» اخبار ایران و جهان » اخبار لحظه به لحظه از مذاکرات ایران و 1+5
اخبار ایران و جهان

اخبار لحظه به لحظه از مذاکرات ایران و 1+5

آبان 16, 1392 106

به گزارش سایت شمس مبارکه، به تفل از خبرگزاری ایسنا: مذاکرات ایران و 1+5 با حضور هیات ایرانی به سرپرستی محمدجواد ظریف و گروه کشورهای 1+5 به سرپرستی کاترین اشتون در مقر سازمان ملل در ژنو آغاز شد.

مذاکرات ژنو 2 در ادامه مذاکرات نیویورک و ژنو 1 برگزار می‌شود. قرار است در ادامه بحث‌های کارشناسی میان ایران و 1+5 که 8 و 9 آبان در وین درباره موضوعات هسته‌ای و تحریم‌ها برگزار شد، دو طرف ایده‌های نهایی و نظراتشان را بیان کنند.

ایران در ژنو 1 طرح پینشهادی جدیدی را بر روی میز مذاکره گذاشت که بر اساس آن در سه مرحله امکان حل و فصل موضوع هسته‌ای به طور مسالمت‌آمیز فراهم شده بود.

طرح پیشنهادی ایران دارای سه مرحله اهداف مشترک، گام‌های متقابل و مرحله نهایی است. در گام اول که اهداف مشترک مد نظر است ایران بر حق غنی سازی و پذیرش آن از سوی 1+5 تاکید دارد. همچنین ایران پیشنهاد داد که در صورت توافق میان دو طرف در گام نهایی موضوعاتی از جمله پذیرش پروتکل الحاقی قابل بحث است.

ایران بر مبنای طرح پینشهادی‌اش اعلام کرد که حق غنی‌سازی در خاکش باید مورد پذیرش و احترام قرار گیرد و ذیل آن می‌توان درباره درصد و میزان غنی‌سازی گفت‌وگو کرد. همچنین طرح ایران بر برداشتن گام‌های متقابل و متوازن به‌ویژه از سوی 1+5 درباره برداشتن تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرده است.

با این حال به نظر می‌آید نقطه عطف مذاکرات هسته‌ای از ابتدا تاکنون و در مقاطع مختلف سیاسی «پذیرش حق غنی‌سازی برای ایران» از سوی 1+5 است و تا دو طرف به هر شکل از این نقطه عبور نکنند امکان ادامه راه و بحث درباره گام‌های متقابل وجود نخواهد داشت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته در ادامه رایزنی‌هایش با مقامات فرانسوی و شرکت در نشست یونسکو به ژنو وارد شد. همچنین صبح روز پنج شنبه ظریف و اشتون در یک صبحانه کاری درباره ایده‌های یکدیگر برای چگونگی ادامه مذاکرات گفت وگو کردند.

ظریف دیدار دو جانبه‌اش با اشتون قبل از مذاکرات را «خیلی خوب» توصیف کرد و گفت که اگر دو طرف برای بهتر انجام شدن کارها تلاش کنند مذاکرات جدی را شاهد خواهیم بود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین پیش از آغاز مذاکرات با اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیدار و گفت وگو کرد.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه نیز پیش از آغاز مذاکرات با سایمون گس، همتای انگلیسی خود دیدار کرد.

جزییاتی از صبحانه کاری ظریف و اشتون

معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌یی با اشاره به صبحانه کاری ظریف و اشتون گفت: بحث‌های کلی مطرح شد و دو طرف ایده‌هایی را بیان کردند.

مجید تخت روانچی اظهار کرد: در صبحانه کاری بحث شد که بعد از دور قبلی مذاکرات و گفت وگوهای کارشناسی امروز دستور کار چه باشد و درباره چه چیزهایی صحبت کنیم.

وی گفت: خانم اشتون ایده‌هایی را مطرح کردند و آقای ظریف هم نظراتشان را بیان کردند.

روانچی اظهار کرد: قرار شد نشست افتتاحیه صبح کوتاه باشد و درباره این که در ادامه آن، نشست معاونان چگونه برگزار شود در همان نشست افتتاحیه صحبت می کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در مذاکرات امروز درباره غنی سازی و تحریم‌ها صحبت می شود یا خیر، گفت: درباره همه مسایل از جمله غنی‌سازی وتحریم ها صحبت می کنیم.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته یی در پاسخ به این پرسش که احتمال به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران در این مذاکرات وجود دارد؟ گفت:هیچ چیز قابل پیش بینی نیست اما قطعا درباره غنی سازی و پذیرش حق غنی سازی صحبت می کنیم.

ظریف: صبحانه کاری بسیار خوبی بود

محمدجواد ظریف، صبحانه کاری خود با اشتون را بسیار خوبی توصیف کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، هنگام ترک محل اقامتش برای حضور در نشست با مذاکرات با 1+5 به خبرنگاران گفت: اگر هر کسی تمام تلاش خود را انجام دهد که بهترین کار صورت گیرد، ممکن است گفت‌وگوهای جدی داشته باشیم.

