» اخبار ایران و جهان » مسافران هسته‌ای راهی مسقط شدند
اخبار ایران و جهان

مسافران هسته‌ای راهی مسقط شدند

آبان 17, 1393 009

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره کننده هسته‌ای به منظور انجام رایزنی‌ها درباره راه‌حل جامع هسته‌ای لحظاتی پیش تهران را به مقصد مسقط پایتخت عمان ترک کردند.

قرار است رایزنی‌های سه جانبه بین ظریف، جان کری وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 طی فردا و پس فردا (یکشنبه و دوشنبه) 18 و 19 آبان در مسقط پایتخت عمان برگزار و روز سه‌شنبه 20 آبان نیز نهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای به ریاست ظریف و اشتون و با حضور هیأت‌های ایران و شش کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و انگلستان) در همین شهر برگزار شود.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه، حمید بعیدی‌نژاد مدیر کل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، محمد امیری مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی، داوود محمدنیا مشاور وزیر امور خارجه، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه و سید محمد علی حسینی مشاور وزیر امور خارجه ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در آستانه این مذاکرات در گفت‌وگو با العالم در پاسخ به این سوال که آیا ما به نقطه تعیین کننده در مذاکرات نزدیک می‌شویم، و اینکه در صورت دستیابی به توافق، آیا این توافق در شهر مسقط اعلام می‌شود؟ گفت: خیر، فکر نمی‌کنم که ما به توافق در این دور از مذاکرات برسیم. احتمالا جلسات دیگری را هم احتیاج خواهیم داشت، ولی امیدوار هستیم که از وضع موجود خارج بشویم و مذاکرات مسقط، یک مذاکرات راهگشا باشد.

وی افزود: می‌دانید که در یکی دو تا موضوع، مدتی هست که مذاکرات تقریبا متوقف شده است و ما موفق به پیدا کردن راه‌حل نشده‌ایم و امیدواریم که مذاکرات مسقط از این جهت مذاکرات موفقی باشد که بتواند راهگشایی بکند. اگر راهگشایی بشود، بعد ما مذاکرات را ادامه خواهیم داد و امیدواریم تا قبل از تاریخ مقرر به توافق برسیم.

ایران و شش کشور پس از آنکه در ششمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای به این نتیجه رسیدند که حصول توافق به دلیل وجود اختلافات عمده امکانپذیر نیست، این مذاکرات را برای چهار ماه دیگر (سوم آذر 93) تمدید کردند.

میزان و ظرفیت غنی سازی و تحریم‌ها از جمله مهمترین موارد اختلافی بین ایران و گروه 1+5 است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

حامد کیانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×