» اخبار ایران و جهان » مجلس به دانش آشتیانی هم رای نداد
اخبار ایران و جهان

مجلس به دانش آشتیانی هم رای نداد

آبان 27, 1393 007

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز به «دانش آشتیانی» چهارمین وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی ریاست وزارت علوم هم اعتماد نکرد.

به گزارش فرارو، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی با 171 رای مخالف، 70 رای موافق و 16 رای ممتنع، اعتماد مجلس نهم را برای تصدی این وزارت خانه کسب نکرد.

جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به صلاحیت‌ «فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی» وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان در صحن بهارستان آغاز شد.

در نشست علنی صبح امروز برنامه‌ها و صلاحیت چهارمین گزینه‌ پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بررسی شد.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی چهارمین گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم بود. رئیس‌جمهور پیش از این «جعفر میلی‌منفرد»، «رضا فرجی‌دانا» و «محمود نیلی‌احمدآبادی» را به عنوان وزرای پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرده بود که میلی‌منفرد نتواست از پارلمان رأی اعتماد بگیرد، اما فرجی‌دانا پس از کسب رأی اعتماد مجلس در آبان‌ماه سال گذشته تنها 10 ماه سکاندار این وزارتخانه بود، اما نمایندگان مجلس در مرداد ماه او را استیضاح کردند.

پس از استیضاح فرجی‌دانا، رئیس‌جمهور «نیلی‌احمدآبادی» را به پارلمان معرفی کرد که جلسه رأی اعتماد به وی 20 روز پیش یعنی 7 آبان در صحن علنی برگزار شد و نیلی‌احمدآبادی تنها موفق به کسب 79 رأی موافق در مقابل 160 رأی مخالف شد و نتوانست از بهارستان، وزارت بگیرد.

در جلسه امروز رئیس‌جمهور به دفاع وزیر پیشنهادی  پرداخت.

پس از اتمام سخنرانی روحانی مخالفان و موافقان برنامه‌های وزیر پیشنهادی به بیان دیدگاه های خود پرداختند و بعد آن دانش‌آشتیانی پشت تریبون رفت و دفاعیات خود را مطرح کرد.

دفاع رییس جمهور از وزیر پیشنهادی
رییس جمهور در ابتدای سخنان خود گفت: «امروز به عنوان چهارمین نوبت است که برای درخواست رأی اعتماد وزیر علوم پیشنهادی خدمت نمایندگان مجلس می‌رسم، البته تماس و نزدیکی مجلس و دولت همواره مطلوب است و فرصتی که بنده هم در خدمت نمایندگان باشم، مغتنم است ولی امیدوارم فرصت‌های آینده برای همفکری و تعاون در راستای رفع مشکلات اساسی مردم به ویژه در زمینه اقتصادی، اشتغال، رشد و توسعه کشور و تعالی اخلاق و فرهنگ باشد.»

روحانی گفت: «وزارت علوم از این دیدگاه که میلیون‌ها دانشجو و ده‌ها هزار عضو هیأت علمی، اساتید، محققان و پژوهشگران در چارچوب و قوانین آن سرنوشت فعالیت علمی کشور را مشخص می‌کنند، بسیار اهمیت دارد.»

روحانی با بیان اینکه آنچه برای ما به عنوان مهمترین خط قرمز مطرح است اخلاق است، اظهار کرد که همه خط قرمزها در مسائل مختلف و از جمله سیاست خارجی که مطرح می‌شود بعد از اخلاق قرار دارد و اخلاق مهمترین خط قرمز ماست.

وی افزود: «مردم می‌خواهند دانشگاه‌های ما دانشگاهی باشد که از لحاظ فرهنگی و اخلاقی امن بوده و دختران و پسران آنها در آن علم بیاموزند و با اخلاق، سیاست و مسائل بین‌المللی آشنا شوند.»

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مدرک‌گرایی مورد هدف نظام و خانواده دانشجویان نیست، گفت: “باید دانشگاه‌ها را از مسئله مدرک‌گرایی و اینکه هر کس دنبال برگه کاغذ باشد، جدا کرده و به دنبال عالم و محقق باشیم.”

رییس جمهور تاکید کرد “برای انتخاب وزیر علوم تحت فشار هیچ جناحی نیستم.”

روحانی افزود: «گرچه اصولگرایان و اصلح‌طلبان هر دو فرزندان انقلاب و خادمان آن هستند ولی هیچ فرقی بین این حزب و آن حزب وجود ندارد و همه اینها برای گرم کردن تنور است و ما افتخار می‌کنیم که مسلمان و ایرانی هستیم و در صندلی قرار گرفتیم که مردم برای خدمت ما را فرستادند.»

