» اخبار ایران و جهان » در مذاکرات اخیر جلو رفتیم/ مجلس صامت و خاموش خاصیت ندارد
اخبار ایران و جهان

در مذاکرات اخیر جلو رفتیم/ مجلس صامت و خاموش خاصیت ندارد

آذر 11, 1393 005

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه نگاه یک، به مناسبت فرا رسیدن دهم آذرماه، سالروز شهادت مدرس و روز مجلس گفت: ویژگی‌ها و ابعاد شخصیتی مدرس متنوع است به همین دلیل وی دردانه‌ای در تاریخ سیاسی ایران است که با فضل و کمال، فقیه و مدبر بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدرس فراز و فرودهای تاریخ را درک کرده بود گفت: شهید مدرس شجاع و با شهامت بود و در دوره زندگی وی ایران توسط انگلستان، روسیه و عثمانی اشغال شد و استبداد درونی نیز به شدت وجود داشت اما در این شرایط پر اضطراب مدرس در مجلس از حقوق ملت دفاع کرد و مقابل سردار سپه ایستاد.

وی ادامه داد: زمانی که مطالب و صحبت‌های مدرس در مجلس را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که وی دغدغه توسعه ایران را داشت و به اقتصاد ایران و رونق تولید توجه بسیاری می‌کرد که این موارد در تاریخ شفاهی کمتر بروز کرده است.

لاریجانی افزود: مدرس در آن زمان به فکر راه‌آهن ایران بود و می‌گفت راه‌آهن این کشور را خود ایرانی‌ها باید بسازند چرا که ما معدن داریم بنابراین می‌توانیم به خودی خود نیز به این تکنولوژی دست پیدا کنیم.در مسائل مختلف در حوزه اقتصاد به تولید توجه و از کارآفرینان دفاع بی‌نظیری می‌کرد.

وی گفت: مدرس در دفاع از کشور مقابل اجانب دلیر بود و در قوانین کشور نیز دقت نظر داشت و به حق که حضرت امام (ره) به درستی از وی به عنوان نماد مجلس یاد کرده است.

مجلسی که نمایندگان مدرس وار داشته باشد ایده‌آل است

لاریجانی تاکید کرد: مجلسی که نمایندگانش مدرس وار باشد ایده‌آل است  نمایندگان مدرس وار باید فضل کافی برای اداره امور داشته باشند و ضمن آشنایی به مسائل شجاعت کافی برای پیگیری امور را نیز سرلوحه خود قرار دهند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد جایگاه نمایندگان وظایف قانونی‌ انها گفت: براساس قانون اساسی هر نماینده‌ای از هر شهر و حوزه انتخابیه‌ای در مقابل همه مسائل کشور مسئول است و هر چه تسلط بیشتری بر امور داشته باشد بهتر وظیفه قانونگذاری و نظارت خود را انجام می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته مدرس بودن یک نماینده در هر زمانی معنای خاص آن زمان را دارد.

مجلس پایه اصلی دموکراسی در کشور است/ کارنامه مجلس ایران پس از انقلاب در برهه‌های مضطرب می‌درخشد

وی همچنین در مورد جایگاه مجلس در نظام حکومتی گفت: در زمان مدرس نیز بحث تفکیک قوا نیز مطرح بود و ایشان از سه قوه مستقل از هم حمایت و آن را برای مشروطیت لازم می‌دانست. اما در عین حال نیز تاکید می‌کرد که نماد اصلی مجلس است و باید قدرت را کنترل کند.

وی تاکید کرد: هیچ جایی نمی‌تواند بر مجلس نظارت کند و هیچ کس نیز نمی‌تواند مجلس را منحل کند و مجلس در ایران چارچوب می‌گذارد و نظارت می‌کند.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه پایه اصلی دموکراسی در مجلس تبلور می‌یابد گفت: البته این مسئله به این معنا نیست که دستگاه‌های دیگر در ساختار دموکراتیک نیستند اما مجلس شالوده دموکراسی است.