ظریف و اشتون عکس یادگاری گرفتند

محمد جواد ظریف و کاترین اشتون دقایقی پیش قبل از آغاز مذاکرات عکس یادگاری گرفتند.

دو طرف پس از عکس یادگاری به محل برگزاری مذاکره رفتند و مذاکرات ساعت 11.15 به وقت محلی آغاز شد.

مداکرات قرار بود ساعت 11 به وقت محلی آغاز شود که به دلیل جلسه داخلی 1+5 با کاترین اشتون به تعویق افتاد.

دیدار سایمون گس با مجید تخت روانچی نیز به دلیل جلسه داخلی ایران و 1+5 به تعویق افتاد.

ظریف: امکان دستیابی به توافق وجود دارد

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با رویترز گفت: اگر طرف‌های مذاکره‌کننده حداکثر تلاش خود را انجام دهند در این صورت امکان دستیابی به توافق در این دوره از مذاکرات وجود دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نوشت: درها برای دستیابی به یک توافق و پایان بن‌بست هسته‌یی میان ایران و 1+5 در این دوره از مذاکرات ژنو که امروز و فردا برگزار می‌شود، امکان‌پذیر است البته اگر مذاکره‌کنندگان حداکثر تلاش خود را انجام دهند.

ظریف پیش از انجام صبحانه کاری با کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده اصلی 1+5 صبح امروز پنج‌شنبه در پاسخ به سوال رویترز مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات امروز و فردای ایران و 1+5 امکان دستیابی به یک توافق امکان‌پذیر است یا نه؟ گفت: ما انتظار مذاکرات جدی در این دوره از مذاکرات با 1+5 داریم در چنین شرایطی امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: اگر هر یک از طرف های مذاکره‌ حداکثر تلاش خود را انجام دهد در این صورت امکان دستیابی به یک توافق وجود دارد.

صبح امروز (پنج‌شنبه) محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با کاترین اشتون مذاکره‌کننده 1+5 در صبحانه کاری درباره مسائل مربوط به مسئله هسته‌یی ایران گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

پایان نشست افتتاحیه مذاکرات ایران و 1+5 / ادامه مذاکرات تا ساعاتی دیگر

دور نخست مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو که با حضور کاترین اشتون و محمدجواد ظریف برگزار شد، به پایان رسید.

نشست افتتاحیه دومین دور مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو در دولت یازدهم که صبح امروز  با حضور کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان آغاز شد، دقایقی پیش به پایان رسید.

قرار است دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو تا ساعاتی دیگر بدون حضور اشتون و ظریف و با حضور معاونین وزرای خارجه 6 کشور و اعضای تیم مذاکره کننده ایران آغاز شود.

کاترین اشتون و محمد جواد ظریف صبح امروز در صبحانه کاری مشترک شرکت کردند. به گفته ظریف مذاکرات وی با اشتون خوب بوده است .

ظریف و اشتون پیش از آغاز مذاکرات عکس یادگاری گرفتند.

مذاکرات ایران و 1+5 در دولت یازدهم در پی دیدار کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل آغاز شد . اولین دور از مذاکرات در سطح وزرای امور خارجه ایران و 1+5 در نیویورک برگزار شد و در حاشیه ان نشست جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف ملاقات کوتاهی با یکدیگر داشتند و جان کری در آن ملاقات تأکید کرد که به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات است.

کاترین اشتون و ظریف همچنین در دیدار خود نیویورک توافق کردند که مذاکرات آتی ایران و 1+5 در 23 و 24 مهر ماه در ژنو برگزار شود.

در مذاکرات مهر ماه ژنو ایران طرح پیشنهادی جدیدی را به 1+5 ارائه کرد که به گفته تیم مذاکره کننده ایرانی 1+5 چارچوب کلی این طرح را پذیرفته است .

ایران و 1+5  در این دور مذاکرات  در خصوص محتوا وارد مذاکره می شوند.

دو طرف هفته گذشته در وین مذاکرات کارشناسی نیز برگزار کردند که گفته می شود در این مذاکرات غرب برای اولین بار وارد مباحث کارشناسی تحریم شده است . قرار است نتیجه مذاکرات کارشناسی در نشست امروز و فردا برای تصمیم گیری ارائه شود.

سخنگوی اشتون: دور اول مذاکرات دو جانبه و پیشرفت رو به جلو داشت

سخنگوی کاترین اشتون دور اول مذاکرات ایران و 1+5 را دوجانبه عنوان کرد و گفت: در مذاکرات نخست بیشتر حول مباحث هسته‌یی بحث انجام شد.

مایکل مان پس از پایان دور اول مذاکرات در نشستی با خبرنگاران گفت: امروز فقط در مورد برنامه هسته‌یی مذاکرات انجام شد.

