» عمومی » فناوری اطلاعات » بررسی Butterfly 2، گوشی ضد آب
فناوری اطلاعات

بررسی Butterfly 2، گوشی ضد آب

آذر 18, 1393 1014

بررسی Butterfly 2، گوشی ضد آب HTC
اچ‌تی‌سی باترفلای 2 شاید بهترین نمونه گوشی‌های هوشمند این کمپانی تایوانی نباشد. اما عضوی از یک خانواده خوب به‌شمار می‌رود. اچ‌تی‌سی Butterfly 2 از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزار ویژگی‌های خوبی دارد. از جمله می‌توان به صفحه‌نمایش باکیفیت، بلندگوهای استریو و رابط‌کاربری HTC Sense 6 اشاره کرد.
اچ‌تی‌سی همیشه یک گوشی  بسیار قدرتمند در بازار دارد که در ردیف برترین‌ها قرار بگیرد. به طور مثال، می‌توان به اسمارت‌فون One M8 اشاره کرد که همتای ویندفوزنی به نام One E8 نیز دارد. البته One E8 برخلاف همه گوشی‌های اچ‌تی‌سی از جنس فلز ساخته نشده است و پلاستیکی و از جنس پلی‌کربنات است. این جنس بدنه باعث می‌شود وزن دستگاه کاهش بیابد. گوشی باترفلای 2 نیز دقیقا از همین جنس ساخته شده است.

 

گوشی ضد آب HTC,گوشی اچ‌تی‌سی باترفلای 2,گوشی هوشمند

 

این گوشی ویژگی ممتاز دیگری نیز دارد و آن ضدآب بودن بدنه آن است. باترفلای 2 با گواهی‌نامه IP57 عرضه شده است.
طراحی و کیفیت ساخت
اچ‌تی‌سی Butterfly 2، از نظر طراحی بسیار شبیه دیگر اعضای خانواده خود است. لبه‌های گوشی به خوبی و در محل درست خمیدگی دارند، نمایشگر جلوی بدنه کاملا صاف و تخت است و در اطراف نمایشگر نیز بلندگوهای استریو جای داده شده‌اند.  البته برخی موارد طراحی این گوشی چندان جالب نیست. به طور مثال، پلاستیک شفاف برای گوشی‌هایی که مناسب بیزینس هستند، چندان جنس خوبی به‌شمار نمی‌رود.
دوربین دوگانه‌ای در پشت دستگاه تعبیه شده است و نشان می‌دهد اچ‌تی‌سی از سیستم همیشگی اولتراپیکسل 4 مگاپیکسل خود دست کشیده است. البته جالب است بدانید، این دوربین با اینکه 13 مگاپیکسل است اما از دوربین‌های 13 مگاپیکسل موجود در One E8 و Desire 816 بسیار بهتر کار می‌کند.

 

گوشی ضد آب HTC,گوشی اچ‌تی‌سی باترفلای 2,گوشی هوشمند

اچ‌تی‌سی باترفلای 2، در سه رنگ متنوع عرضه می‌شود. دو مدل از آن پرداخت نهایی براق آبی و قرمز دارند. رنگ سوم، رنگ سفید است که به صورت مات عرضه می‌شود.
اچ‌تی‌سی باترفلای 2، ویژگی‌های بارز موجود در گوشی‌هایی همچونOne M8  را ندارد. البته به طور کلی طراحی قابل قبولی دارد. کلیدها در جاهایی که انتظار دارید، کار گذاشته شده‌اند. اما پلاستیک بدنه موجب شده است تا همانند نسخه‌های پیشین، خوش‌دست نباشد. قاب پشت بدنه این دستگاه کمی خمیدگی دارد. بافت‌دار نیز هست که از سر خوردن گوشی از دست جلوگیری می‌کند. وزن این موبایل 151 گرم است که به نسبت پلاستیکی بودن کمی سنگین به نظر می‌رسد.
با نگاه کردن به اچ‌تی‌سی باترفلای 2، نمی‌توانید تصور کنید این گوشی گواهی‌نامه IP دارد. در هیچ بخش آن هیچ پوشش یا کاور اضافه‌ای وجود ندارد. حتی پورت‌های میکرو یواس‌بی و سوکت هدفون آن نیز درپوش ندارند. اما گوشی کاملا ضدآب است و می‌توان آن را تا عمق یک متر در آب فرو برد.
صفحه نمایش
اچ‌تی‌سی باترفلای 2، صفحه نمایش 5 اینچ با رزولوشن 1080×1920 پیکسل دارد. این مشخصات مشابه گوشی‌های One M8 و One E8 خود اچ‌تی‌سی است. تراکم تصویر نمایشگر نیز 441 پیکسل در هر اینچ است. این نمایشگر وضوح و کیفیت بسیار خوب دارد. از جمله باید به کنتراست بسیار عالی تصویر اشاره کرد که در هر دو حالت نور 50 و 100 درصدی، تصاویر کاملا زنده و شفاف با کنتراست عالی ارائه می‌دهد. این میزان کیفیت را می‌توان در گوشی‌هایی همانند آیفون 6 اپل یا One M8 و E8 اچ‌تی‌سی مشاهده کرد.

