» اخبار ایران و جهان » اخبار ورزشی » بهره‌وری بیشتـــر از زندگی
اخبار ورزشی

بهره‌وری بیشتـــر از زندگی

مهر 27, 1393 009

برای رسیدن به زندگی ایده‌آل آنچه بیشتر از همه انسان‌‌ها به آن نیاز دارند داشتن سلامت جسمانی و روحی است و در کنارش انگیزه کافی جهت دستیابی به اهداف بزرگ زندگی. داشتن یک زندگی سالم آرزوی هر فردی است زمانی می‌‌توان وارد تعاملات موثر شد و بر دیگران تاثیر مثبت گذاشت که خود فرد از سلامت روانی کافی برخوردار باشد. باتوجه به دغدغه‌های قرن حاضر و تمامی عوامل تنش‌زای که دورتا دور آدمی را احاطه کرده است رعایت برخی نکاتی می‌‌تواند راهگشای مناسبی برای داشتن زندگی ایده‌آل باشد.روانشناسان و پزشکان نکاتی همانند موارد ذیل را جهت تجربه زندگی مناسب‌‌تر ذکر می‌‌کنند:

 هنگام خوابیدن پرده‌‌ها و یا کرکره‌های اتاق خواب خود را به طور نیمه باز نگه دارید:
با نیمه باز نگه داشتن پرده‌های اتاق خواب‌تان به هنگام طلوع خورشید نور طبیعی آفتاب سیگنالی را برای کاهش میزان ترشح ملاتونین به مغز شما می‌‌فرستد و بدین ترتیب ترشح آدرنالین نیز افزایش می‌‌یابد و این همان سیگنالی است که نشان می‌‌دهد زمان بیدار شدن شما فرا رسیده است.
هنگامی که زنگ ساعت شماطه داربه صدا در می‌‌آید شما پیش از این نیمه بیدار خواهید بود. بهتر است شب‌‌ها زود به بستر بروید تا هنگامی که نور خورشید از پنجره به درون اتاق‌تان می‌‌تابد و شما بیدار می‌‌شوید به اندازه کافی خوابیده باشید. حفظ این عادت سبب می‌‌شود ساعت بیولوژیکی مغزتان جایگزین ساعت شماطه دارد و یا زنگ ساعت موبایل‌‌تان باشد.
دست‌‌ها و پاهای خود را پانزده دقیقه کشش دهید:
عمل کشش را صبح حتی قبل از این که چشمان خود را کاملا باز کنید انجام دهید. بازوهایتان را بلند کرده و ورزش خود را با کشش انگشت و دست‌‌ها سپس مچ دست‌‌تان و در نهایت بازوها انجام دهید.
این عمل را با زانونیز انجام دهید. به ترتیب انگشتان پا، قوزک و ساق پایتان را نیز درگیر نمایید. ورزش‌های کششی سبب گرم شدن عضلات و مفاصل شده در نتیجه میزان گردش خون افزایش یافته و میزان اکسیژن بیشتری به بافت‌‌ها خواهد رسید.
۱۵دقیقه زوتر بیدار شوید :
با عجله بیدار شدن سبب برهم ریختگی ذهن و افکارتان می‌‌شود و باعث می‌‌شود شما فقط به فکر زودتر رسیدن به محل کار و کارهای روزمره‌‌تان باشید ونگرانی تاخیر و دیر رسیدن را لمس کنید. چنانچه ۱۵ دقیقه زودتر بیدار شوید می‌‌توانید از این فرصت استفاده کرده به کارهایی که باید در طول روز انجام دهید ، لباسی که باید بپوشید و حتی صبحانه‌ای که می‌‌خواهید بخورید بیندیشید در واقع با این کار شما ذهن خود را برای کارهای روزمره‌‌تان آماده می‌‌کنید. ذهن و افکار شما  همان اندازه به آمادگی ذهنی نیاز دارند که بدنتان نیاز به آمادگی دارد.
صبح خود را با  عبارات شادی بخش که به شما انگیزه می‌‌دهد شروع کنید:
شعرهای خواننده مورد علاقه‌‌تان را با صدای بلند بخوانید. حتی زمزمه کردن جملات و عبارات تاکیدی که حاوی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت‌‌تان هم باشد به شما انرژی فراوانی می‌‌بخشد. برای خود کارهای که باید انجام دهید را بازگو کنید و احساس خود را نسبت به کارهای انجام شده بیان دارید به عنوان مثال: خوب امروز باید برم بانک کارهای بانکی رو انجام بدم بعد لباس‌‌ها را از اتوشویی بگیرم این عالیه خیالم راحت خواهد شد از بابت این کارها.
 از قرص‌های تقویت کننده استفاده کنید:
گاهی قرص‌های تقویتی می‌‌تواند به شما انرژی بسیاری بخشد و شمارا برای کارهای روزمره‌‌تان آماده سازد بهتر است این کار را با تجویز پزشک انجام دهید.
