» اخبار ایران و جهان » اخبار ورزشی » در قلمرو شادی‌ ماندن با جریان انرژِی !
اخبار ورزشی

در قلمرو شادی‌ ماندن با جریان انرژِی !

مهر 23, 1393 0010

خود را غرق در کاری که از آن لذت می‌برید کنید و خوشبختی در زندگیتان جریان خواهد یافت‌! به اصطلاح جریان انرژی خود را بیابید و شادی واقعی را تجربه کنید !

دفعه دیگری که رئیستان مچ شما را سر کار در حال بازی سودوکو گرفت‌،‌ به او بگویید که یک کارمند خوشحال‌،‌ یک کارمند خلاق خواهد بود‌!‌ مدارک علمی می‌توانند از شما حمایت کنند‌! درگیر شدن در یک موقعیت که مهارت‌هایتان را به چالش می‌‌کشد ‌ممکن است باعث ایجاد تجربه ای برایتان شود که روانشناسان آن را “جریان انرژی” می‌نامند.

کسانی که “‌جریان انرژی” را در زندگی خود حس می‌کنند‌، عموما از سایرین خوشحال‌تر بوده و احساس موفقیت بیشتری می‌کنند.اما چگونه باید این جریان انرژی را پیدا کنیم ؟ خبر خوش این است که تقریبا همه می‌توانند راهی پیدا کنند تا “‌جریان انرژی” را در زندگی خود افزایش دهند‌.

این اصطلاح که به وسیله روانشناسی به نام Mihaly Csikszentmihalyi ابداع شده‌، ‌به نوعی از غرق شدن کامل گفته می‌شود که موجب احساس لذتی درونی در افرادی می‌شود که اقدام به فعالیت‌هایی می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد تا جلوی هرگونه تاثیر خارجی را بگیرند.

چیک سنت ماهای در کتاب خود “‌یافتن جریان انرژی” می‌نویسد‌:‌‌ ورزشکاران به این حالت “‌درقلمرو بودن‌”‌، عارفان به آن “‌جذبه‌‌” و هنرمندان و موسیقی‌دانان به آن “جذبه زیبایی” می‌گویند.‌ فعالیت‌های جریان انرژی باعث می‌شوند تا شما از جهان خاکی رها شده و زندگی را بطور تمام و کمال و با حواس جمع تجربه کنید.

آرت مارکمن، پروفسور روانشناسی گروه آموزشی دانشگاه تگزاس در آستین می‌گوید اغلب افراد چنین وراروی را تجربه می کنند. ‌شما هنگام نقاشی چنین خلسه‌ای را تجربه می‌کنید؛‌ وقتی با دقت تمام مشغول بازی شطرنج هستید یا هنگامی که غرق در حساب و کتاب‌های مالیاتی خود می‌باشید.

برای شناخت فعالیت‌هایی که شما را در خود غرق می‌کنند‌،‌ سعی کنید خاطرات روزانه خود را بنویسید‌،‌ خاطراتی که بیانگر وقایع هرروز و تاثیرات آنها بر خلق و خوی شماست‌. ‌اینگونه می‌توانید بخش‌های لذت‌بخش‌تر زندگی را مشخص کنید و بدین وسیله بیشتر خود را مشغول انجامشان کنید‌.

شادی واقعی ,احساس شادی‌‌,شادی‌ ماندن

س‌.‌کاترین نلسون‌،‌ کارشناس ارشد آزمایشگاه روانشناسی مثبت‌اندیشی در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید‌: ‌برای تجربه این حس شیفتگی شدید‌، باید دست به فعالیت‌هایی بزنید که‌:
به شما نوعی احساس شایستگی بدهد
به میزان لازم شما را به چالش بکشد تا بتواند شما را درگیر خود کند
مانع از ایجاد احساس نا‌امیدی (با سختی بیش از حد) و خسته کننده بودن (‌بیش از حد راحت‌) در شما شود.

ماریسا وال‌،‌ معلمی در میلواکی، این غرق شدن کامل را هنگامی تجربه می‌کند که مشغول انجام یوگا‌،‌ نقاشی‌،‌ رقص‌،‌ آشپزی و تمیز کردن است. ‌‌او می‌گوید هنگام انجام این فعالیت‌ها احساس شادی‌‌ کرده و حس می‌کند متعلق به چیزی فراتر بوده و گذر زمان برایش مهم نیست‌!
وال می‌گوید‌:‌ “‌حالت جریان انرژی می‌تواند هنگام انجام هر فعالیتی که من بدون مشغولیت ذهنی و نگرانی از موضوعی دیگر انجام می‌دهم‌،‌ اتفاق بیفتد‌. ‌من خود را با کسی مقایسه نمی‌کنم‌.‌ من حضور دارم و بر موضوعی غیر از مشکلات و تنهاییم تمرکز می‌کنم‌‌”‌.

نلسون می‌گوید افراد شاد فعالیت‌های عمیق‌‌تری را تجربه می‌کنند.‌ وال می‌گوید که این حرف را باور دارد‌.او میگوید‌: من می توانم بیشتر قدر محیط اطراف خود را بدانم‌؛‌ قدر بدنم،‌ جادوی ترکیب 2 رنگ با یکدیگر و یا حرکتی که باعث مخلوط شدن تخم‌مرغ می‌شود. ‌‌من متوجه زیبایی اطرافم می‌شوم‌. اما این تاثیر دگرگون کننده بیشتر هنگامی رخ میدهد که من آرام می‌گیرم و زمانی را صرف تمرکز بر خلاقیت و سلامت می‌کنم.

دکتر مارکمن به این نکته مهم اشاره میکند که باید برای ایجاد شرایط لازم وقت گذاشت. زمان و محیط را به گونه‌ای فراهم کنید که کسی مزاحمتان نشود و نگران کمبود زمان نباشید‌.‌ تجربه مرتب جذبه باعث بهبود تمرکز، اعتماد به نفس و سلامتی می‌شود.
به این معنا که صرف‌کردن زمان برای انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌تان مهم است، حتی اگر این کار آشپزی، باغداری،‌ شنا،ساخت سایت یا هر چیزی باشد که شما را با خود مشغول میکند.

عامل کلیدی درگیر شدن است – جریان انرژی نیاز به حضور کامل شما هنگام انجام فعالیت فعلی دارد. این یعنی هر چقدر که شما به تماشای سریال‌های محبوب خود علاقمند باشید، ‌باز هم احتمال اینکه هنگام انجام فعالیت‌های تفریحی بدون توجهی مثل تماشای تلویزیون بتوانید این حالت را تجربه کنید‌، بسیار کم است.

دکتر مارکمن می‌گوید: “‌تلویزیون، ذهن را بطور فعال که برای ایجاد جریان انرژی لازم است،‌ درگیر خود نمی‌کند و چالش برانگیز نیست. چشمانتان مشغول تماشای تصاویرند، ‌اما ذهنتان شما را مجبور به تفکر عمیق نمی‌کند.

چه فعالیت‌هایی شما را غرق در خود می‌کنند؟ آنها را اولویت‌های زندگی خود قرار دهید تا شادی خود را به سطح جدیدی برسانید.
منبع :youbeauty

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×