» اخبار ایران و جهان » هوای اصفهان در آستانه هشدار، تهران و اراک ناسالم/ نصف جهان هم تعطیل می شود؟
اخبار ایران و جهان

هوای اصفهان در آستانه هشدار، تهران و اراک ناسالم/ نصف جهان هم تعطیل می شود؟

آبان 19, 1392 1010

درحالی که برخی مدارس تهران در دو روز أینده تعطیل شده اند و طرح زوج و فرد سراسری در پایتخت اجرا می شود، ۵۰۰ کیلومتر پایین تر، در اصفهان هم هوا به شدت آلوده است.

به گزارش سایت شمس مبارکه به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین؛ اینورژن یا وارونگی دما در فصل سرد سال ۹۲، چند روزی زودتر از سال های گذشته خودنمایی می کند. پایتخت، اینورژن را از یکی دو هفته پیش تجربه می کند، اصفهانی ها هم سه روزی هست که با این پدیده دست و پنجه نرم می کنند.

به گفته لیلا امینی، کارشناس پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان پایداری هوا تا دو روز آینده در اصفهان باقی می ماند. او دراین باره به ایسنا گفت: بر اساس نقشه‌های پیش‌بینی هوا برای کلان‌شهر اصفهان طی دو روز آینده، جوی پایدار را خواهیم داشت که همین عامل باعث می‌شود غلظت آلاینده‌ها در هوای اصفهان افزایش یابد.

امینی گفت: امروز و فردا پایداری مطلق هوا پیش‌بینی شده است و غبار محلی نیز در اوایل صبح روی شهر اصفهان تشکیل می‌شود، اما از بعد از ظهر روز دوشنبه غرب استان اصفهان تحت تاثیر سیستمی ناپایدار قرار می‌گیرد که این سیستم افزایش ابر و وزش باد را به همراه خواهد داشت.

به گفته او فعالیت این سامانه در غرب استان اصفهان خواهد بود و شهرستان‌های فریدن و فریدون‌شهر را در بر می‌گیرد، اما بر کلان شهر اصفهان تاثیر چندانی نخواهد داشت.

همچنین ویکتوریا عزتیان رییس مرکز ازون سنجی، شیمی‌جو و آلودگی هوای استان اصفهان گفت: سردی هوا به پایداری وضعیت جوی کمک کرده است و به دلیل استقرار سامانه پر فشار که با پشته‌های پر ارتفاع نیز همراه است این وضعیت سکون هوا را به وجود آورده و تشدید می‌کند. تراکم آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا از دو روز گذشته شروع شده به گونه‌ای که روز گذشته شاخص AQI بر روی عدد 150 ایستاد، اما هنوز تا وضعیت هشدار یک مقدار کمی فاصله داریم، اما اگر شرایط به همین شکل پیش برود وضعیت هشدار دور از انتظار نیست.

به گفته او دید کاهش یافته است و شاخص تشکیل مه دود فتوشیمیایی نیز فراهم شده است. دید افقی از روز سه شنبه هفته گذشته کاهش یافته و امروز نیز به چهار کیلومتر رسیده است.

 

اهواز هوا خوب است

با وجود اینکه در روزهای گذشته هوای اهواز هم تعریفی نبود و گرد و خاک در این شهر حاکم بود،‌ اما اکنون بارانی که بخشی از غرب کشور را در برگرفته است، هوا را تلطیف کرده و از تراکم ذرات گرد و خاک به شدت کاسته است. محیط زیست خوزستان عدد ذرات بزرگتر از ۱۰ میکرون در شب گذشته در اهواز را ۱۷۰ اعلام کرده است. هرچند گفته می شود اوضاع اکنون خوب است.

 

تهران همچنان ناسالم

تعطیلی برخی مدارس تهران موجب شد از میزان آلودگی در پایتخت کاسته شود و از عدد ۱۴۲ صبح امروز به ۱۳۸ در ظهر برسد. با این حال برای پیشگیری از بدتر نشدن اوضاع مهدهای کودک، پیش دبستانی ها و تمام مدارس استان تهران به غیر از دماوند و فیروزکوه دوشنبه و سه شنبه تعطیل است. طرح زوج و فرد سراسری هم در تمام شهر تهران اجرا می شود و البته ساعت کار ادارات هم کاهش یافته است.

 

کاهش دید افقی در اراک

ذرات معلق در هوای اراک دیدافقی را به 4 کیلومتر کاهش داد. کریمی کارشناس هواشناسی به واحد مرکزی خبر گفت: پدیده میست یا تشدید بخار آب در هوای اراک موجب کاهش دید افقی به 4 کیلومتر شد. دید افقی در حالت عادی 10 کیلومتر است.

او گفت: رطوبت فعلی هوای اراک 58 درصد است. ذرات معلق بخار آب موجب کاهش دیدافقی شده است.

ذوالفقاری معاون پیش بینی هواشناسی استان مرکزی هم گفت: این پدیده امشب منجر به بارندگی می شود و فردا صبح هم مه صبحگاهی دراراک خواهیم داشت. بارندگی در استان مرکزی از فردا به صورت پراکنده خواهد بود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×