رییس جمهور گفت:  «ما در دانشگاه نشاط دانشجویی می‌خواهیم، آزادی علم و پژوهش برای اساتید می‌خواهیم، باید فضایی درست کنیم که هم دانشجو سود ببرد و هم استاد بتواند خدمت کند و دانش آشتیانی می تواند این شرایط را فراهم کند.»

روحانی با بیان اینکه دورانی که می‌توانستیم با سرپرست وزارتخانه را اداره کنیم رو به اتمام است گفت: «از اینکه زیاد خدمت مجلس می‌رسم افتخار می‌کنم ولی امیدوارم دیگر برای وزیر علوم ما را به مجلس دعوت نکنید و دانش آشتیانی بتواند رای لازم را امروز کسب کند زیرا دانشگاه منتظر است که از حال اداره با سرپرست خارج شود ولو اینکه سرپرست علم‌آشنایی مانند نجفی در راس این وزارتخانه باشد.»

رئیس‌جمهور گفت: «مجلس و دولت دست به دست هم بدهیم تا امروز وزیر تعیین شود و نشاط بیشتری را شاهد باشیم، تمام نظرسنجی‌ها و نامه‌ها نشان می‌دهد که دانش آشتیانی در نظر دانشجویان و اساتید مقبول است و مطمئنم حضور این شخصیت بی‌حاشیه در مجلس برخی‌ حاشیه‌های مطرح شده را هم به کنار می‌راند و وی می‌تواند خادم مردم بوده و دانشجویان ما را هم خوشحال کند.»

سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی
قاسم جعفری به عنوان اولین نماینده مخالف خطاب به رییس جمهور از گزینه انتقادی او به شدت انتقاد کرد. جعفری گفت: “چرا تمام گزینه ها از میان تیم آقای معین انتخاب می شود.” او گفت: «آقای معین چندی پیش مجلس را به باج خواهی متهم کرد.»

نقوی حسینی دومین نماینده مخالف گزینه پیشنهادی مجلس شورای اسلامی، حسینی در ابتدای سخنان خود به بیان آرای مجلس به  وزرای دولت پرداخت و گفت مجلس اصولگرا بالاترین ارا را به شما داد.

او همچنین گفت که روحانی با دویست هزار رای اختلاف برنده انتخابات شده است.

نقوی حسینی با اشاره به این که مقام معظم رهبری گفته اند فتنه خط قرمز است، گفت: «اگر بیست نفر دیگر هم معرفی شوند که این خصوصیت را داشته شوند مجلس رای نخواهد داد.»

نقوی حسینی تاکید کرد که چرا تمام افرادی که معرفی می شوند همه از یک حلقه هستند تمام افرادی که برای وزارت علوم معرفی می شوند همه آنها هیچ بویی از اعتدال نبرده اند.

او گفت: نمایندگان حتما به دانش آشتیانی رای نخواهند داد.

علی مطهری نماینده مردم تهران به عنوان اولین نماینده موافق وزیر پیشنهادی سخنان خود را آغاز کرد.

او گفت نمایندگان بنیان کار خود را بر تقوای قرار دهند و تا زمانی که مطمئن نباشند رای مثبت و منفی ندهند.

او گفت: غیر از نگرانی های فرهنگی درباره اصلاح طلبان دیگر نگرانی ها را چندان موجه نمی دانم نگرانی فرهنگی هم درباره آقای دانش آشتیانی وجود ندارد.

نمایندگان مجلس در جریان رای اعتماد به وزرای پیبشنهادی علوم جریان فتنه را تقویت کردند. چرا که مردم از خود می پرسند که مجلس تمام نیروهای برجسته و انقلابی اصیل را فتنه گر می خوانند.

مطهری خطاب به نمایندگان گفت: «بسیاری از سخنانی که در این جلسه گفته می شود به نفع آقایان موسوی و کروبی است. بیایید با اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل کار کنیم. اکنون زبان حال برخی نمایندگان این است که وزیر علوم را ما معرفی کنیم و دولت تائید کند چیزی که خلاف قانون است.»

او گفت: فتنه برای ما خط قرمز است اما معنی واقعی فتنه یعنی همه عوامل آن مورد عدالت قرار گیرند.

مطهری گفت: “شرایط را بسنجید بعد افراد را فتنه گر بدانید.”

سخنان مطهری با هوو کردن بخشی از نمایندگان روبه رو شد.

نماینده تهران گفت: طوری سخن نگوییم که تصور شود که که هیچ کس حق حرف زدن ندارد.

او گفت: نشاط در یک سال گذشته به دانشگاه ها بازگشته است. کاری نکنیم که مجلس نهم خاطره بدی در اذهان به جا بگذازد و یاداور مجلس ششم از نوع اصولگرایان باشد.

