» عمومی » علمی آموزشی » مقاله ارسالی به سایت شمس با موضوع مهارتهای اقتصادی
علمی آموزشی - مطالب ویژه

مقاله ارسالی به سایت شمس با موضوع مهارتهای اقتصادی

تیر 18, 1393 0014

شهر من سلام – سایت شمس شهرستان مبارکه آمادگی دارد مقالات و مطالب شما همشهریان گرامی را با نام شما در سایت منتشر نماید.

برای ارسال مقاله از بخش ارسال مطلب استفاده نمایید…


مهارتهای اقتصادی

سال 1393ازطرف رهبرمعظم انقلاب اسلامی به نام ((اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی ومدیریت جهادی )) نامگذاری شده است ، وکوشش درجهت انجام این شعارامسال بیش ازهرچیزی به آموزش نیازدارد وآموزش درهمه سنین وسطوح امکان پذیراست ، اما آموزش ازسنین کودکی به ویژه درزمینه مسائل اقتصادی وفرهنگی بهترجواب می هد. ودراین بین درکشورما آموزش اقتصاد موردغفلت واقع شده است ودرنظام آموزشی جای خالی آموزشهای اقتصادی ویا کتابی به نام آموزش اقتصاد احساس می شود مخصوصا از سال های دبستان که شخصیت کودکان شکل می گیرد داشتن درس اقتصاد بسیارمهم است .

کودکان ما درنظام آموزشی تربیت می شوند ووقتشان را برای یادگیری موضوعاتی صرف می کنند که در زندگی آینده شان نقشی ندارد وبه کارشان نمی آید ما آنها برای دنیای آماده می کنیم که وجود خارجی ندارد

اکثردانش آموزان به مدرسه می روند بی آنکه نقش وعملکرد پول را بیاموزند به همین دلیل آنها یک عمر برای پول کارمی کنند بدون آنکه نقش آن را بدانند. مشکل بیشتر انسانها نداشتن آموزشهای مالی واقتصادی است آنها کارمی کنند تا دخل وخرجشان باهم بخواند اما بازهم این اتفاق نمی افتد. علت اصلی فقر ودرهم ریختگی مالی بسیاری ازانسانها نادانی وترس درمورد مسائل مالی واقتصادی است ، بسیاری ازانسانهای تحصیلکرده هستند که نمی دانند با ترس خود درمورد پول چه کنند ، انسانها به خاطر ترس ونگرانی خود یک عمر به دنبال اضافه حقوق وامنیت کاری هستند به جای آنکه مفاهیم اقتصادی وپولی را یاد بگیرند.

درنظام های آموزشی دانش آموزان را ازاشتباه کردن می ترسانند ویا درصورت انجام اشتباه تنبیه می شوند ، اما انسان با اشتباه است که می آموزد وتجربه کسب می کند. واین سبب می شود که انسانها درآینده ازریسک کردن درمورد مسائل مالی واقتصادی نگرانی داشته باشند .

بچه ها به مدرسه می روند و یاد می گیرند که سرکار بروند وپول دربیاورند اما به آنها آموزش داده نمی شود که چگونه پول را پس انداز وخرج کنند ، واین وظیفه برعهده والدین قرارمی گیرد که به آنها آموزش دهند.

در مدارس ما درباره کار کردن با پول به کودکان هیچ آموزشی داده نمی شود ، به همین دلیل اکثربانکدارها ، پزشکان وحسابدارها که با نمرات بالا فارغ التحصیل شده اند برنامه ریزی مالی برای زندگی شان ندارند وفاقد مهارت اقتصادی اند وبرای تصمیم گیری های مالی واقتصادی آموزش ندیده اند.

انسانهای زیادی هستند که با وجود داشتن پول وسرمایه کار می کنند اما همچنان دچار نگرانی اقتصادی هستندواین به خاطر نداشتن آموزشهای مالی واقتصادی است .

