» اخبار ایران و جهان » اخبار ورزشی » ظریف: ایران بر فناوری و حقوق خود اصرار دارد و آماده رفع نگرانی‌های دیگران است
اخبار ورزشی

ظریف: ایران بر فناوری و حقوق خود اصرار دارد و آماده رفع نگرانی‌های دیگران است

آبان 19, 1392 1012

به گزارش سایت شمس مبارکه و به نقل از خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از نشست خبری مشترک با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران داخلی در خصوص تفاوت دیدگاه ها در بین 1+5 عنوان کرد: تئوری توطئه کمکی به فهم مطلب نمی کند. این دفعه خانم اشتون فرصت زیادی را فراهم کرده بود که با طرف آمریکایی جلسات متعددی داشتیم و دیدگاه ها در جلسات مطرح شد.

وی با بیان اینکه اختلاف نظرها طبیعی است از خبرنگاران خواست که بیش از حد بر روی آن سرمایه گذاری نکنند و خاطرنشان کرد: با جدیت، اعتماد به نفس، خودباوری و باور به توان مردم و جمهوری اسلامی و توان حماسه سیاسی انتخابات اخیر برای کشور و سیاست خارجی ایجاد کرد و باور به همه توانمندی‌ها این مذاکرات را به پیش می بریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به تلاش های تیم مذاکره کننده هسته ای، یادآور شد: بیشترین زحمت را در مذاکرات این دوستان کشیدند و حضور من کمرنگ تر از همه دوستان بوده است. ساعت های فراوانی که برای این کار صبر کردند و مقاومتی که در مقابل هر گونه زیاده خواهی نشان دادیم و خواهیم داد.

ظریف افزود: قصد ما این است که با دنیا با منطق صبحت کنیم و  می‌خواهیم در سطح بین المللی به عنوان مردمی که دنبال فرهنگ و منطق هستند و دنبال سلاح هسته‌ای نیستند و سلاح هسته ای را مضرر می دانند، وارد بحث شویم. آنچه که باعث شده در دو سه ماه اخیر تمام بدخواهان جمهوری اسلامی در انزوا قرار گیرند، معرفی چهره واقعی مردم ایران و از دید ما گفتمان اصیل انقلاب اسلامی که گفتمان مبتنی بر اعتدال و تعامل سازنده است.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا درباره گام آخر به توافق رسیده اید؟ عنوان کرد: هنوز توافقی صورت نگرفته، در مسیر رسیدن به توافق پیشرفت های خوبی داشتیم. حتما در هر توافقی سه مرحله ای را که مطرح کردیم یعنی هدف مشترک، گام اول و آخر باید هر سه با هم پیش بروند. بدون اینکه این سه مرحله را با هم داشته باشیم نمی توانیم به نتیجه برسیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: علاوه بر این، باید سازوکاری تعریف کنیم که در برنامه کاری ما هست که بتواند بر صحت کارمان نظارت کند. ما این چارچوب ها را در ذهن داریم که برخی از آنها مورد توافق همه هست و برخی جزییات است که ممکن است جزییات مهمی باشد که هنوز درباره آن توافق نداریم که در مورد آن صحبت می کنیم.

وی درباره مباحث مورد اختلاف نیز عنوان کرد: اینکه ما چه می خواستیم یا آنها چه می خواستند و درباره چه مواردی توافق بود هنوز در مرحله بحث هستیم. اختلاف نظر از ابتدا وجود داشته و اگر نبود که ما اینجا نبودیم. در حال کم کردن این اختلاف نظرها هستیم. حتما بی اعتمادی جدی است. ما (مذاکره کنندگان)، مردم و مسئولان نسبت به روشی که در مورد برنامه هسته ای ایران وجود داشته، هم منتقد جدی هستیم و هم بی اعتمادیم و آن را عادلانه نمی دانیم.

ظریف گفت: معتقدیم هر قدمی برداشته می شود باید این اعتماد را در ما ایجاد کند. آنچه برای من و همکارانم بسیار مهم بوده این بوده که این روند هم اعتمادساز باشد. به جای اینکه روندی را به کار ببریم که باعث ایجاد تنش و اختلاف شود.

وی درباره اظهارات مایکل مان مبنی بر اختلاف نظر درباره سطح و میزان غنی سازی عنوان کرد: آقای مایکل مان که در مذاکرات ما نبوده اند. نکاتی که درباره تفاهم و اختلاف گفته می شود، خیلی مبنای واقعی ندارد، چون ما درباره کل یک طرح صحبت می کنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در مذاکره قاعده این است که تا زمانی روی همه چیز توافق نکرده باشید روی هیچ چیز توافق نکرده اید.

وی درباره اینکه در 10 روز آینده بتوان به توافق جدی نائل شد؟ گفت: همه هیئت ها به پایتخت ها برمی گردند و فرصت می کنند با مقاماتشان مشورت کرده و بیشتر فکر کنند. این روند 8 سال در جهت دیگری حرکت می کرده است. در این جهت که قرار نبوده به نتیجه برسد. نمی گویم سوء نیتی وجود داشته، در طرف ایرانی جز حسن نیت چیزی نبوده، ولی میزان بی اعتمادی به حدی بوده است که در جهت رسیدن به نتیجه گامی برداشته نشده است.