 برنامه ریزی کنید:
چنانچه می‌‌خواهید در طول روز به تمامی کارهایتان رسیدگی کنید بهتر است قبل از خواب تمامی کارهای روز بعد را در برگه‌ای بر‌حسب اولویت نوشته و زمان‌بندی کنید. این کار سبب می‌‌شود استرس کمتری را در طول روز تجربه کرده و مطمن شوید در صورتی که طبق برنامه رفتار کنید به تمامی کارهایتان خواهید رسید این روند آرامش شما را تضمین خواهد کرد‌.
موسیقی گوش دهید‌:
موسیقی روح و روان شما را جان تازه‌ای می‌‌بخشد چنانچه به موسیقی علاقمند هستید زمانی که صرف صبحانه خوردن و لباس پوشیدن می‌‌کنید با موسیقی همراه کنید‌.
صبحانه خود را با قهوه آغاز کنید‌:
پژوهش‌ها ثابت کرده مصرف متعادل کافئین در صبح سبب افزایش احساس شادی شده و خاصیت آرام بخشی دارد .
زبان خود را مسواک بزنید:
پژوهش‌های علمی بیان می‌‌دارند که هر شب بیش از ۳۰۰ باکتری در دهان رشد می‌‌کند.
مسلما مسواک زدن سریع نمی‌تواند تمامی این باکتری‌‌ها را از بین ببرد. دندانپزشکان توصیه می‌‌کنند جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان باید صبح‌ها قبل از خوردن صبحانه دندان‌ها به مدت ۵ دقیقه مسواک زده شوند فراموش نشود روی زبان را نیز باید با مسواک به خوبی تمیز کرد.
قبل از ترک منزل تمام افرادی را که دوست دارید ببوسید :
در ارتباط بودن با افرادی که دوست‌شان دارید باعث کاهش تنش و استرس می‌‌شود و شما را برای شروع یک روز مثبت آماده می‌‌سازد.
عوامل استرس‌زا را از بین ببرید :
عوامل استرس‌زا تمامی زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده و توان انجام کارهای مفید را از شما خواهد گرفت. استرس نه تنها شما را از نظر روحی درمانده می‌‌کند بلکه سبب خستگی‌های مزمن جسمانی نیز می‌‌شود. در واقع سیستم ایمنی بدن را کاهش و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌‌دهد هر آنچه که سبب شود شما احساس ناخوشایندی داشته باشید باید از زندگی‌‌تان حذف شود. پژوهش‌های یکی از استادان روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا حاکی از این است که استرس بیش از اندازه بر روی تک تک سلول‌‌ها تاثیر منفی می‌‌گذارد و سبب تسریع رشد سلو‌ل‌ها و سریع‌تر پیر شدن می‌‌شود.
راه حل: کارشناسان معتقدند بیش از هر چیز باید ریشه عوامل استرس‌زا را در زندگی‌‌تان بیابید و در صدد از بین بردن آنها باشید. در مواقعی امکان دوری جستن از عوامل استرس‌زا وجود ندارد در این شرایط بهترین راه حل یافتن تکنیک‌های سازگارانه است.
روانشناسان در این زمینه راهنمایی خوبی خواهند بود متاسفانه برخی به جای یافتن علت واقعی و اصلی مشکل‌شان سعی می‌‌کنند با تجویزهای عامه‌پسند همانند تنفس عمیق – ریلکسیشن و غیره به آرامش برسند فارغ از اینکه تمامی این تکنیک‌‌ها موقتی بوده و مسئله اصلی را حل نمی‌کند‌.
به دنبال علایق خود بروید :
آنچه سبب شادی و سرزندگی شما می‌‌شود احساس رضایت خاطر از زندگی روزمره‌‌تان است با خود بیندیشید تا چه حد از زندگی خود رضایت خاطر دارید چند درصد اعمال روزانه‌‌تان سبب احساس شادی و سرزندگی در شما می‌‌شود و چه تعداد از کارها را بر حسب اجبار انجام می‌‌دهید. چنانچه اکثر کارهایی که در روز انجام می‌‌دهید از روی اجبار است و شما را راضی نمی‌کند بهتر است تدبیری بیندیشید فراموش نکنید شما یک بار بیشتر زندگی نمی کنید زمان و جوانی آن چیزی است که شما قادر به کنترل‌اش نیستید بهتر است هر روزتان را به معنای واقعی زندگی کنید. از لحظه به لحظه خود لذت ببرید برای خود لیستی تهیه کنید تمامی علایق خود را در آن درج کرده و برای انجام دادن آن‌‌ها برنامه ریزی کنید.