وی با بیان اینکه مذاکرات امروز دو جانبه بوده و پیشرفت رو به جلوی داشته است گفت: زمان دقیق مذاکرات بعدی مشخص نیست و به محض اینکه تصمیم‌گیری شود اعلام خواهد شد.

سخنگوی اشتون در پاسخ به این سوال که چه قدم‌هایی توسط تیم مذاکره‌کننده و دیپلمات‌ها به ویژه در مسائل فنی برداشته شده است اظهار کرد: این سوال حساسی است که بخواهیم در مورد مسائل فنی و کار کارشناسان بحث کنیم. در حال حاضر نمی‌توانم راجع به این مسئله مطلبی بگویم.

مایکل مان خاطرنشان کرد: تکنسین‌ها دقیق‌تر می‌توانند در این مورد صحبت کنند البته کاترین اشتون و ظریف وزیر امور خارجه ایران صحبت‌هایی کرده‌اند و منتظر هستیم ببنیم مذاکرات به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

عراقچی: نه خوشبینم نه بدبین

عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 پس از پایان دور اول مذاکرات گفت: در این جلسه مروری بر آن چه در ژنو قبلی گذشت داشتیم و درباره نحوه ورود به ژنو 2 و دستور کار صحبت کردیم.

سید عباس عراقچی با اشاره به پیشنهاد ایران گفت که در جلسه امروز همه اعضای 1+5 بر طرح ایران و چارچوب آن تاکید کردند و جلسه کارشناسی در وین را خوب و موثر دانستند.

توافق کردیم که در 48 آینده باید وارد جزییات شویم. هم در باره هدف مشترک و هم گام اول و آخر و اقداماتی که هر دو طرف باید در گام اول انجام دهند.

وی افزود: گام اول بسیار مهم است چون ما را وارد فضای همکاری می کند و از سویی گام آخر مهم است چون چشم انداز را مشخص می کند.

این چارچوب مورد توافق است و بر آن تاکید شد و از عصر امروز وارد جزییات برای مشخص کردن اقدامات می‌شویم.

عراقچی ادامه داد: تصمیم گرفتیم از ساعت 2 عصر (به وقت محلی) مذاکرات را دوجانبه با هیات‌ها ادامه دهیم و چهار جلسه تا ساعت 6 داریم

و بعد از آن ظریف و اشتون همراه با جمع محدودی از کارشناسان جلسه ای را خواهند داشت برای جمع بندی مذاکرات.

عضو تیم مذاکره کننده ایران افزود: امیدواریم در جلسه ساعت 6 بین دو طرف به تدریج به یک متن واحد برای توافق برسیم.هدف تدوین یک توافق نامه است و بر روی آن کار می کنیم و این که به نتیجه برسیم را هنوز زود است قضاوت کنیم. نه خوشبین هستم و نه بدبین اما فضای مذاکرات را که جدی و عملیاتی است مثبت ارزیابی می کنیم.

وی ادامه داد: ایران در مذاکرات جدی است و همان طور که در ژنو 1با پیشنهاد مشخص وارد شدیم در این مذاکرات هم جدی هستیم و تلاش داریم ایده ها به هم نزدیک شود.

وی گفت: هدف گام اول این است که به جای موضوعاتی که نمی شود ما را به هم نزدیک کند به موضوعاتی بپردازیم که ما را به هم نزدیک می کند.

ما و طرف مقابل ایده هایمان را بیان کردیم و امیدواریم در این نشست مسیر تثبیت شود که این کار سخت و زمان بر است.

وی ادامه داد: هر دو طرف باید به مجموعه اقداماتی برسند که اعتماد ساز است به همان میزان که طرف مقابل حقوق ما را به رسمیت بشناسد و تحریم ها را لغو کند ما گام بر می داریم .

این عضو تیم مذاکره کننده اظهار کرد: دیدارهای دوجانبه در راستای دیدار های رسمی است و تصمیم گرفتیم جمع را کوچک کنیم تا زودتر به نتیجه برسیم. مذاکرات دو جانبه در چارچوب دستور کار مذاکرات بر مبانی پیشنهاد ایران است.

وی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که شرمن گفته گام اول را باید ایران بردارد؟ گفت: هر دو طرف گام اول را به طور مشترک و هم زمان برخواهند داشت.

عراقچی درباره سفر ظریف به رم گفت: قرار بود آقای ظریف از پاریس به رم برود اما امکان‌پذیر نشد و قرار شد امروز عصر سفری چند ساعته به رم داشته باشند که با توجه به ترافیک کاری مذاکرات امکان آن به وجود نیامد.

عکس: پایان دور اول مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو

اولین روز از دور دوم مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو در دوره سرپرستی مذاکرات توسط محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت یازدهم در حالی در ژنو برگزار می‌شود که امیدها برای رسیدن طرفین به توافق در حال افزایش است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×