وزیر خارجه ایران تأکید کرد بعد از 8 سال حرکت جدیدی در دیپلماسی صورت گرفته که طول می کشد. امیدواریم با گذشت زمان نگرانی ها برطرف شود.

وی در خصوص بحث تحریم گفت: از نشست ژنو همه طرف ها متخصصان تحریم را آورده بودند و این نشان می دهد که یکی از اساسی ترین موضوعاتی که در این بحث ها مطرح است، موضوع تحریم است.

وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که آیا جلسه بعدی در سطح وزرا خواهد بود؟ عنوان کرد: جلسه بعد به شیوه ژنو یک و دو خواهد بود.

وی در واکنش به برخی گزارش‌هایی که از حاکی از نگرانی‌های وزیر خارجه فرانسه از رآکتور آب سنگین اراک بود، گفت: آب سنگین جزیی از برنامه هسته ای ایران است. اینکه یک کشور بحث آب سنگین را مطرح کرده باشد خیلی چیز عجیبی نیست. توافق و خواسته ها مهم است. ایران بر فناوری و حقوق خود اصرار دارد و در عین حال آمادگی داریم نگرانی های دیگران را رفع کنیم. نمی خواهیم کسی فکر کند از آب سنگین و غنی سازی به دنبال ایجاد سلاح هستیم. این تصور را به نفع خود نمی دانیم و فکر می کنیم چنین تصوری برای جمهوری اسلامی خطر امنیتی دارد.

وزیر خارجه در خصوص اینکه آیا در گفت وگو با فرانسوی ها درباره سایر اختلافات دو کشور گفت وگو کردید؟ گفت: من در سفرم به پاریس درباره موضوعات مختلف صحبت کردم. ما اعلام کرده ایم موضوع مذاکرات ما در 1+5 و در مذاکرات جانبی 1+5 صرفا موضوع هسته‌ای است و هیچ موضوع دیگری را مطرح نمی‌کنیم. نه با فرانسه، نه با آمریکا و نه با دیگر بازیگران؛ هدف این مذاکرات چیزی نیست جز مذاکرات هسته‌ای. نه هدف تغییر نوع رابطه است و نه حل مشکلات دیگر. هدف صرفا موضوع هسته ای و پرداخنن و حل و فصل آن است که گام مهمی در جهت ایجاد اعتماد و رفع بی اعتمادی ها است.

ظریف همچنین تأکید کرد: ایران بر فناوری و حقوق خود اصرار دارد و آماده رفع نگرانی‌های دیگران است.

وی درباره سفر آمانو و دستیابی به توافق با آژانس گفت: ما روش دیگری با آمانو دنبال می کنیم و آن روش را تا حد خوبی در مذاکرات اخیر آقای عراقچی و همکاران در وین به پیش بردند و در سفر آمانو این مذاکرات ادامه یافته و نهایی می شود. روابط ما با آژانس باید بر اساس یک راهکار جدی برای حل و فصل موضوعات باشد و آژانس نقش اطمینان بخش ایفا کند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: آژانس باید با دقت بحث فنی را دنبال کند و ما آمادگی داریم لوازم را در این زمینه برای آژانس فراهم کنیم.

وی درباره نقش لابی صهیونیستی در این مذاکرات، گفت: بعید می دانم این رژیم دست و پاهایی می زند. اینکه چقدر هیئت ها نگرانی ها و تبلیغات رژیم صهیونیستی را مدنظر دارند به خودشان مربوط می شود. امیدواریم هیئت ها براساس منافع ملی خودشان و برای حل این مشکل ساختگی اقدام کنند. این رژیم دارنده سلاح هسته ای است و اینقدر ادعا دارد که درباره وضعیت دیگران صحبت می کند،این ادعاها خیلی نمی تواند مورد توجه باشد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا مواضع فرانسه بر روابط تهران و پاریس تاثیر می گذارد؟ گفت: ما به دنبال توسعه روابط با همه کشورهایی که با آنها رابطه داریم، هستیم. با فرانسه در گذشته روابط خوبی داشتیم. من در سفر به پاریس و صحبت ها در ژنو به وزیر خارجه فرانسه گفتم در گذشته مذاکرات هسته ای که با سه کشور اروپایی مذاکره می کردیم فرانسه نقش پیشتاز داشت و امیدواریم فرانسه نقش بسیار مثبتی را ایفا کند.

وزیر خارجه در عین حال گفت که مذاکرات خوب بود و در مذاکرات پیشرفت داشتیم.

ظریف همچنین گفت: 23 نوامبر میزبان اجلاس وزرای خارجه اکو در تهران هستم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در 20 نوامبر امکان حضور وزرای خارجه در ژنو وجود دارد، گفت: «بعید می دانم».

ظریف افزود: «فکر می کنم جلسه آینده جلسه جدی 1+5 در سطح سابق داشته باشیم.»

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×