ایشان انعکاس داده شود. همان زمان مدیر کل به شدت پیگیر گزینه هایی برای اتمام ورزشگاه شدند و خوشبختانه بازدید، گزارشات و جلساتی با آقای سبحانی مدیر عامل کارخانه فولاد مبارکه داشتیم و شهردار محترم اصفهان و دو بخش خصوصی هم پیگیر ماجرا بودند. اما اساس کار مربوط به سفر آقای جهانگیری است و دیدارشان از اصفهان و تعهدی که در زمان استانداری داشتند. بسیاری از طرحهای اصفهان در زمان استانداری ایشان انجام شده و آبادانی ویژه از اواخر سال ۸۱ -۸۲ مربوط به زحماتی است که ایشان کشیده بود و توانسته بود چند درصد از تولیدات سپاهان و ذوب را بگیرد و به ورزشگاه بزرگ اختصاص دهد.

اما اینقدر این پروژه بزرگ بود و تعویض های مکرر از ۸۲ تا ۹۲ که شش مدیرکل عوض شد و ضربات سنگینی به پیکر این پروژه ملی زد. بخشی از این مشکلات مربوط به تغییر سازمان اینجا بود بود که که هیات امنایی اداره می کردیم و با نظر سازمان ورزش، سازمان مسکن و شهرسازی واستانداری که سه امنای اصلی بودند. اینها هیات مدیره ای تعریف کرده بودند و حالت نیمه دولتی داشت. هم از ارتباطات شهری می گرفت هم از اعتبارات استانی و هم از اعتبارات ملی و مجموعه‌ای که دست به دست هم داد که فاز یک را تحویل دادیم و در آن زمان مسابقاتی هم برگزار شد.
یک سال و نیم مسابقات آسیایی برگزار شد و بعد که فاز دوم وارد شد متاسفانه هیات امنا را منحل کردند و دستور تسویه دادند و ورزشگاه کلا در اختیار دولت قرار گرفت که آن هم در اختیار وزات ورزش قرار داد. شرکت تجهیز همین نقشه را هم برای استخر انقلاب داشتند و من به هاشمی طبا گفتم که اگر این کار شود استعفا می دهم و بعد شهردار وقت اصفهان استخر را تکمیل کرد. اگر ساختار نقش جهان هم به هم نمی خورد تا الان چندین باره افتتاح شده بود. حتی سازه هایش هم عوض شده است. مجتمع فولاد مبارکه ورزشگاه بزرگ را قبول کرد که به سه شرط بسازد:

یک -هیچگونه مطالباتی از پیمانکار، دارایی و از غیره به عهده مجتمع فولاد نخواهد بود.
دو-کلیه انشعابات مخصوصا آبی که بتواند چمن را اداره کند. گاز، برق، تلفن همه بر عهده دولت باشد.
سه- معارضین هم همگی بر عهده دولت چون پاشنه آشیل معارضین هستند.
قرار بود که زمینهای جنبی هم برای استخر و سالن در اختیار گذاشته شود ولی اصل موضوع استادیوم است. چیزی که مجموعه فولاد تعهد کرده است بسازند، بهره برداری کنند و تحویل دهند. چیزی حدود بیست سال از زمانیکه بهره برداری شروع می شود. برآورد ما چیزی حدود ۲۵ الی ۳۰ میلیارد تومان هزینه است و یکماه فرصت هست برای انتخاب پیمانکار جدید چون پیمانکار قبلی بر اساس ماده ۴۸ خلع ید شده است و مجتمع فولاد باید پیمانکاری را به عنوان مجری انتخاب کند. شرکت تجهیز به عنوان ناظر در پروژه شرکت می کند و پیش بینی اتمام کار حدود ۲۴ ماه دیگر است.

تورنمنت دوستانه
ما منتظر تورنمنت مشهد هستیم. قطری ها قرار بود پول هتل و بلیت را بدهند بعد شرایط عوض شد و فعلا در حال کلنجار هستیم اما به احتمال نود درصد در تورنمنت مشهد شرکت می کنیم.

جایگاه IT در سیستم باشگاه داری سپاهان
فوتبال دنیا رو به جلو جرکت می کند و فیفا هفتاد درصد حجم مالی جام جهانی را خودش گرفت و فقط سی درصد به برزیل رسید که آن هم بابت توریست بود ولی اصل تبلیغات را فیفا به جیب زد و این مسئله نشان می دهد اگر سازمان لیگ به حمایت از باشگاه ها وارد عرصه مذاکره شود این چیز ناحقی نیست. نمی شود در باشگاه خوب عمل کرد اما به بازیکن پول نداد. بازیکن فنرباغچه ۵ میلیون یورو قیمتش بود. نمی شود بال را بست و گفت پرواز کن و باید از خود فوتبال پول در آورد. فوتبال یک صنعت است و درآمدزایی دارد. چرا ما استفاده نکنیم؟ فوتبال ثورت می آورد به شرطی که اداره کردنش فوتبالی و حرفه ای باشد. مسلما اگر الان سایت را به مزایده گذاشتیم نگاهمان تجاری سازی باشگاه است. اساس کار روی ای تی می چرخد و آینده سپاهان در آی تی است.

عدم وجود بازیکن سالاری در سپاهان
در دنیا بازیکن سالاری هست و نمی شود گفت کجا بیشتر است یا کمتر ولی معدل کار شخصیت فرکی و کاپیتانی سپاهان را ببینید. نمی گویم که باشگاه سپاهان از هر چیزی عاری است ولی در اینجا اسباب بزرگی هم وجود دارد. کاردار ایران در جده گفت مجموعه اخلاق مداری و اصول حرفه ای را بازیکنان سپاهان رعایت می کنند. ولی مطمئنا رفتارهای ما محور مردی همچون آقای فرکی است بازیکنان خودشان را نشان می دهند. بزرگتر ها با شیوه های دقیق و کوچکترها دقیقا در اختیار باشگاه هستند.

شایعه حضور در باشگاه پرسپولیس
به هیچ عنوان نه. به حضرت مسیح قسم می خورم که نه! (با خنده) این اولین جوک ۲۰۱۵ بود.

با فرکی قهرمانی آسیا را می خواهیم
از همان روزی که با ایشان قرارداد بستم به اوگفتم با شما قهرمانی آسیا را می خواهیم و با نیم فصل که نمی شود قهرمان آسیا شد. هیچ شرطی برای ادامه همکاری و یا قطع همکاری با همدیگر نگذاشتیم.

http://static1.varzesh3.com/files/picture/thumb/00957354.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×