» عمومی » ورزشی » یک‌چهارم نهایی جام حذفی؛ پرسپولیس درخانه غول‌کش، استقلال در کوره ذوب/ ماراتن ۶ مدعی برای نیمه نهایی
ورزشی

یک‌چهارم نهایی جام حذفی؛ پرسپولیس درخانه غول‌کش، استقلال در کوره ذوب/ ماراتن ۶ مدعی برای نیمه نهایی

آذر 5, 1393 1011

فوتبال ایران روز پنجشنبه بار دیگر به اوج حساسیت خود می‌رسد زیرا سرخابی‌های پایتخت و قهرمان و نایب قهرمان نیم فصل نخست لیگ برتر، برای رسیدن به جمع چهار تیم برتر جام حذفی به مصاف رقیبان خود می‌روند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله یک‌چهارم نهایی رقابتهای فوتبال جام حذفی باشگاه‌های کشور فردا پنجشنبه با برگزاری ۴ دیدار پیگیری می‌شود که ۶ تیم لیگ برتری در مصاف با ۲ تیم دسته اولی و دسته دومی، برای نزدیک شدن به آسیا، به مصاف همدیگر می‌روند، دیدارهایی که در زیر به آنها اشاره می‌شود:

گل‌گهر سیرجان – پرسپولیس تهران
تنها نماینده باقیمانده از لیگ دسته اول که دو تیم لیگ برتری سپاهان اصفهان و نفت مسجدسلیمان را برای رسیدن به این مرحله پشت سرگذاشت، این بار میزبان فاتح مهمترین دیدار باشگاهی فوتبال ایران تا به امروز است. گل‌گهری‌ها درحالی برای نخستین مرتبه در تاریخ فوتبال ایران، در شهر خود میزبان پرسپولیس است که می‌خواهد بعد از بردن سپاهان اصفهان در این ورزشگاه، به شگفتی‌سازی خود در این جام با بردن پرسپولیس ادامه دهند.

تیم نهم گروه “ب” اگر بتواند پرسپولیس را در خانه شکست دهد، هم گامی بلند برای رسیدن آسیا برداشته و هم سایر مدعیان قهرمانی در این جام را خوشحال می‌کند اما بردن این پرسپولیس با انگیزه کاری به مراتب سخت و دشوار است. تیم درخشان که با پیروزی در دربی پایتخت روحیه مضاعفی بدست آورده‌اند، اگر دچار غرور نشوند و در چمن ناهموار ورزشگاه اختصاصی گل‌گهر زمین‌گیر نشوند، می‌توانند با بردن حریف سیرجانی، به جمع ۴ تیم برتر جام صعود کنند.

با توجه به اینکه پرسپولیس شانس بسیار کمی برای رسیدن به قهرمانی در لیگ دارد، مردان این تیم بسیار امیدوارند در رقابتهای حذفی جام قهرمانی را بالای سر ببرند که برای رسیدن به این هدف، باید خان نخست در سیرجان، را با موفقیت پشت سربگذارند اما ناکامی در این بازی، روزهای بحرانی را به پرسپولیس باز می‌گرداند.

تراکتورسازی تبریز – پدیده مشهد
قهرمانی در نیم فصل نخست هرچند با شکست مقابل نفت در تهران تلخ شد اما بالاخره افتخار بسیار خوبی برای تراکتورسازی و سرمربی جوانش بود. رسول خطیبی که امروز بیش از گذشته توانسته توانایی‌های فنی‌اش را به رخ بکشد، دوست ندارد مدافع عنوان قهرمانی جام حذفی وداع زودهنگامی با این جام داشته باشد.

تراکتوری‌ها درحالی در این بازی میزبان پدیده هستند که باید مواظب تکرار اشتباهات خود در مسابقات لیگ، در جام حذفی نباشند تا شانس خود را برای پیروزی برابر پدیده و رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی افزایش دهند. ضمن اینکه با توجه به برتری پدیده در مسابقات لیگ برتر مقابل تراکتورسازی، این بازی به نوعی برای مردان تبریزی حکم دیداری انتقامی را دارد.

در سوی دیگر میدان پدیده مشهد قرار دارد، تیمی که در ۴ بازی گذشته‌اش در لیگ برتر پیروز نشده و در مرحله قبلی گسترش فولاد، دیگر تیم تبریزی را از دور مسابقات حذف کرده است. پدیده‌ای‌ها هم تنها شانس موفقیت خود در این فصل فوتبال ایران را در جام حذفی می‌بینند، به همین دلیل انگیزه بالایی برای موفقیت در این بازی دارند. پیروزی در این بازی بازگشت خوبی برای پدیده است اما شکست وضعیت این تیم را برای ادامه حضور در لیگ، بحرانی‌تر می‌کند.