به وجود آمدن مشکلاتی مانند شرکت های هرمی ، ازدست رفتن سرمایه بسیاری ازافراد دربرخی شرکت ها وبنگاه های اقتصادی و… همه ازنداشتن آگاهی واطلاعات اقتصادی وآموزشهای دراین زمینه سرچشمه می گیرد. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا مفاهیم اقتصادی را می شود به کودکان آموزش داد؟ البته درکشورهای دیگر پژوهش های خوبی دراین زمینه شکل گرفته است که با ساده و بومی سازی آنها با اقتصاد اسلامی وملی کشورمان می توانیم این مهارتها را به کودکان آموزش دهیم در زمینه این آموزش ها می توان موارد زیررا به کودکان آموزش داد ؛

1)ازسنین کم کودکان را به جمع آوری مجموعه ها تشویق کنید که تکمیل این مجموعه به علاقه های کودکان بستگی دارد ، مثلا جمع آوری سکه ها، برگ ها ، مهره ها ، دکمه ها ، تمبرها، صدف ها و… وآنها را باکمک کودکان دریک مجموعه شکیل وزیبا قرار دهید ونامگذاری وطبقه بندی کنید.

2) کودکان را با انواع پول های کاغذی وسکه ای ومبالغ آنهاوعابر بانک ها وکارت های اعتباری آشنا کنید انجام یک بازی فروشنده ومشتری دراین مورد ومبادله انواع پول ها برای کودکان هیجان انگیز است.

3) درهنگام مراجعه به بانک کودکان را نیز همراه خود ببرید تا با فعالیتهای اقتصادی بانک آشنا شوندفعالیتهای مانند داد وستد پول، پس انداز ، پر کردن فیش بانکی ، نوبت گرفتن ، وصول چک و… واگرآنها توانایی انجام این امور را دارند این فعالیتها را به آنها واگذارکنید. وشما فقط نظارت کنید.

4) کودکان را انواع مشاغل وفعالیتهای مربوط به آن آشنا سازید می توانید این شغل ها را با کمک کودکان بازی کنید از کتاب ها و کارتهای مشاغل کمک بگیرید. این کار سبب می شود که آنها زودتر علاقه واستعدادهای خود راپیداکنند. بازدید ازمشاغل گوناگون نیز به آنها کمک می کند مانند بازار، کارخانه ها ومراکز تجاری ، بنگاه های املاک ، شرکت ها و حتی مشاغل کوچک .

5) هیچگاه نگویید ((نمی توانم ازعهده هزینه های زندگی بربیایم )) بلکه بگوید ((چگونه میتوانم ازعهده هزینه های زندگی بربیایم )) این جمله راههای رسیدن به هدف را درذهن مطرح می سازد وبچه ها هم مثبت اندیشی در زمینه مسائل اقتصادی را فرا می گیرند.

6) به بچه ها آموزش دهید به جای آنکه به دنبال یک حرفه امن باشند یا شغل مناسبی داشته باشند با احتیاط وهوشیارانه عمل کنند که لازمه آن آموزش هوش اقتصادی است .

7) به جای آنکه به بچه ها بگوید ((خوب درس بخوان تا درشرکت استخدام شوی )) بگوید ((تلاش داشته باش تا خودت شرکت بزنی .))

8) با بچه ها درمورد ارزش پول و سکه حرف بزنید و واحدهای پول کشورهای مختلف بازبان ساده به آنها توضیح دهید از کتاب های اطلاعات عمومی کمک بگیرید .

9) به جای تاکید بر حقوق ، مرخصی ، مستمری ، و روزهای تعطیل وگفتن این که این مزایا حق من است به توانایی های مالی و پولی فکر کنید واین که چگونه با پول یک فعالیت اقتصادی موثرشکل دهید بدین ترتیب بچه ها هم ازشما می آموزند .

10) به بچه ها آموزش دهید که همیشه درحال یادگیری وآموزش باشند به ویژه در مسائل اقتصادی اگرآنها درحال یادگیری نباشند زندگی با تلنگر وفشار به آنها آموزش خواهد داد، ودر این بین انسانهای کمی هستند که ازتلنگرهای زندگی می آموزند. برای پولدارها یادگیری مهم است وبرای تحصیلکرده ها امنیت شغلی .

11) به بچه ها یاد دهید که وقتی پول بدست می آورند آن را فورا خرج نکنند این کار همان حرص ورزی یا قرار گرفتن دریک دایره بسته است .

12) به بچه ها ارقام واعداد وعملیات ریاضی را آموزش دهید یا آنها به دوره های حسابداری بفرستید داشتن مهارتهای حسابداری برای انجام همه امور مالی واقتصادی زندگی و مشاغل گوناگون لازم وضروری است.