مطهری گفت: دانش آشتیانی هیچ نامه ای را علیه نظام امضا نکرده است. ایشان فتنه را محکوم می کند اما همه عوامل فتنه را. استعلام ها درباره ایشان همه درست بوده است.

نماینده مردم تهران خطاب به نمایندگان گفت: “کاری نکنید که پیامک برای ما درست کنند که وزیر علوم باید بعد از فتنه 88 به دنیا آمده باشد.”

او در ادامه با بیان پیشینه عملکردی وزیر پیشنهادی علوم به دفاع قاطع از دانش آشتیانی پرداخت و گفت او بیش از این که به آقای معین منصوب باشد به آقای دکتر فرهادی منصوب است.

مطهری گفت: دانش اشتیانی تساهل و تسامح اصلاح طلبان در امور فرهنگی را ندارد، به طور مثال ایشان با اردوهای مختلط در دانشگاه ها مخالف است.

نماینده مردم تهران این که گفتند همه افراد معرفی شده از یک حلقه اند این حرف درستی نیستی تیپ شخصیتی دانش آشتیانی با آقایان توفیقی و میلی منفرد متفاوت است.

پس از سخنان مطهری علیرضا زاکانی نماینده تهران به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم سخنرانی خود را آغاز کرد.

علیرضا زاکانی در ابتدای سخنان خود به بیان اوضاع منطقه گفت مشکلات اقتصادی در کشور دارد، اما عده ای بهانه جویی می کند. سپردن دانشگاه ها به فعالان فتنه 88 برخلاف مصالح کشور است.

او گفت: مجلس پاسدار ارزشهایی است که مردم در 9 دی 88 بر آن پافشاری کردند.

زاکانی خطاب به روحانی گفت: چرا پیام مجلس را نادیده می گیرید. از ابتدای کارخود 5 نفر را برای وزارت علوم معرفی کردید که همه ان ها جزیی از جریان افراطی هستند.

او گفت: آقای روحانی با کنایه به ما گفت و ما ادراک ما الفتنه و پاسخ ما به آقای روحانی  این است ما ادراک ما الفتنه.

به گفته زاکانی دانش آشتیانی از گردانندگان “فتنه” بوده است.

زاکانی گفت: دانش آشتیانی هم موسس حزب مشارکت است و هم عضو شورای مرکزی حزب است ایشان بیانیه علیه نظام امضا کرده است. او به نفع تحصن کنندگان مجلس ششم روزه سیاسی گرفته است. اسنادش موجود است.

علیرضا زاکانی فیلمی در صحن مجلس شورای اسلامی پخش کرد. در این فیلم سخنان رهبر انقلاب درباره دانشگاه پخش شد.

پس از آن زاکانی گفت فیلمی دو دقیقه ای دارد که دانش آشتیانی در دانشگاه امیر کبیر متحصن شده است و یکی از گردانندگان ان است.

او خطاب به دانش آشتیانی گفت شما حضورتان را تکذیب می کنید.

زاکانی گفت: دانش آشتیانی از عناصر محوری فتنه است.

هاشمی به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی سخنان خود را آغاز کرد.

این نماینده تاکید کرد که باید آرامش را در کشور برقرار کنیم.

این موافق وزیر گفت ما بهاید به اقای آشتیانی اعتماد کنیم چرا که در شرایط خاصی هستیم. ما نباید به بهانه فتنه کاری کنیم که اصل نظام زیر سوال رود. ایشان می گوید پس از سخنان رهبری درباره فتنه دیگر فعالیتی نکرده است.

هاشمی گفت: آشتیانی قول می دهد که دانشگاه محل تاخت و تاز سیاسی نباشد.

این نماینده گفت: من از نمایندگان خواهش می کنم با توجه به این که ایشان سومین نفر است کمک کنند که رای بیاورد.

محمد رضا تابش دیگر نماینده موافق وزیر پیشنهادی علوم سخنان خود را آغاز کرد.
تابش با بیان اینکه سخنانی از سوی مخالفان مطرح شد که جایش صحن مجلس نبود، گفت: عدم رای اعتماد چه پیامی به جامعه القا می کند. مبادا اختلافات ما جنگ قدرت را به جامعه القا کند.

تابش گفت: مردم از ما حکومتداری می خواهند. مجلس و دولت باید ید واحده شوند. نگذاریم اختلاف سیاسی موجب شکاف عمیق بین نیروهای دلبسته به انقلاب شود. این شکاف سیل مهاجرت نخبگان به خارج از کشور را رقم می زند.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فن آوری سخنان خود را در صحن علنی مجلس آغاز کرد.

آشتیانی گفت که تمرکز خود را بر توسعه علمی کشور خواهد گذاشت.