لاریجانی با اشاره به عملکرد مجلس شورای اسلامی در برهه‌های حساس پس از انقلاب گفت: در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب بنی صدر به عنوان رئیس جمهور به کشور ضربه می‌زد و به جای اینکه در جایگاه یک مقام مسئول شرایط جنگ را مدیریت کند مرتب با همه از جمله قوه قضائیه، مجلس و حزب جمهوری اسلامی و شهید بهشتی و شهید باهنر و حتی افکار امام درگیر می‌شد و این در نهایت مجلس بود که او را عزل و کشور را راحت کرد.

وی ادامه داد: این اقدام فضای کشور را همگرا کرد مجلس تکیه‌گاه سایر قوا است کما این که در مسئله لانه جاسوسی نیز حضرت امام (ره) حل مسئله را به مجلس واگذار کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اختلاف نظرهای مجلس و سایر قوا عجیب نیست همه دستگاه‌ها و نهادها باید تمرین کنند که با نظارت مجلس و بعضا اختلاف نظرهایی که ممکن است پیش بیاید کنار آیند گرچه این اقدامات ممکن است در جایی گزنده باشد اما در نهایت به نفع کشور است.

علی لاریجانی در پاسخ به سوالی در تشریح وظایف مهم مجلس گفت: قانونگذاری به معنی بررسی شرایط کشور و تصویب قوانین با نیازهای روز و نظارت به معنی دقت و کنترل حسن اجرای قوانین وظایف ذاتی مجلس است.

نماینده مردم قم ادامه داد: در حال حاضر دیوان محاسبات نیز ابزار کنترلی است که هر 3 ماه یکبار گزارش‌های لازم را به مجلس می‌دهد.

برداشت از بانک مرکزی و عدم تخصیص سهم تولید از محل هدفمندی از تخلفات دولت قبل بود

رئیس مجلس تاکید کرد:مجلس نظارت کافی بر حسن اجرای قوانین دارد در دولت قبل قانون هدفمندی تصویب شد و در مجلس قید کردیم توجه به تولید ضروری است اما دولت توجه نکرد و  همین عدم تحویل بودجه تولید مشکلات امروز را در اقتصاد کشور به وجود آورد.

دکتر لاریجانی با اشاره به این تخلف گفت: در پی این تخلف دولت گذشته براساس ماده 206 آئین نامه داخلی گزارش این تخلف را قرائت و بعد از رای گیری به قوه قضائیه ارسال کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برداشت‌های دولت قبل از بانک مرکزی گفت: برخی از برداشت‌های دولت گذشته از بانک مرکزی خلاف قانون بود که منجر به رشد نقدینگی و تورم شد که گزارش این تخلف را نیز آماده و به قوه قضائیه ارائه کردیم.

لاریجانی سوال و تذکر به وزیر، تحقیق و تفحص و استیضاح از ابزارهای نظارتی نمایندگان در خانه ملت دانست و گفت:ساختار وظایف نمایندگان باید اصلاح شود اصل وظیفه نماینده قانونگذاری و نظارت است اما به دلیل نواقص ساختاری مقدار زیادی از وقت نماینده صرف مسائل منطقه می‌شود در حالی که این وظیفه ذاتی نماینده نیست.

رئیس مجلس گفت: شوراهای شهر و شوراهای محلی باید بخشی از وظایف پیگیری مسائل منطقه‌ای را دنبال کنند در حال حاضر شوراهای شهر اختیارات کافی ندارند و باید مقدار زیادی از وظایف حاکمیتی به شوراها داده شود.

برآیند کلی مجلس حمایت از دولت است/ مجلس صامت و خاموش خاصیت ندارد

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارنظرهایی دال بر وجود اقلیتی در مجلس برای به تقابل کشیدن مجلس و دولت گفت: من باور چندانی به این مسئله ندارم چرا که عقاید افراد با هم مختلف است و این موضوع در مجلس طبیعی است چرا که هر نماینده فرستاده بخشی از مردم است.

