» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » واکنش سازمان محیط زیست به اظهارات نماینده مبارکه در مجلس؛ سازمان تحت تاثیر فشار رسانه ای تصمیم های غیرکارشناسی نمی گیرد
اخبار شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

واکنش سازمان محیط زیست به اظهارات نماینده مبارکه در مجلس؛ سازمان تحت تاثیر فشار رسانه ای تصمیم های غیرکارشناسی نمی گیرد

شهریور 20, 1393 0213

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه به نقل از خبرگزاری ایرنا : دوشنبه شب بخش خبری 30: 20 اظهارات نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی را مبنی بر آلایندگی صنعت فولاد مبارکه پخش کرد که با واکنش سازمان محیط زیست مواجه شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حمید ظهرابی اظهار کرد: بر اساس تبصره یک ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده که به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است، واحدهای آلاینده محیط زیست باید یک درصد از فروش محصولات خود را به عنوان عوارض آلودگی پرداخت کنند، این عوارض بر اساس قانون یاد شده و آیین نامه اجرایی آن در اختیار شهرداری ها و دهیاری ها قرار می گیرد تا صرف هزینه های مربوطه شود.

وی ادامه داد: متاسفانه نواقص جدی این قانون و آیین نامه های مربوطه شرایطی ایجاد کرده که این تبصره به عنوان ابزاری در جهت اهداف گروه های خاصی مورد استفاده قرار گیرد و هر اقدام سازمان در اعلام آلاینده بودن و یا خروج واحد صنعتی از فهرست آلایندگی با اعتراض ذینفعان مواجه شود.

ظهرابی افزود: عدم پیش بینی محل مشخص مرتبط با محیط زیست برای هزینه کرد این عوارض توسط قانون گذار، باعث شده ارقام کلانی که در راستای اعمال این قانون دریافت می شود، توسط شهرداری ها و در هر پروژه ای که صلاح بدانند هزینه شود و آن امر نیز مشکل را دو چندان کرده است در حالی که باید عوارض آلودگی در راه حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هزینه شود.

وی تصریح کرد: البته در آستانه ورود به فضای انتخابات آتی مجلس، اظهار نظرهای غیر کارشناسی برخی از نمایندگان و سیاسیون و ورود آنها به مسایل فنی و کارشناسی با هدف دستیابی یک حوزه انتخابیه به این عوارض دور از ذهن نیست.

ظهرابی گفت: کارخانه فولاد مبارکه از سال 1381 تا 1387 در فهرست صنایع آلاینده قرار داشته و از سال 1387 به دلیل رفع آلودگی از فهرست صنایع آلاینده خارج شده است، تمام بررسی های فنی و کارشناسی و پایش های سرزده و شبانه روزی کارشناسان این اداره کل و سازمان حفاظت محیط زیست کشور تا این لحظه حاکی از رعایت استانداردهای زیست محیطی توسط این واحد است.

وی ادامه داد: اکنون اگر قرار باشد به خواست نماینده و یا هر شخص و گروهی این واحد کماکان عوارض آلودگی پرداخت کند پس هدف از تصویب این قانون چه بوده است ؟ مگر نه این است که قرار بوده واحدهای آلاینده با پرداخت این عوارض تشویق به رفع آلودگی شوند، اگر قرار باشد واحدی که رفع آلودگی کرده با واحدهای مشابه که هیچ اقدامی در جهت رفع آلودگی زیست محیطی نکرده هر دو عوارض آلودگی را پرداخت کنند، آن گاه چه انگیزه ای برای رفع آلودگی برای واحدهای صنعتی خواهد ماند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در مورد مطالب مطرح شده توسط نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس درباره دراختیار گرفتن ساختمانی از فولاد مبارکه توسط سازمان محیط زیست گفت: سه سال پیش در زمان دولت قبل، تفاهم نامه ای بین استاندار وقت اصفهان، رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست و مدیر عامل وقت شرکت فولاد مبارکه برای ایجاد دانشکده فناوری های زیست محیطی منعقد شد، اما به محض تغییر مدیریت در سازمان حفاظت محیط زیست و استقرار دولت تدبیر و امید به دستور رییس سازمان، تفاهم نامه مذکور ملغی شد.

ظهرابی در ادامه با ابراز تاسف از انعکاس یک سویه این موضوع توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی اظهار داشت: تصاویر پخش شده از صدا و سیما مربوط به سال 1391 بوده و بررسی های کارشناسی حاکی از این بوده که خشکیدن باغات مورد ادعای نماینده مبارکه ارتباطی به کارخانه فولاد مبارکه نداشته است. وی گفت: همچنین این کارخانه در سال 1387 از فهرست صنایع آلاینده خارج شده در حالی که تفاهم نامه ایجاد دانشکده یاد شده در سال 1391 و در زمان دولت قبل منعقد شده است و هرگز ساختمانی به محیط زیست تحویل نشده و تاکنون تفاهم نامه مذکور اجرایی نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: انتظار می رفت صدا و سیمای جمهوری اسلامی پس از بررسی و کسب نظر سازمان حفاظت محیط زیست و یا حتی مرکز استانی صدا و سیما از انتشار یک جانبه این ادعای غیر کارشناسی خودداری می کرد.

وی ضمن تاکید به محفوظ بودن حق سازمان برای پیگیری قضایی این موضوع اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست تحت تاثیر فشار رسانه ای هیچ گروه، جریان و شخصی تصمیمات غیر کارشناسی اتخاذ نخواهد کرد.

ظهرابی خاطر نشان کرد: بررسی دقیق وضعیت محیط زیست این مجتمع توسط کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست کشور در دست بررسی است و در صورت مشاهده آلودگی و عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی نام واحد در فهرست صنایع آلاینده قرار خواهد گرفت و در صورت عدم اثبات آلودگی فشارهای رسانه ای تاثیری در نظرات کارشناسی سازمان نخواهد داشت.

به این نوشته امتیاز بدهید!

حامد کیانی

تعداد دیدگاهها: 2

  1. شهروند

    تصاویر پخش شده مربوط به آذر ماه 92 است نه سال 91 و متعلق به زمانی است که تعدادی از نمایندگان از سوی کمسیون بهداشت و کشاورزی جهت بررسی وضعیت زیست محیطی به شهر مبارکه سفر کرده بودند که در تصاویر پخش نیز کاملا مشهود است .

  2. ugd

    فکر میکنم که اگر قرار است سازمان محیط زیست جواب فنی و حقوقی بدهد باید الوده بودن یا نبودن فولاد را اثبات کند.نه اینکه بگوید نماینده مجلس بدنبال مسائل فلان وبمان است.همین جوابیه نشان از مسائل دیگر و فرافکنی است.بله نماینده باید در راستای احقاق حقوق مردم حوزه انتخابیه اش حرکت کند.حالا در استانه انتخابات باشد یا نباشد.سازمان محیط زیست باید جواب فنی وحقوقی بدهد.الودگی شهرستان مبارکه بر همگان مشهود است و علت عمده ان فولاد مبارکه است. بهتر است شبها سری به واحد فولاد سازی بزنید تا اثباتتان شود.چرا درختان پهن برگ در مبارکه و به طور مثال در بلوار معلم در حال از بین رفتن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×