او اظهار کرد چون که در جلسات کمیسیون به دلیل پداختن به حاشیه ها نتوانسته است برنامه خود را ارائه کند در این جلسه درباره آن سخن خواهد گفت.

دانش آشتیانی به بیان جزییاتی از برنامه ها خود پرداخت.

او درباره سوابق خود گفت: در تمام دوران کاری 40 ساله ام همیشه سرباز نظام بوده ام. من فرزند انقلاب هستم. بعد از انقلاب کارم را در سپاه شروع کردم و در دوران دانشگاه نیر توجه خاصی به جنگ داشتم. کسی بودم که دانشگاه را به جنگ بردم. دانشجو را به جبهه بردم. در جبهه برای دانشجو کلاس گذاشتم. آیین نامه های اموزشی را به نفع دانشجویان رزمنده تغییر دادم. با ایجاد سهمیه رزمندگان آن ها را وارد دانشگاه کردم.

دانش آشتیانی گفت: من خودم بسیجی هستم و دست همه بسیجی ها را می بوسم اما باید ببینیم کی خدمت گزار بسیج است چه کسی و با چه روشی به بسیج خدمت می کند. منظور و هدف حضرت امام بسیج علمی و فرهنگی بود. منظور حضرت امام این بود که جنگ تمام شده است و باید به خودکفایی در علم برسیم.

او با اشاره به اظهارات یکی از مخالفان مبنی بر مخالفت او با بسیج دانشجویی گفت: به مقاطع زمانی توجه کنید. در زمان پس از جنگ پایگاه های بسیج وجود داشت، این مطرح بود که آیا این پایگاه ها به دانشگاه وارد شوند یا خیر. این پیشنهاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد که تصویب شد که در پایگاه های بسیج در دانشگاه ها تشکیل نشود. من در ان زمان طرح شورا را اجرا کرد.

او در پاسخ به شبهات مطرح شده درباره حضور در حلقه مصطفی معین در وزارت علوم، گفت: «من دانش آشتیانی شخصیت مستقلی هستم. من زمان آقای دکتر فرهادی وارد وزارت خانه شدم. من به دلیل عملکردم مورد استفاده وزیر پس از آقای فرهادی قرار گرفتم.»

دانش آشتیانی گفت: “اگر وارد وزارتخانه شوم نیروهای جدیدی را به کار می گیرم. چنین وصله هایی به من نمی چسبد.”

او گفت: «من عضو هیات موسس حزب مشارکت نبودم اما عضو حزب بودم. من حضور فعالی در حزب نداشتم. بروید روزنامه های آن زمان را ببینید که آیا من مصاحبه ای داشتیم که لطمه ای به نظام بزند؟»

دانش آشتیانی گفت: «در رابطه با تحصن نمایندگان من اصلا در آن زمان معاون نبودم من نامه ای را در این رابطه امضا نکرده ام. چرا فردی که می خواهد مسئولیت بر عهده بگیرد و باید فراجناحی عمل کند چهره اش را خراب می کنید. فقط درست می فرمایند نامه در رابطه با آقای فرجی دانا را امضا کردم.»

دانش آشتیانی با اشاره به سخنان زاکانی درباره دستگیری مدیران مدرسه مفید در حوادث 88 که ریاستش بر عهده دانش آشتیانی است گفت: «درباره مدرسه مفید هیچ مدیری از این مدرسه مفید دستگیر نشده است چرا مجموعه آموزشی را خراب می کنید؟ فرزند جناب اقای دکتر زاهدی در مدرسه ما تحصیل کرده. فرزند حسین شریعتمداری و آقای نقدی در مدرسه ما تحصیل کرده اند. حداقل فقط من را خراب کنید نه یک مجموعه آموزشی را. من فرزند انقلابم تمام تهمت ها را به جان می خرم و هیچ ابایی هم ندارم. من دیدم نظام در خطر است. کشمکش بین دولت و مجلس تبدیل به مشکل ملی شده است فقط به این دلیل پذیرفتم.»

نمایندگان به سخنان وزیر پیشنهادی علوم با دو دو گفتن اعتراض کردند.

دانش آشتیانی در پایان از نمایندگان خواست به او رای اعتماد بدهند.

او سخنان خود را بدون اشاره به اتفاقات سال 88 به پایان برد. موضوعی که نمایندگان مخالف بارها از آن سخن گفتند و او را متهم به نقش آفرینی در “فتنه” کردند.

با پایان یافتن سخنان دانش آشتیانی اخذ رای از نمایندگان مجلس آغاز شد و پس از شمارش آرا نمایندگان مشخص شد که ان ها بریا چهارمین بار به گزینه پیشنهادی دولت رای اعتماد ندادند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×