وی تصریح کرد: نباید مخالفت‌های موجود در مجلس را با دولت تقابل دو قوه تعبیر کنیم پارلمان ساکت و صامت خاصیتی ندارد، ممکن است برخی نمایندگان مسیر دولت را درست ندانند اما برایند کلی مجلس حمایت از دولت است و مجلس معتقد به لزوم فضا دادن به دولت برای پیشبرد امور است.

لاریجانی بسیاری از بحث‌ها در مورد تلاش مجلس برای چوب لای چرخ دولت گذاشتن را پروپاگاندای تبلیغاتی خواند و گفت: همیشه در پارلمان اختلاف نظر وجود دارد به خصوص حالا که فصل بودجه است و ممکن است برخی نمایندگان با دغدغه تولید و تورم حرف‌هایی بزنند اما این اختلاف نظرها تخصصی است نه سیاسی.

 علی لاریجانی با انتقاد از اینکه هر اختلاف نظری در مجلس عدم همراهی با دولت تلقی شود تاکید کرد: فضای بین قوه مجریه و مقننه باید بر مبنای همکاری و همیاری باشد اما این موضوع نباید بر استقلال مجلس سایه بیندازد چرا که عدم استقلال مجلس وظیفه نظارتی خانه ملت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی  در تشریح تعاملات دولت مجلس در اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: در مباحث اقتصاد مقاومتی مراوده و  همکاری مجلس با دولت بسیار خوب است کما این که مجلس قبل از دولت به بحث اقتصاد مقاومتی ورود کرد و با تشکیل کمیسیون تخصصی و تصویب قوانین پایه فضا را برای رشد و حمایت از تولید به عنوان رکن اصلی اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد.

وی ادامه داد : معاونت قوانین مجلس نیز کارهای جامعی در این خصوص انجام داده که این اقدامات در حال ادامه نیز هست به طور مثال بررسی شده است که چه قوانینی باید فسخ شود تا فضا برای تولید سالم و مناسب ایجاد کنیم.

لاریجانی افزود : کمیته‌ای نیز در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی در حال فعالیت و کار برای کمک به دولت در زمینه پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی است.

 پیگیری روش های کاهش فشار روی مردم از امتیازات دولت فعلی است

لاریجانی در مورد سیاست های دولت برای کاهش تورم گفت:در حال حاضر دولت می خواهد سرمایه بانک ها را افزایش دهد،اگر در دولت قبل این تصمیم گیری می شد قدری کارها به جلو می افتادند همچنین در مورد بحث سلامت که یکی از مهم ترین بخش های کشور بود سال گذشته تلاطمی از نظر بهداشت وسلامت در کشور هنگام آمدن لایحه بودجه به وجود آمد.

رئیس مجلس  افزود: در آن زمان مشکل دارو بود، بیمارستان ها درست کار نمی کردند و پول زیادی از مردم می گرفتند از این رو صحبتی در مجلس کردیم که چطور می توانیم این فشار را از روی مردم برداریم که بر همین اساس دو کار در مجلس صورت گرفت نخست این که یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را به بهداشت و درمان تخصیص دادیم و دیگر این که بخشی از یارانه را نیز به این حوزه اختصاص دادیم.

وی تصریح کرد: تا این پایه ها درست نشود، فضا برای کار نیز به وجود نمی آید یعنی کسی که بیمار دارد و مضطرب است تا این آرامش روانی پیدا نکند نمی تواند کار انجام دهد البته این پیشنهاد را به دولت قبل هم داده بودیم که از طریق یارانه ها بخشی از فشار بهداشت را از دوش مردم برداریم که استقبال نشد اما این دولت استقبال کرد و یکی از محاسن دولت فعلی این است که این گونه مسائل را خودش هم راغب است و از طریق وزرا پیگیر می کند تا کار راحت تر جلو برود.