13) با کمک بچه ها یک کسب وکارخانگی راه اندازی کنید مانند راه اندازی یک کتابخانه وگرفتن یک حق عضویت یا درست کردن کاردستی وفروختن آنها مانند چرم ، تکه دوزی با پارچه یا پرورش سبزیجات ، گیاهان دارویی و زینتی ، بسته بندی صنایع غذایی ، شکلات ، چای ، تولید گیاهان دارویی وزینتی ، پرورش پروانه ، می توانید از لوح های فشرده و سایت های مربوط به مشاغل خانگی وکارآفرینی استفاده کنید . هزینه های هرشغل را باکمک بچه ها بنویسد، این سبب پرورش هوش اقتصادی بچه ها است .

14) با تصاویر مسائل مالی واقتصادی را به بچه ها آموزش دهید . با تصاویر کارخانه ها ، مراکز تجاری ، بانک ها و بازارها شروع کنید و با نشان دادن انواع پول و سکه و کارت های اعتباری آموزش را پیگری کنید.

15) تفاوت بین دارایی و بدهی را به بچه ها آموزش دهید ، اغلب مشکلات مالی بدلیل آن پیش می آید که انسانها تفاوت بین این دو را نمی دانند. با زبان ساده به آنها بگویید دارایی : یعنی پولی که در جیبت قرارمی دهی و بدهی : یعنی پولی که ازجیبت بیرون می آید. پولدارها دارایی جمع می کنند و انسانهای متوسط بدهی .

16) با بچه ها اخبار اقتصادی وتبلیغات را تماشا کنید این سبب می شود که آنها هم با مفاهیم اقتصادی آشنا شوند .

17) با کمک بچه ها دریک دفتر یادداشت لیست هزینه های خود را یادداشت کنید مثلا ازآنها بپرسید که یادت هست لباست یا اسباب بازیت را چند خریدیم ؟ یا چقدر بلیت دادیم ؟ و …

18) مفاهیم خرید ، فروش ، قرض ، هزینه ، مصرف ، مالیات ، وام ، حقوق ، قسط ، پس انداز، بورس و… با زبان ساده به بچه ها آموزش دهید . حتی اوراق قرضه ، سفته ، چک را نیز به بچه ها نشان دهید.

19) به بچه ها آموزش دهید ازخرید اسباب بازی ها و وسایل اضافی   خودداری کنند وچیزهای با ار زش مانند سکه ها وپول ها را را جمع آوری کنند .

20) ازبچه ها بخواهید پول هایشان رابه شما بدهند تا برایشان نگه داری کنید بدین ترتیب شما بسیارساده به آنها سرمایه گذاری را نشان داده اید . سرمایه گذاری یکی ازمفاهیم آموزش سواد مالی است . سرمایه گذاری نیازمند خلاقیت است برای پرورش آن کتابهای خلاقیت را مطالعه کنید.

21) روزنامه های تبلیغاتی را به بچه ها نشان دهید رنگ بندی و صفحه آرایی ها – مثلا به آنها بگویید پیتزا فروشی چه رنگی را برای تبلیغ به کار برده است یا آرایشگاه ، کدام رنگ بهتراست یا دوست داری؟

22) با کمک بچه فهرست لوازم یا وسایلی را که احتیاج دارند تهیه کنید مانند اسباب بازی ، کتاب ، دفتر ، لباس و قیمت هریک را هم یادداشت کنید بدین ترتیب آنها بطور ساده با بودجه بندی آشنا می شوند .

23) بچه ها را به گفتگو با خودتان تشویق کنید بیان تجربیاتشان ازمدرسه ، بازی ، سفر ، خرید ، و… این باعث تقویت قدرت سخنوری وکلامی بچه ها می شود. وهوش اقتصادی بچه ها هم تقویت می شود.

24) به بچه ها مسولیت دهید درکارهای منزل ، خرید ، تدارک جشن تولد خودشان و… بدین ترتیب آنها مهارتهای رهبری وهدایت را یاد خواهندگرفت .

25) مهارتهای نوشتاری ، انشا و نویسندگی ، صحبت کردن و گفتگو و مهارتهای ارتباطی با دیگران را به بچه ها آموزش دهید. این موارد لازمه یک اقتصاد وتبادل موفق است .

26) مهارت بخشیدن را به بچه ها آموزش دهید ((دریافت کن ، بعد ببخش )) مانند هدیه دادن یک هدیه یا اسباب بازی به دوستانشان

این ها نمونه های از آموزش های اقتصادی بسیار ساده است که می توان آنها را به کودکان و نوجوانان آموزش داد.

 

 اعظم صالحی

 کارشناس آموزشی

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×