 

گوشی ضد آب HTC,گوشی اچ‌تی‌سی باترفلای 2,گوشی هوشمند

 

این نمایشگر نقاط ضعفی هم دارد. به طور مثال، در نورهای شدید یا در بیرون خانه  و زیر نور مستقیم آفتاب، محتویات نمایشگر خوانایی لازم را ندارند. اما زاویه دید آن خوب است.

 

گوشی ضد آب HTC,گوشی اچ‌تی‌سی باترفلای 2,گوشی هوشمند

باتری
گوشی موبایل Butterfly S، باتری بزرگ 3200 میلی آمپر ساعتی دارد و به همین دلیل، کمی جای تاسف دارد که گوشی جدید اچ‌تی‌سی، یعنی  Butterfly 2 با باتری 2700 میلی آمپر ساعتی عرضه شده باشد. در تست این باتری مشخص شد که این باتری از Butterfly S عمر کوتاه‌تری نیز دارد. گوشی عرضه شده در سال گذشته میلادی، 81 ساعت استفاده را پاسخ‌گو است اما باترفلای 2 فقط 66 ساعت استفاده را دوام می‌آورد. این اندازه کم نیست اما در مقایسه با دیگر گوشی‌ها چندان جذاب و قابل قبول به نظر نمی‌رسد.

 

گوشی ضد آب HTC,گوشی اچ‌تی‌سی باترفلای 2,گوشی هوشمند

در تست میزان شارژدهی باتری باترفلای 2، این گوشی در همه بخش‌ها همانند وب‌گردی، مکالمه و … خوب بود و تا 10 ساعت و نیم پخش ویدئو را پاسخ‌گو است.
دوربین دوگانه، عدم حضور اولتراپیکسل
دوربین اچ‌تی‌سی باترفلای 2 دیگر آن سیستم اولتراپیکسل 4 مگاپیکسل موجود در One M8 را ندارد و ترجیح داده است همانند One E8، Desire 816 و One mini 2، دوربین 13 مگاپیکسل داشته باشد. این دوربین عکس‌های بهتر با کیفیت بالاتر ارائه می‌دهد. دوربین Duo این گوشی افکت‌های بسیار جالب و خوبی دارد. دیافراگم آن f/2.2 است. به این مفهوم که به اندازه دیافراگم One M8، عریض (واید) نیست. اما با دوربین 5 مگاپیکسل دوم این گوشی که دیافراگم f/2.0 دارد، هم‌عرض است.
باترفلای دو دوربین دومی هم در بالای لنز 13 مگاپیکسل دارد. دوربین دوم موجب عمق‌دار شدن عکس‌ها می‌شود و قابلیت این را دارد تا در حالت‌های Foregrounder،  Colorize ، Seasons  و استریوسکوپیک تصویر زمینه را تار کند (UFocus) کند و به تصویر عمق ببخشد.

 