علی لاریجانی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری برنامه نگاه یک مبنی بر اینکه آیا در نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی نتیجه لازم را به دست آورده ایم یا خیر، بیان داشت: در حال حاضر این مسأله خیلی منظم تر شده و داریم به سمت جلو می رویم و پیشرفت داریم اما کند است.

وی تاکید کرد:آشفتگی در وضعیت کشور از نظر تولید اقتصاد وجود داشت، وقتی این آشفتگی وجود داشته باشد نمی توان اقتصاد مقاومتی را شکل داد و وقتی تولید کننده احساس نکند فردا سودی در قبال سرمایه گذاری اش وجود خواهد داشت و وقتی تلاطم در قیمت ارز وجود داشته باشد، نمی تواند سرمایه گذاری کند اما اینکه شرایط کشور از نظر اقتصاد عمومی آرامشی پیدا کرده پایه مهمی برای اقتصاد مقاومتی است.

لاریجانی ادامه داد:مسأله دیگر این است که باید در بخش های تولیدی زمینه های رشد و تولید را فراهم کنیم، برای رشد اقتصاد چند مسأله مهم وجود دارد؛ یکی رشد در نهادهای تولید است، یعنی سرمایه و نیروی انسانی، بخشی مربوط به بهره وری است و بخشی هم مربوط به بخش هایی است که خالی از نظر اقتصادی است و می شود آنها را فعال کرد.

لاریجانی با ذکر مثالی گفت: مثلا باید دید چطور می توان ظرفیت خالی کارخانه ای که یک شیفت کار می کند یا 30 درصد آن فعال است را افزایش داد و اصلاح کرد؛ ما در هر سه بخش مخصوصا بهره وری مشکل داریم و سطح آن پایین است همچنین جاهای خالی در تولید هم زیاد داریم.

رئیس قوه مقننه همچنین تصریح کرد: عقل حکم می کند ابتدا در رابطه با ظرفیت های خالی توجه خاصی به بهره وری داشته باشیم که البته برخی از کارهایی که دارد انجام می شود کمک می کند اما مثلا اگر رقابت در تولید به وجود نیاید بهره وری هم بالا نمی رود.

عدم وجود رقابت در صنعت خودروسازی باعث کاهش بهره وری شده است

وی در ادامه به مشکلات صنعت خودرو سازی کشور اشاره کرد و گفت:چرا اتومبیل سازی ما مشکلات دارد – که البته در حال بهبود است- اما چون رقابت در آن زیاد نیست، مشکل دارد و باید قبول کنیم اگر رقابت در تولید نباشد بهره وری بالا نمی رود و هرچه هم توصیه و نظارت کنیم باید به جایی برسیم که فرد احساس کند اگر سرمایه گذاری برای تحقیق و توسعه اختصاص ندهد، تولید او را نمی خرند و شرکت دیگری می آید از او می برد.

وی افزود:چرا در دنیای امروز پول کلانی برای تحقیق و توسعه می گذارند چون سود آن را می برند اما وقتی شرکت بزرگی به وجود می آید، کالایی را تولید می کند و در جامعه با جمعیت زیاد ما فروش می رود، پول برای تحقیق و توسعه نمی گذارد.

وی با انتقاد از مدیریت معادن در کشور گفت: مقداری دچار حبس معادن شده و احتکار معادن می کنیم در صورتی که معادن بزرگی در دست دولت است که آن را رها نمی کند از این رو معادنی که زیر زمین است باید به تولید برسد تا زنجیره های تولید را علاج کند.