ورزش کنید  :
کم تحرکی یکی از مشکلاتی است که بیشتر انسان‌‌ها به آن مبتلا هستند. فعالیت‌های ورزشی استرس شما را کاهش داده و مانع از اضافه وزن می‌‌شود تحقیقات نشان داده ورزش مانع ابتلا به آلزایمر می‌‌شود. حتی اگر زمان رفتن به باشگاه و پرداختن به فعالیت‌های ورزشی را ندارید می‌‌توانید با پیاده‌روی فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.
به عنوان مثال اتومبیل خود را کمی دورتر از محل کارتان پارک کنید و به جای استفاده از آسانسور از پله بالا بروید. زمانی که به انجام این کارها عادت کردید آنگاه می‌‌توانید نرمش و ورزش را شروع کنید. ۳۰ دقیقه یا بیشتر در روز پیاده‌روی کنید.
بر تغذیه خود نظارت کنید :
چربی‌های اشباع شده که در گوشت قرمز یا گوشت مرغ ، شیر و کره به وفور یافت می‌‌شود میزان کلسترول خون را افزایش داده و شما را مستقیما به سمت بیماری‌های قلبی هدایت کند. از رژیم غذایی تک اشباعی نظیر روغن زیتون و بادام زمینی و همچنین انواع غیر اشباع شده آن مانند روغن‌های گیاهی و ذرت استفاده کنید. هر چند با استفاده از رژیم و شیوه غذای مدیترانه‌ای ممکن است وزن شما کاهش نیابد اما حداقل سلامت بدن تضمین خواهد شد. افراد باید میزان مصرف چربی‌های اشباع شده خود را در طول یک روز به رقمی حدود ۱۰ درصد و یا پایین‌‌تر برسانند.
تنفس هوای آلوده:
در شرایطی که بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا افزایش یافته است بهتر است سعی کنید تا جایی که امکان دارد در روز‌های که آلودگی هوا بالای حد هشدار است  از خانه خارج نشوید.
خوب بخوابید :
متاسفانه برخی بر این باورند که تحمل کم خوابی یک توانایی است فارغ از اینکه تحقیقات نشان داده کمبود خواب سبب بروز چاقی، دیابت، فشار خون و مشکلات حافظه می‌‌شود.
این علایم حتی در جوانان و نوجوانان نیز به وضوح قابل رویت است. برای یک خواب خوب ابتدا اتاق خواب خود را  ازهر گونه عوامل مزاحم پاکسازی کنید تا تبدیل به بهترین مکان برای خوابیدن شود.
تلویزیون و سایر وسایلی که سبب حواس پرتی می‌‌شوند را از اتاق خارج کنید از پرده‌هایی استفاده کنید که اندکی تیره‌‌تر هستند تا نور اتاق کم شده و تاریک‌‌تر شود.
به وزن ایده‌آل‌‌تان برسید :
چاقی بیش از اندازه خطر بیماری قلبی و دیابت و حتی سرطان را افزایش می‌‌دهد. این امر در حالی است که نیمی از مردم جهان چاق هستند. محققان معتقدند که توانایی در حفظ رژیم غذایی خیلی مهم‌‌تر از نوع رژیم غذایی است.
دانشمندان چندین رژیم غذایی مختلف را مورد بررسی قرار داده‌اند و پژوهش‌‌ها حاکی از این است، آنهایی که در رژیم غذایی‌شان مداومت داشته و به توصیه‌های دکتر تغذیه عمل کرده بودند در کاهش وزن موفق‌‌تر بوده‌اند و احساس رضایتمندی بیشتری از اندام خود داشته که همین امر سبب افزایش اعتماد به نفس شان شده است.
تحقیات نشان داده این افراد بعد از کاهش وزن فعالیت‌های اجتماعی شان افزایش یافته است یک رژیم ایده‌آل آن چیزی نیست که آشنایان – دوستان و اطرافیان‌تان تجویز می‌‌کنند شما باید از رژیمی تبعیت کنید که مطابق با شیوه زندگی‌‌تان بوده و بتوانید آن را حفظ کنید.
دوستان خود را ملاقات کنید:
تمامی کسانی که به شما آرامش و احساس خوب می‌‌دهند را شناسایی و سعی کنید زمانی را با آنها بگذرانید انسانها فطرتاً اجتماعی هستند و دوست دارند در گروه‌های قرار گیرند که با آنها علایق مشترک دارند.
 مسافرت‌های طولانی مدت را در برنامه‌های خود بگنجانید :
هیچ چیز بهتر از این نیست که برای مدتی از دغدغه‌های زندگی روزمره رهایی یابید سفرهای طولانی افکار شما را آرام ساخته و مانع خستگی ذهنی می‌‌شود. مسلما بعد از سفر با انرژی بیشتری به کارهای‌‌تان رسیدگی خواهید کرد .
روابط زناشویی خود را ارتقا دهید:
داشتن یک رابطه عاطفی موثر زوجین را برای رویارویی با هر تنش و مشکلی اماده می‌‌سازد. در این مسیر بهتر است زوجین توجه بیشتری به رابطه زناشویی خود داشته و در صورت هر گونه نارضایتی از رابطه‌شان جهت رفع آن بکوشند و از مشاورین و متخصصان برای بهبود روابط خود کمک گیرند.
منبع:زیبــاشــو دات کام

ra4-3609

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×