» عمومی » علمی آموزشی » کسب نمرات بهتر با اسپری بینی کمک‌کننده به حافظه؟!
علمی آموزشی

کسب نمرات بهتر با اسپری بینی کمک‌کننده به حافظه؟!

شهریور 2, 1393 0010

دانشمندان آلمانی قول داده‌اند که اسپری بینی ساخت آنها، درس خواندن آخر شب را بسیار موثر می‌کند.

این اثربخشی زمانی بیشتر است که فرد، خواب خوبی هم داشته باشد.

محققان در این تحقیقاتی نشان دادند وقتی یک مولکول از سیستم ایمنی بدن به نام اینترلوکین- 6 از طریق بینی استفاده شود، به مغز کمک می‌کند تا حافظه هیجانی و پردازشی خود را در طی مرحله REM خواب (حرکت سریع چشم در خواب) بهتر نگه ‌دارد.

لیزا مارشال، نویسنده همکار این مطالعه می‌گوید که در واقع او و همکارانش اولین شواهد مبنی بر نقش اساسی اینترلوکین- 6 را در شکل‌گیری حافظه بلند مدت در انسان‌ها که وابسته به خواب است، یافته‌اند.

وی و همکارانش، 17 مرد جوان سالم را دو شب در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار دادند. این افراد هر شب بعد از خواندن یک داستان هیجانی یا داستانی با موضوع غیرهیجانی، مایعی به صورت اسپری بینی دریافت می‌کردند که در بردارنده اینترلوکین- 6 یا مایع پلاسبو بود. سپس خواب متعاقب مصرف این دارو و فعالیت الکتریکی مغز افراد مورد مطالعه، سراسر شب تحت نظر قرار گرفت. افراد روز بعد باید سعی می‌کردند تا بیشترین کلماتی که از هر یک از دو داستان به خاطر داشتند را بنویسند.

یافته‌ها نشان داد افرادی که اینترلوکین- 6 دریافت کرده بودند، کلمات بیشتری را به خاطر آوردند. به عقیده محققان، از آن‌جا که قبلا اینترلوکین- 6 تنها یک فراورده جنبی التهاب تلقی می‌شد و نه یک عامل اثرگذار در شناخت و حافظه، نتایج حاصله، می‌تواند یافته مهیجی در علوم بین ‌رشته‌ای ارزیابی می‌شود.

این پژوهش در نشریه «FASEB» منتشر شده است.

اخبار علمی – ایسنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

حامد کیانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×