لاریجانی در ادامه با اشاره به جلساتی که با وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس برگزار شده است، خاطرنشان کرد: اکنون وی دستور داده است حتما معادن را در اختیار اشخاص قرار دهند، یعنی اگر در زمان مشخصی فردی از معدن استفاده نکرد آن را واگذار کنند که این امر باید عملیاتی شود و تا رقابت ایجاد کند این در حالی است که همه ایران پر از معدن است لذا چرا معدن را حبس کرده اید، کشور را که نباید نفتی اداره کرد.

رییس مجلس در ادامه به مشکلات بخش کشاورزی اشاره کرد وگفت: هنوز دچار عدم ثبات در این بخش ها هستیم؛ بنده اخیرا دیدم مرغداران خیلی مشکل داشتند و احساس کردم با وجود حجم کاری که آنها انجام می دهند با ضرر مواجه هستند و این نشان می دهد که ما حتما باید صادرات را فراهم کنیم و برای این کار نیز بازارهای خوب وجود دارد ضمن اینکه یکی از موضوعات در اقتصاد مقاومتی رشد صادرات بوده و این حلقه های متصل است که باید روی آن کار کرد البته باز هم قبول دارم سرعت کم است.

قوانین فعلی سازمان صداوسیما متناسب با قانون اساسی قبلی بوده و نیاز به تناسب دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص تلاش مجلس برای حل مشکلات فرهنگی کشور گفت؛ شاید ما احتیاج به قانونگذاری زیاد در این زمینه نداریم البته رادیو تلویزیون یک قانون اداره، متناسب با شرایط جدید قانون اساسی لازم دارد چون قانون فعلی متناسب با قانون اساسی قبلی است.

وی در ادامه داد:درکل در حوزه فرهنگ قانونگذاری زیاد نیاز نداریم بلکه توجه زیاد لازم داریم و نکته ای که رهبری معظم فرمودند در اقداماتی که دارد انجام می شود این است که پیوست فرهنگی در کار باشد که این کار خیلی معقول است.

وی افزود: مصوبه شورای انقلاب فرهنگی هم وجود دارد و در تئوری مهندسی فرهنگی بحث ها شده همچنین در مجلس هم قوانین لازم تصویب شده است اما مشکل اجرایی وجود دارد لذا تلاشمان در بودجه ریزی این است که به بخش های فرهنگی جهت بدهیم.

رئیس مجلس نهم در ادامه با بیان اینکه در حوزه فرهنگ دینی تلاش شده است که بودجه های خاص بگذاریم، تصریح کرد: در این چند سال در قانون بودجه ردیف هایی برای مؤسسات و بخش هایی که فرهنگ دینی کشور را تقویت می کند، دیده شده که خوب هم هست چون خیلی از مؤسسات هستند که خودشان کار می کنند و دولتی نیستند و ما کمکی به آنها می کنیم؛ این برای فرهنگ بهتر است تا یک دستگاه اداری برای کار فرهنگی ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: تولید باید به وسیله بخش های مردمی باشد و هرچه این بخش ها به بیرون واگذار شود بهتر است تا به صورت کارمندی و اداری تولید داشته باشیم چرا که  تولید به صورت کارمندی رخ نمی دهد، نه در صنعت، نه در رادیو تلویزیون و نه در جای دیگر.

 لاریجانی افزود: کاری که در دست مجلس است این است که به این مؤسسات کمک شود و تلاش داریم با شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباط نزدیک وجود داشته باشد و بودجه های متناسب برای این امر را در نظر بگیریم البته بحثی هم مطرح بود که ما در زمینه تسهیلات برای مراکز دینی مثل مساجد، حوزه های علمیه و مراکز دینی دیگر تسهیلاتی تهیه کنیم که در بودجه سالانه گذاشته ایم یا برخی از معافیت ها را برای آنها قائل شویم که البته چند روز پیش هم در قوانینی که در حال دائمی کردن آن هستیم، به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در رادیو تلویزیون موردهایی در سریال های الف وجود داشت که قبلا دولتی اجرا می شد مثلا سال های قبل دقیقه ای 600 تا 700 هزار تومان(که در زمان خود مبلغ بالایی بود) ولی بعد که به صورت خصوصی انجام شد دقیقه ای 300 هزار تومان درآمد، بنابراین اینکه بهره وری کار در رادیو و تلویزیون بالا رود خیلی مهم است.