نفت تهران – صنعت ساری
پیروزی مقابل تراکتورسازی و نایب قهرمانی در نیم فصل نخست لیگ پانزدهم، بیانگر آمادگی و انگیزه بالای تیم نفت تهران است، تیمی که نماینده ایران در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا بوده و با مربی جوانش در ۱۰ بازی گذشته لیگ، شکستی را متحمل نشده است.

نفتی‌ها در این بازی خانگی در جام حذفی، برابر تیمی قرار می‌گیرند که در دو بازی گذشته خود در این رقابتها، دو تیم لیگ برتری ملوان و پیکان را شکست داده و می‌تواند حریف خطرناکی برای تیم نفت باشند. آنها هم دوست دارند از مسیر آسان رسیدن به قهرمانی جام حذفی که با ۳ پیروزی حاصل می‌شوند، خارج نشوند، پس با تمام قوا مقابل میهمان شمالی خود به میدان خواهند رفت.

تنها نماینده لیگ دسته دوم فوتبال ایران که لقب شگفتی‌ساز فصل جاری جام حذفی را تاکنون به خود اختصاص داده است، دوست دارد به این روند ادامه دهد اما اینبار در خارج از خانه کار سختی برابر نفت تهران دارد و شاید بازی در ورزشگاه تختی، پایان کار این تیم در رقابتهای فصل جاری باشد.

ذوب‌آهن اصفهان – استقلال تهران
شکست در دربی، سردادن نغمه جدایی از سوی آندرانیک تیموریان و انتقادات بسیاری که کادرفنی استقلال را تحت‌الشعاع قرار داده، شرایط استقلال را پیش از این بازی مهم سخت‌‎تر کرده است. آبی‌پوشان تهرانی برای آشتی با هواداران‌شان، نباید در بازی مهم اصفهان بازنده باشند تا شرایط تا حدودی به سود آنها تغییر کند.

استقلالی‌ها در صورت شکست در اصفهان، شاید مجبور به ایجاد تغییرات در کادرفنی خود شوند، مگر اینکه کادر مدیریتی همچنان از امیر قلعه‌نویی حمایت کنند اما صعود از اصفهان به نیمه نهایی، یعنی یک شروع خوب برای استقلال و سرمربی‌اش در نیم فصل دوم لیگ برتر.

اما ذوب‌آهن هم در اصفهان تیمی نیست که به راحتی فرصت پیروزی را به هر حریفی دهد. آنها که در هفته دهم لیگ هم با نتیجه ۲ بر یک استقلال را در اصفهان شکست دادند، درصدد تکرار آن پیروزی هستند تا با صعود به مرحله بعدی جام حذفی، شانس قهرمانی خود در این جام را افزایش دهند. همچنین یحیی‌ گل‌محمدی که ذاتا یک پرسپولیسی است، بسیار دوست دارد دوباره مقابل استقلالی که هدایتش را امیر قلعه‌نویی برعهده دارد، پیروز شود تا بعد از باخت آبی‌پوشان در دربی، این تیم مقابل یک مربی پرسپولیسی دیگر هم ناکام بماند.

ضمن اینکه نباید فراموش کرد که ذوب‌آهن یکبار در زمان مدیریت سعید آذری با قهرمانی در جام حذفی، آسیایی شد و در همان سال هم توانست به نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا دست یابد. آنها امسال هم با مدیرعاملی آذری و هدایت گل‌محمدی دوست دارند، دوباره آن اتفاق بزرگ در ذوب‌آهن تکرار شود که استقلال راه نخست رسیدن به این موفقیت است.

برنامه کامل دیدارهای مراحل پایانی رقابتهای فوتبال جام حذفی باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:
مرحله یک‌چهارم نهایی:
پنجشنبه –  ۶ آذر ۹۳
* گل‌گهر سیرجان – پرسپولیس تهران، ساعت ۱۴، ورزشگاه اختصاصی گل‌گهر سیرجان
* تراکتورسازی تبریز – پدیده مشهد، ساعت ۱۴، ورزشگاه یادگار امام تبریز
* نفت تهران – صنعت ساری، ساعت ۱۴:۳۰، ورزشگاه تختی تهران
* ذوب‌آهن اصفهان – استقلال تهران، ساعت ۱۷:۲۰، ورزشگاه فولاد شهر اصفهان

مرحله نیمه نهایی:
جمعه – ۱۴ آذر ۹۳
* برنده (ذوب‌آهن اصفهان – استقلال تهران) – برنده (گل‌گهر سیرجان – پرسپولیس)، محل و زمان برگزاری این دیدار متعاقبا اعلام خواهد شد.

شنبه – ۱۵ آذر ۹۳
* برنده (تراکتورسازی تبریز – پدیده مشهد) – برنده (نفت تهران – صنعت ساری)، محل و زمان برگزاری این دیدار متعاقبا اعلام خواهد شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

حامد کیانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×