گوشی ضد آب HTC,گوشی اچ‌تی‌سی باترفلای 2,گوشی هوشمند

برخلاف دوربین‌های 13 مگاپیکسل، اچ‌تی‌سی در این دوربین ویژگی‌های خوب UltraPixel را نیز در خود دارد. به این مفهوم که کاربر می‌تواند از عکس‌هایی که بر می‌دارد، ویدئوهای 3 ثانیه‌ای تهیه کند یا بعدها از میان عکس‌ها و ویدئوها، کلیپ‌های کوتاه بسازد و با دوستانش به اشتراک بگذارد.
از امکانات این دوربین باید باید به HDR، پانوراما، (با سطح افق دیجیتال)، ژئوتگینگ و افکت‌های تصویری اشاره کرد. تنظیمات پیشرفته این دوربین مخفی هستند و باید آنها را از منو پیدا کنید. این تنظیمات شامل حساسیت نوری، تعادل نور سفید و تنظیم میزان نوردهی هستند.
به طور مثال، کلیک و نگه داشتن انگشت روی صفحه‌نمایش، نوردهی خودکار و فوکوس خودکار را قفل می‌کند. از کلیدهای تنظیم صدا می‌توانید برای بزرگ‌نمایی استفاده کنید. گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی Butterfly 2، دوربین 5 مگاپیکسل در جلو دارد که به حسگر BSI مجهز است و گزینه اختصاصی برای «سلفی» برداشتن دارد. از قسمت منو می‌توانید شاتر لبخند را فعال و درجه Make-up را تنظیم کنید.
مقایسه کیفیت عکس
در مقایسه عکس‌های اچ‌تی‌سی باترفلای 2، باید گفت کیفیت آنها بسیار عالی هستند و می‌توان آن را با عکس‌ دوربین‌های گوشی‌های هوشمند برتر بازار مقایسه کرد.

 

گوشی ضد آب HTC,گوشی اچ‌تی‌سی باترفلای 2,گوشی هوشمند

فیلم‌برداری
اچ‌تی‌سی باترفلای 2، با رزولوشن 1080p و سرعت 60 فریم در ثانیه و همچنین کیفیت فول  اچ‌دی و سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری می‌کند. البته گزینه سومی هم دارد که با رزولوشن 720p و سرعت 120 فریم در ثانیه فیلم‌برداری می‌کند. متاسفانه این دوربین قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت 4K (4 هزار پیکسل) ندارد.

 

گوشی ضد آب HTC,گوشی اچ‌تی‌سی باترفلای 2,گوشی هوشمند

باترفلای 2 به صورت پیش‌فرض با کیفیت 1080p و سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم ضبط می‌کند. نرخ بیت این تصاویر 20 مگابیت در ثانیه است. نرخ صدای ویدئوها در بالاترین حد و 192 کیلوهرتز قرار دارند و کیفیت استریو با نرخ سمپلینگ 48 کیلوهرتز دارند.
فیلم‌هایی که با کیفیت 1080p و سرعت 30 فریم در ثانیه برداشته می‌شوند، به خوبی همه جزئیات تصویر را ثبت می‌کنند و نور و وضوح تصاویر نیز عالی است. کیفیت صدای ویدئوها نیز خوب و واضح است. فقط باید در مورد رنگ‌های ویدئوها اعتراض کرد که کمی رنگ‌ورورفته به نظر می‌رسند. نور سفید نیز بیش از اندازه گرم است و رنگ‌ها را آن‌طور که باید طبیعی نمایش نمی‌دهد.
کلام آخر
گوشی Butterfly اصلی اچ‌تی‌سی، گوشی قابلی بود اما خیلی چشمگیر نبود. به ویژه وقتی پرچمدارانی همانند خانواده One وارد عرصه شدند، باترفلای‌ها در حاشیه قرار گرفتند و کمتر مورد توجه کاربران این شرکت تایوانی بودند. اما اچ‌تی‌سی باترفلای 2 همه تلاش خود را کرده است تا این وضعیت را تغییر دهد و خود را از زیر سایه Oneها بیرون بکشد.

 

گوشی ضد آب HTC,گوشی اچ‌تی‌سی باترفلای 2,گوشی هوشمند

اچ‌تی‌سی  Butterfly 2، تراشه 64 بیتی اسنپ‌دراگون 801 دارد. شاید از این لحاظ است که می‌توان آن را در ردیف برترین‌ها قرارد داد. رزولوشن نمایشگر آن نیز UHD است. البته باید اشاره کنیم، رنگ‌های این نمایشگر سردتر از حالت طبیعی هستند. این گوشی امکانات خوب و ویژگی‌های دو گوشی One E8 و One M8 را در خود جمع کرده است و در عین حال، ضدآب نیز هست.
شاید باترفلای 2 از نظر طراحی یا کیفیت ساخت و جنس بدنه حرفی برای گفتن نداشته باشد، اما با داشتن گواهی‌نامه IP57 و دوربین 13 مگاپیکسل با بهره‌گیری از ویژگی‌های اولتراپیکسل می‌تواند طرفداران بسیاری در سراسر جهان برای خود بیابد. این دوربین، نعمت‌های هر دو دنیا را در خود دارد. حسگر آن رزولوشن بالا و تنظیمات Duo دارد که به تصویر عمق و بُعد می‌دهد.
قیمت این گوشی در حال حاضر، حدود یک میلیون 500 تا یک میلیون و 600 هزار تومان است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

حامد کیانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×