 لاریجانی ادامه داد: گسترش کمّی در رسانه ملی باید همراه با ابتکاراتی باشد که از نیروی انسانی درست استفاده شود که البته در این جهت ما حتما کمک می کنیم؛ ضمن اینکه اقای سرافراز هم تشریف آوردند و من ایده های خوبی در ایشان دیدم که می توانند ان شاءالله یک حرکت نویی را در رادیو و تلویزیون ایجاد کنند.

امکان کاهش اختلافات در روند مذاکرات و نزدیکی طرفین مذاکره کننده

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در خصوص ارزیابی خود از روند مذاکرات هسته ای با گروه 5+1 گفت: روند مذاکرات رو به پیش است و دلیلی ندارد نگاه منفی به مذاکرات داشته باشیم همچنین گام هایی که تا کنون برداشته شده نشان می دهد در برخی مسائل درون مذاکرات قدری اختلاف نظرات زیاد است اما می توان اختلافات را کم کرد و آرام آرام به هم نزدیک شد.

رئیس مجلس تاکید کرد: به طور طبیعی در بعضی زمینه ها دارای اختلافات جدی با غرب و طرف های مذاکراه کننده هستیم، یکی از مسائل این بود که آنها نمی خواستند ایران غنی سازی داشته باشد که مقاومت ملت، ایستادگی کشور و راهنمایی های رهبری در این قضیه باعث تثبیت این مسأله شد و ما را از آن مرحله عبور داد که الان در حال تولید هستیم و اینکه مقدار زیاد مواد غنی شده داریم نشان می دهد ما تولید کننده هستیم.

وی تصریح کرد: این شرایط دلیلی ندارد خیلی نزاع داشته باشیم، آنها جدال می کردند ما به این نقطه نرسیم که رسیدیم و در همین راستا مقداری آنها ما را اذیت کردند و ما پیش رفتیم و مقاومت کردیم، حالا باید مذاکره کنیم ضمن اینکه هیچ وقت ایران از مذاکره دوری نداشت، آنها میز مذاکره را ترک می کردند منتها در تبلیغات می گفتند ایران پای میز مذاکره نمی آید اما ما همیشه آماده مذاکره بودیم.

در مذاکرات اخیر جلو رفتیم/ارزیابی منفی از مذاکرات اخیر ندارم

دکتر لاریجانی افزود: اینکه بعد از قسمت اول مذاکرات نقدهایی به آن وارد شد، طبیعی است چرا که دیدگاه ها مختلف است اما اینکه آیا در مذاکرات اخیر کمی جلو رفتند یا خیر به نظر من جلو رفتند و ارزیابی منفی از مذاکرات اخیر ندارم و اینکه زمان خواستند و تمدید کردند هم طبیعی است البته شاید می توانستند به نتیجه برسند.

رئیس قوه مقننه در ادامه با تأکید بر اینکه برخی نکات نیاز به زمان بیشتری برای به نتیجه رسیدن لازم دارد، بیان کرد: برخی از موجودات در منطقه دنبال این هستند تا در کارهایی که می تواند آرامش در منطقه ایجاد کند خللی ایجاد کنند و در گذشته هم این نقش را داشتند که البته از دید ایران مخفی نیست ولی این مسائل خیلی مهم نیست، سطح حرکت ایران راهبردی است اینها گرفتار حسادت هستند و جنبه تاکتیکی دارد اما مذاکره کنندگان در مسیری که دارند پیش می روند می توانند به نتیجه برسند و گرفتن زمان هم می تواند فرصتی برای مذاکرات بعدی باشد تا جلو بروند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

حامد کیانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×